• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • Goliz

Jag tror inte att det har betydelse. Min lilla vägde 2300 g och var 45 cm "lång". Hade en jobbig förlossning och efter förlossningen också. Så jag tror att det har med andra faktorer att göra.
    Hoppas det iallafall, annars vet jag inte hur det blir om jag får en tvåa och den är större än ettan.
    Du ska inte va orolig, allt går jättebra för det mesta!

• Kattöga

Min läkare säger att mycket beror på förhållandet mellan bebbens huvudomfång och bäckenets invändiga diameter.

• Andrundrun

Jag instämmer med Kattöga. (eller nja, hennes läkare)
    Jag hade svårt att få ut Oliwer. 4100g vägde han. Men antagligen är inte mitt bäcken tillräckligt stort. HAn fastnade iaf. Men ut kom han tillslut ändå.

• Bebbabus

Hej,
    Jag har aldrig fött något "stort" barn utan ett ganska litet (min dotter 1495g). Min bm sa att det var viktigt att ta i ordentligt och krysta hårt för i och med att min dotter var liten och prematur så fick hon inte samma hjälp av tyngdkraften och hon var för liten för att "själv" pressas ordentligt nedåt. Jag tycke dock inte att förlossningen var svårt utan nog ganska vanlig. Det tog 12 h och visst gjorde det lite ont innan de tog håll så vattnet gick (bebisen var för liten för att klara det själv) men sedan gick det lätt.
    Jag hade inte speciellt svårt efter förlossningen, duschade själv 1 h efter förlossningen och gick upp utan problem efter det. Jag tror nog man kan uppleva en förlossning som jobbig eller inte oavsett om barnet är stort eller litet, det är nog fler faktorer som spelar in.

• Strawbaby

Det tror jag också! Jag är själv ganska lång (176 cm) och har brett bäcken, och jag hade ju inga problem.

Kattöga skrev 2007-11-16 15:37:23 följande:
    Min läkare säger att mycket beror på förhållandet mellan bebbens huvudomfång och bäckenets invändiga diameter.
  • Dodisens mamma

hur förlossningen blir beror på hur bra livmodern jobbar vid värkarbetet. Jag har fött 2 jättebebisar på runt 5kg och över 55cm den första tog 48 timmar andra 4½ timme fick värkstimulerande i slutskedet med första för att mina värkar var så svaga.

• Sophia

Min härliga barnmorska säger att det INTE hänger på barnets storlek, hur upplevelsen av förlossningen blir för mamman. Utan att det snarare hänger på hur pass rädd, orolig och förberedd mamman är på sin förlossning.
    Det tyckte jag lät lugnande, då jag fått för mig att jag har en bamsing i magen (det trodde dock inte BM att jag har )

Men alltså, hon hade varit med om massor med stora bebisar där mamman inte varit så nervös utan väldigt delaktig, och där gick allt strååålande bra.
    Sen hade hon varit med om bebisar små som tarmar, med pyttevikt, där förlossningen dragit ut på tiden och blivit svår, där mamman hade varit jätterädd och nervös och panisk i princip.

Självklart finns det ju alla varianter, men hon tyckte absolut att det mesta hängde på mammans känslor inför förlossningen.

Man får väl försöka läsa på och coola ner sig lite då. För lite nervös börjar iaf jag bli

I december kommer våran bebis
  • linhen

Mina har legat kring 4 kg och jag har inte haft problem att få ut dem. Första hade dessutom ett rätt ordentligt huvudmått.

• Citrina

min vägde 4300 o från först värk tills hon va ute ca 8 ½ time, visst d gjorde ont men d gick jätte bra

• Bellbox
    lilja26 skrev 2007-11-15 15:31:54 följande:
    det beror nog på hur mycket större, min andra prins födde jag med kjesarsnitt 3 vecker före pga han vägde 5300 gr och var 52 lång. Och jag hade inte kunnat föda ut honom.
    Om man är OROLIG för att bebisen är väldigt stor; HUR tar man reda på om den är det? Kan man be om en remiss från BM för bedömning??
    Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?