• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • MammasÄlsklingar

ja just det.. mig märktes det på igenom sf måttet som ökade jätte mycket hela tiden efter en viss vecka + att då fick jag göra tillväxt ul och då såg dom att hon var stor och växte snabbt .

• cicci85
    musli skrev 2007-11-23 12:54:00 följande:
    Alltså, babyns storlek har inget direkt att göra med hur förlossningen blir, däremot så kan babyns huvud-omkrets ställa till det rejält! Hanna hade 38 runt huvudet och därför fick de dra ut henne med sug-klocka... 38 är i absolut största laget för en förstföderska...
    Hur stort är normalt då`? Sonen hade oxå 38cm och han kom ut av sig själv, jag sprack inte ens...
  • LyNxQ

Min dotter var en stor klump på 4,7kg med huvudmått på 37cm.. Sprack en del men det berodde nog mest på att jag inte kände av krystvärkarna och inte riktigt visste när jag skulle pressa på..

Det viktigaste är nog att bebisen är strömlinjeformad

• Bellevue
    MammasÄlsklingar skrev 2007-11-23 13:05:23 följande:
    Alltså jag håller inte med många här inne.Min dotter vägde 5580 54 lång när hon föddes med planerat snitt i vecka 39.Hon hade aldrig ..aldrig kommit ut sa alla läkare då på förlossningen.Hade jag försökt fött normalt då hade det blivit kaos.Inte för att vara dum men man ska inte prata om sånt man inte vet .Jag hade sf mått på 60 i vecka 39 med min dotter som vägde 5580 54 lång.Jag vägde 59 kilo när jag vart gravid till mina 170 cm.Dom trycker så dom äter livmodern inte ( HULLET ).Finns dom som väger 120 kilo och har litet sf mått .
    5580g är ju inte så vanligt att bebisar väger. Min största vägde 4840g, 700g mindre och det är mååånga gram på en nyföding. Men jag skulle inte bli förvånad om jag kunde föda en 5500-grammare vaginalt. Kaos hade nog inte blivit om du försökt, mer troligt akutsnitt.
    Jag pratar inte om sånt jag inte vet. Jag vet att hullet mäts med i SF-måttet. Hur skulle man annars kunna mäta över magen?? Skära bort hullet först eller? Man kan inte trycka bort allt hullet. Naturligtvis kan man väga 120 kilo och ha litet SF-mått, det beror ju på vart hullet sitter. Jag väger 114 (har gått ner från 120 under grav) är i v 34 och har SF-mått på 34. Bebisen beräknas just nu väga 2100g. Men kommer troligen att väga mellan 4500 och 5500g när han föds. Alla mina barn har varit stora när dom fötts. Inte så stora som ditt barn men stora. Om du vägde 59 kilo till 170cm känns det som att det är du som inte vet nåt om hull och SF-mått.
  • mama02och07

Vet inte om mitt inlägg är relevant då jag nu är tvåbarnsföderska men jag fick en bebis 2002 som vägde 3,7 kg/51 cm. Förlossningen gick bra men var litet långdragen.

För 8 veckor sedan fick jag en bebis som vägde 4,8 kg/55 cm. Min sista förlossning var helt underbar om man jämför med den första (sedan beror det väl mkt på att det var andra gången).

Lustigt nog så hade bebisarna samma SF-mått. En vecka innan förlossningen sa min BM att -"det här blir nog en bebis runt 3,6 kg"....*fniss*....

Jag tror att huruvida en förlossning blir "bra" eller inte avgörs av fler olika samverkande faktorer. Delvis så är självklart fysiken en del, sedan tror jag att man mentalt kan påverka ganska mkt. Jag hade en superbra BM som peppade mig att inte jobba mot verkarna utan försöka slappna av och jobba med verkarna....låter litet flummigt men det var verkligen skitbra ord som hjälpte mig. Jag tog både lustgas och EDA båda förlossningarna och EDA:n tycker jag är toppen. Den sista förlossningen kom vi in till BB vid 6-tiden och klockan 9 var bebben ute. De lade ett stygn och jag har mått som en prinsessa efteråt och bebben vägde ju som sagt 4,8 kg.

Lycka till!

• MammasÄlsklingar
    Bellevue skrev 2007-11-23 13:18:36 följande:
    5580g är ju inte så vanligt att bebisar väger. Min största vägde 4840g, 700g mindre och det är mååånga gram på en nyföding. Men jag skulle inte bli förvånad om jag kunde föda en 5500-grammare vaginalt. Kaos hade nog inte blivit om du försökt, mer troligt akutsnitt.Jag pratar inte om sånt jag inte vet. Jag vet att hullet mäts med i SF-måttet. Hur skulle man annars kunna mäta över magen?? Skära bort hullet först eller? Man kan inte trycka bort allt hullet. Naturligtvis kan man väga 120 kilo och ha litet SF-mått, det beror ju på vart hullet sitter. Jag väger 114 (har gått ner från 120 under grav) är i v 34 och har SF-mått på 34. Bebisen beräknas just nu väga 2100g. Men kommer troligen att väga mellan 4500 och 5500g när han föds. Alla mina barn har varit stora när dom fötts. Inte så stora som ditt barn men stora. Om du vägde 59 kilo till 170cm känns det som att det är du som inte vet nåt om hull och SF-mått.
    Jo det hade visst blivit kaos... det sa alla läkare ..annars skulle jag inte ens fått planerat snitt ... dom fattade int ehur vissa läkare ens kunde sätta snittet i vecka 39.
    Som du säger det e stor skillnad o föda ett barn i vecka 39 som väger 5580 nästa 5,6 än ett barn som väger 4,8...vet inte vilken vecka du födde ditt barn... men du kan ju tänka dig vad min dotter skulle vägt om jag gick 3 veckor längre.. dom räknade til 6,5 kilo i den takten hon ökade hela tiden.
  • Bellevue
    MammasÄlsklingar skrev 2007-11-23 14:34:22 följande:
    Jo det hade visst blivit kaos... det sa alla läkare ..annars skulle jag inte ens fått planerat snitt ... dom fattade int ehur vissa läkare ens kunde sätta snittet i vecka 39.Som du säger det e stor skillnad o föda ett barn i vecka 39 som väger 5580 nästa 5,6 än ett barn som väger 4,8...vet inte vilken vecka du födde ditt barn... men du kan ju tänka dig vad min dotter skulle vägt om jag gick 3 veckor längre.. dom räknade til 6,5 kilo i den takten hon ökade hela tiden.
    Jag födde henne BF +12..
    Tror inte jag vill tänka mig vad din tös skulle ha vägt om du gått lika länge...
    Kollade dom upp varför hon ökade så mycket?
    Var det ditt första barn?
    Skulle vara roligt att få en liten bebis på sisådär 3700 eller så. Men det är ju inte det viktiga iofs. När jag fick min tös på 4,8 trodde jag att jag skulle få åka hem direkt (jag ville det)lång näsa på mig, då ville läkaren ha 3 blodsocker i rad över ett visst värde. Blir väl lika nu, har BF 6/1 men känner redan att jag inte vill stanna där.
  • 4barnsMom

Jag har gått igenom 4 grav nu och jag föder stora barn...

Jag föder oxå väldigt lätt dessa stora bebbar Går nu på tillväxtkoll med nr 4 då den väntas vblir stor som den jag fick förra året Elias vägde 4820gr.. Denna ligger på ca 4600gr nu och jag har bf idag..

Jag har talat med flera förlossningsläkare och blivit bredyrad massor med gånger att stor bebis är inte alls jobbigare att föda (stämmer på mej) Det är moderns värkar och livmoder som avgör om förlossningen går lätt eller inte..

Barn på 2,5kg fastnar på vissa kvinnor och man vet inte vad som gör det.. Då såna som jag kan lätt föda ut en liten klump på 5kg...

Så nej, det är värkarnas karaktär och moderna bäcken som avgör...

Själv har jag sagt att jag vill inte föda över 5kg.. Vi får väl se.. Men jag tycker man har rätt till tillväxtul om måttet drar iväg eller om magen känns "full" med bebis.. Jag själv känner en markant skillnad mot när jag väntade Elias, jag tror inte denna är fullt så stor som han var Bebis kan ju vispa runt bra nog därinne..

Och tillväxtul litar jag bara sådär på.. Det visade 600gr fel på Elias Tur jag inte visste det fören efteråt

Fyra barn är nog lagom...
  • MammasÄlsklingar
    Bellevue skrev 2007-11-23 15:16:04 följande:
    Jag födde henne BF +12..Tror inte jag vill tänka mig vad din tös skulle ha vägt om du gått lika länge...Kollade dom upp varför hon ökade så mycket? Var det ditt första barn?Skulle vara roligt att få en liten bebis på sisådär 3700 eller så. Men det är ju inte det viktiga iofs. När jag fick min tös på 4,8 trodde jag att jag skulle få åka hem direkt (jag ville det)lång näsa på mig, då ville läkaren ha 3 blodsocker i rad över ett visst värde. Blir väl lika nu, har BF 6/1 men känner redan att jag inte vill stanna där.
    Det är ärftligt.. jag var stor 4,4 min mamma vägde 5 kilo .
    Så det va ju inget konstigt lixom..super bra flöde mellan moderkakan o navelsträngen.
    Gjorde en massa socker tester och allt såg fint ut hela tiden.
    Japp hon e mitt första barn .
    Jag e gravid nu igen i vecka 15.
    Ja fast jag bryr mig inte alls om vikten .. huvudsaken barnet mår bra och e frisk.
    Jag låg kvar i 3 dagar med min dotter ..
  • MammasÄlsklingar
    Elias Mom skrev 2007-11-23 15:26:12 följande:
    Jag har gått igenom 4 grav nu och jag föder stora barn...Jag föder oxå väldigt lätt dessa stora bebbar Går nu på tillväxtkoll med nr 4 då den väntas vblir stor som den jag fick förra året Elias vägde 4820gr.. Denna ligger på ca 4600gr nu och jag har bf idag..Jag har talat med flera förlossningsläkare och blivit bredyrad massor med gånger att stor bebis är inte alls jobbigare att föda (stämmer på mej) Det är moderns värkar och livmoder som avgör om förlossningen går lätt eller inte.. Barn på 2,5kg fastnar på vissa kvinnor och man vet inte vad som gör det.. Då såna som jag kan lätt föda ut en liten klump på 5kg... Så nej, det är värkarnas karaktär och moderna bäcken som avgör... Själv har jag sagt att jag vill inte föda över 5kg.. Vi får väl se.. Men jag tycker man har rätt till tillväxtul om måttet drar iväg eller om magen känns "full" med bebis.. Jag själv känner en markant skillnad mot när jag väntade Elias, jag tror inte denna är fullt så stor som han var Bebis kan ju vispa runt bra nog därinne..Och tillväxtul litar jag bara sådär på.. Det visade 600gr fel på Elias Tur jag inte visste det fören efteråt
    Alltså sen beror det på hur stor man e bäcknet också .. hur stort huvud bebisen har osv .
    Alla läkare säger kanske olika.
    Men som på mig jag hade aldrig fått ut henne vaginalt sa 6 st olika läkare o då litar man på dom.
    Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja föda en bebis över 4,5 kilo mellan bena heller usch .
    Min dotter rörde sig jätte mycket trotts sin vikt.. så jag tror d e olika för alla.
  • Angel in sight

Min tjej var inte så stor, 3285 och 50 cm men hennes huvud var stort så därför blev det svårt just i det läget när hon skulle ut.

• AlwaysOnMyMind

Jag har "bara" fött en gång så jag har inget att jämnföra med men jag födde en tjej på 4600 gram och med ett huvudomfång på 37 cm och jag tyckte inte det var några problem. Visst känns det att föda barn men jag hade förväntat mig att krystandet skulle vara värre än vad det var.

Fick inte hjälp med sugklocka eller så

• annae76
    cicci85 skrev 2007-11-23 13:12:21 följande:
    Hur stort är normalt då`? Sonen hade oxå 38cm och han kom ut av sig själv, jag sprack inte ens...
    Mer än 38 cm och mindre än något (kommer inte ihåg vad det ligger på) har ca 3% av alla bebisar. Så över 38cm är alltså stort.
  • lilla sandra

Jag födde en tjej på 2600 gr o ett huvudomfång på 32 cm.
    Det tog mej nästan 2 timmar att KRYSTA eftersom hon låg fel.
    Så stl behöver inte ha ngn betydelse.

Älskar min lilla dotter Novalie
  • Savannah07

Vet ni hur vanligt det är att moderns bäcken mäts innan förlossningen? Jag menar - om förlossningens "enkelhet" beror på värkarbete och storleken på moderns bäcken? Eller är det först på förlossningen men ser att det är för trångt?

• annae76

Oftast (säger den gynekologen jag går hos) så hänger kvinnans bäcken ihop med hur lång hon är. Så om man är kort (hur nu det definieras) så kan de kolla upp det. Annars är det väldigt ovanligt med för trånga bäcken tyckte hon.
    Jag har en kompis som är 153 cm men med henne kollade de inte bäckenet innan (och förlossningen gick bra). Det är nog väldigt olika mellan landstingen.

Savannah07 skrev 2007-11-26 16:13:16 följande:
    Vet ni hur vanligt det är att moderns bäcken mäts innan förlossningen? Jag menar - om förlossningens "enkelhet" beror på värkarbete och storleken på moderns bäcken? Eller är det först på förlossningen men ser att det är för trångt?
  • Peonia

Jag fick ett normalstort barn, 3270 g som fastnade och fick tas med tång pga värksvaghet. Krystade i 6 1/2 timme. Har hört många säga att det kan vara väl så svårt med mindre barn därför att större har mer kraft att tränga ned i bäckenet.

Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?