• Strawbaby

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Jag tror inte det. Jag födde en son för 6 veckor sedan som var 55 cm lång, vägde 5320 gram och hade ett huvudomfång på nästan 39 cm. dessutom hade han ena handen ovanför huvudet men min förlossning gick bra. Det var visserligen första barnet så jag har inget att jämföra med men jag blev inte avskräckt om man säger så. Jag blev igångsatt efter att ha gått 18 dagar över tiden men allt gick bra!

Det som tog tid var att krysta ner honom i bäckenet men det behövdes ingen sugklocka och jag sprack inte så farligt mycket, inte mer än vanligt och inget som kommer att ge några men. Jag använde heller ingen bedövning när jag skulle krysta ut honom.

Jag är mycket nöjd med min förlossning, berättelse finns att läsa i min blogg under rubriken "älskade knytte".

• Strawbaby

Det tror jag också! Jag är själv ganska lång (176 cm) och har brett bäcken, och jag hade ju inga problem.

Kattöga skrev 2007-11-16 15:37:23 följande:
    Min läkare säger att mycket beror på förhållandet mellan bebbens huvudomfång och bäckenets invändiga diameter.
  • Strawbaby

Jag fick göra UL när jag gått över tiden 2 veckor. det beräknade bebisens vikt till 4200 gram, tre dagar senare födde jag en son som vägde 5320 gram! UL kan alltså visa fel, men kanske är en bäckenröntgen säkrare...Vet du att du har ett rymligt bäcken kanske du blir tryggare.

Bellbox skrev 2007-11-21 20:41:21 följande:
    Tack för svaret Men hur exakt är ett sådant?Är det befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600 t.ex??Undrar hur mycket vikten korrelerar med HUVUDOMFÅNGET; ökar det på stor bebis? *nyfiken*
Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?