• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • milliotindra

Jag har hört att större bebisar är lättare att få ut. Dom "kryper" själv ut Nej, men dom trycker på, på ett annat sätt. Om det stämmer vet jag inte

• Valkyriah

Tror inte det ska ha någon större betydelse.
    Dock kanske en stor bebis har lättare att fastna,men vet inte.

Sen är det nog oftast "hattmåttet" som kan ha betydelse.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Jazza

Hej hej! Min tjej var lite, lite större ( de sa 12%, hon kom ut 51cm och 3815g, inte enorm på ngt sätt) och det gick kanonbra! Visst gick jag sönder lite, men jag hade inte som helst problem efteråt, kunde kissa, skita och sitta som om jag vore alldeles hel i murran. Dessutom kan det vara svårt att se på Ul exakt storlek osv. Det kommer gå kanoners för dig, Lycka till

• MammaMi83

vettefan,jag hadde inte en enkel förlssning...värkar var i totat 36 timmar och öppningsskedet segt m.m
    min dotter var 48,5 o vägde 2990....så jag tror nästn mer på tvärtom,större kan som sagt trycka på osv mera

Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • Savannah07

Tack för stöttande ord, blir ännu mer livrädd inför att trycka ut bebben om den är större än normalt. Hoppas att BM räknat fel....

• Nie

Jag har också hört att ett stort barn kan vara lättare att få ut än ett mindre barn. Vet inte om det är sant då jag bara har ett barn själv. Hon vägde 2790 och det var ingen lätt förlossning...

• Jazza

Savannah: Tänk inte på det... du vet väl vad karlar har sagt i alla tider: Storleken har ingen betydelse

Sen kan det vara så, att den är större än snittet nu, men kanske inte växer galet massa på slutet, så det liksom jämnar ut sig.

• Kålrot

Vår mellanflicka var rätt liten när hon föddes, 2355 gr vägde hon.
    De andra två var drygt ett kg större, och den minsta var jobbigast att föda tycker jag. Det var svårt att krysta på något vis, nästan som om kroppen inte fick tag om henne.

Vi gjorde fö viktuppskattning på mellanflickan (den lilla) 3 dagar innan hon föddes. Enligt den skulle hon väga strax över 3 kg, de räknade alltså fel på nästan ett kg.

• Savannah07

Mmmm, ska försöka inte ta detta så allvarligt nu. Har inte tänkt tidgare på att en större bebis skulle kunna komma ut fortare och lättare än en liten... har alltid trott att en liten är idealet.

Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?