• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • Citrina

man kan be o få remiss till ett tillväxt ul.

• Bellbox

Tack för svaret Men hur exakt är ett sådant?
    Är det befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600 t.ex??
    Undrar hur mycket vikten korrelerar med HUVUDOMFÅNGET; ökar det på stor bebis?
    *nyfiken*

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • Citrina

du kan be dom o röntga (stava) ditt bäcken

• cicci85

Sonen vägde 4900g, 58cm lång och huvudmått på 38cm. Förlossningen va lååång 53 timmar från att värkarna startade! Men jag upplevde den inte som överdrivet jobbig, förutom de sista timmarna, de var riktigt jobbigt! Men jag sprack ingenting och bebin mådde bra hela tiden!

• Bellevue
    Bellbox skrev 2007-11-21 20:41:21 följande:
    Tack för svaret Men hur exakt är ett sådant?Är det befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600 t.ex??Undrar hur mycket vikten korrelerar med HUVUDOMFÅNGET; ökar det på stor bebis? *nyfiken*
    Nej, det är inte så exakt med tillväxt-UL. Det känns som majoriteten får uppskattad vikt som ligger 800-1000g under vikten som bebisen verkligen har.
    Nej, jag tycker inte det är befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600g (Ja, jag har fött ett större än så och ett till på väg )
    Det man ska tänka på är att ett snitt inte bara är ett snitt, det är en stor bukoperation....
    Det bästa är ju att du tar upp saken med din BM, hoppas du har en bra sån.
    Lycka till!!
  • Bellevue
    cicci85 skrev 2007-11-21 20:56:29 följande:
    Sonen vägde 4900g, 58cm lång och huvudmått på 38cm. Förlossningen va lååång 53 timmar från att värkarna startade! Men jag upplevde den inte som överdrivet jobbig, förutom de sista timmarna, de var riktigt jobbigt! Men jag sprack ingenting och bebin mådde bra hela tiden!
    Visst är det underbart att varit med om att föda en så stor bebis? Och visst är det respekt (fniss) från andra när man berättar om det
    Grattis!
  • cicci85
    Bellevue skrev 2007-11-22 11:41:34 följande:
    Visst är det underbart att varit med om att föda en så stor bebis? Och visst är det respekt (fniss) från andra när man berättar om det Grattis!
    ja det är häftigt! och jag har fått många kommentarer om att jag är nog som gjord för att föda barn, (men det är väl alla kvinnor...), men för att han va så stor och jag inte sprack nånting... men det är ju inte så konstigt, tog ju många timmar på sig att tänjas...
  • FruSascha

Nej storleken har ingen betydelse

Hur ont det gör har nog mer att göra med hur barnet ligger med huvudet. Tex om det ligger med ansiktet först så är det ju bredare men om det ligger med hjässan neråt som det ska, så trycks liksom huvudet ihop så det blir mindre. Så ansiktsbjudning kan göra ondare, men det beror ju inte på bebisens vikt.

Och resten av kroppen liksom bara glider ju ut så det känns ju inte när huvudet banat vägen liksom. Problem kan uppstå om tex axlarna fastnar eller på något sätt är för breda men det har ju inte heller med bebisens storlek att göra.

• Strawbaby

Jag fick göra UL när jag gått över tiden 2 veckor. det beräknade bebisens vikt till 4200 gram, tre dagar senare födde jag en son som vägde 5320 gram! UL kan alltså visa fel, men kanske är en bäckenröntgen säkrare...Vet du att du har ett rymligt bäcken kanske du blir tryggare.

Bellbox skrev 2007-11-21 20:41:21 följande:
    Tack för svaret Men hur exakt är ett sådant?Är det befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600 t.ex??Undrar hur mycket vikten korrelerar med HUVUDOMFÅNGET; ökar det på stor bebis? *nyfiken*
  • Savannah07

Blir ännu mer fundersam nu - är det alltså vanligt att den uppskattade vikten vid tillväxt ul är mindre än den verkliga? Kära nån!!!

Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?