• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • Dagnhild

Vad jag hört så kan stora bebisar vara lättare att föda fram eftersom de kan "hjälpa till" själva då de är starkare än små. Själv fick jag en kluns på 4340 och det var inte så farligt, men jag har ju inget att jämföra med...

• Tiramisú Con Amore
    Dagnhild skrev 2007-11-22 12:56:56 följande:
    Vad jag hört så kan stora bebisar vara lättare att föda fram eftersom de kan "hjälpa till" själva då de är starkare än små. Själv fick jag en kluns på 4340 och det var inte så farligt, men jag har ju inget att jämföra med...
    Detta har jag också hört, trodde först att det kunde vara tvärtom alltså svårare med större barn men det behöver ju tydligen inte alls vara så
    ღ ♥ ღ Vi väntar en POJKE med BF 5/1-08 ღ ♥ ღ
  • Tiramisú Con Amore

TS: Hur vet du att din bebis är större än genomsnittet? Har det något att göra med sf-måttet? Är bara lite nyfiken av mig

• cicci85
    Savannah07 skrev 2007-11-22 12:53:27 följande:
    Blir ännu mer fundersam nu - är det alltså vanligt att den uppskattade vikten vid tillväxt ul är mindre än den verkliga? Kära nån!!!
    jo det tror jag,verkar så när man läser om andra... Sonen uppskattades till 4060g men vägde 4900g...
  • Savannah07

Tiramisu: vi gjorde tillväxt ul som sa att vikten då (förra veckan)var 2900 gram (vecka 36) och att skattat värde är 8% större än genomsnittet. Därav mina funderingar.

• Tiramisú Con Amore
    Savannah07 skrev 2007-11-22 13:11:16 följande:
    Tiramisu: vi gjorde tillväxt ul som sa att vikten då (förra veckan)var 2900 gram (vecka 36) och att skattat värde är 8% större än genomsnittet. Därav mina funderingar.
    Förstår, fick ni göra tillväxt ul pga av att sf-måttet ökat mkt på en gång?
  • lilja26

om man är orolig att barnet är för stor, brukar barnmorskan skicka en remis för ett ultaljud. Min kille som vägde 5300 och 52 cm och föddes med snitt 3 veckor före bf. Han var 68% större än normalt. så är ni orliga prata med barnmorskan, dom brukar vara väldigt förstående.

• Savannah07

Tiramisu: nää, mitt SF mått stod stilla i flera veckor, därav kollen. Så det hade inte ökat alls. Därför blev jag ju självklart förvånad över hur det kunde vara en större än genomsnittet som låg i magen. Men att måttet stannat upp kan tydligen ha att göra med att den sjunkit ner. Tror inte mitt SF mått är ovanligt stort, 32 i vecka 36.

• Tiramisú Con Amore
    lilja26 skrev 2007-11-22 13:18:37 följande:
    om man är orolig att barnet är för stor, brukar barnmorskan skicka en remis för ett ultaljud. Min kille som vägde 5300 och 52 cm och föddes med snitt 3 veckor före bf. Han var 68% större än normalt. så är ni orliga prata med barnmorskan, dom brukar vara väldigt förstående.
    Jag har sagt till henne flera ggr att jag är lite orolig för att han ska vara stor, men hon har bara sagt att jag ligger på normalkurvan den mittersta vad det gäller sf-måttet så hon har aldrig frågat om jag ens vill göra något tillväxt ul. Du menar att man ska få göra det automatiskt om man vill? Eller skickar de bara en på sånt om de själva tycker att måttet blivit för högt respektive stått still på samma.
  • Tiramisú Con Amore
    Savannah07 skrev 2007-11-22 13:20:04 följande:
    Tiramisu: nää, mitt SF mått stod stilla i flera veckor, därav kollen. Så det hade inte ökat alls. Därför blev jag ju självklart förvånad över hur det kunde vara en större än genomsnittet som låg i magen. Men att måttet stannat upp kan tydligen ha att göra med att den sjunkit ner. Tror inte mitt SF mått är ovanligt stort, 32 i vecka 36.
    Jag blir inte klok på detta, trodde att bara för att man kanske ha ett "stort" sf-mått att barnet är större och mindre om man t ex ligger på normalkurvan. Men det stämmer ju inte alls i så fall då du verkar ha ett litet sf-mått.
Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?