• Savannah07

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Hur hänger barnets storlek ihop med hur enkel/svår förlossningen blir? Jag antar att är det en mycket stor bebis kan förlossningen bli svårare än om det är en mycket liten bebis. Eller?? Min bebis är tydligen större än genomsnittet och nu är jag ännu mer nervös än innan jag visste detta.

• Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?
  • lilja26

konstigt, dom brukar ändå lyssna på mamman. Och är man mycket orolig( fast bm inte tycker att man behöver det) så brukar man få fara och göra ett ul. För att lugna mamman om inte annat.

• lilja26

nånting man ska tänka på när det gäller större barn, större foster vattens mägnd. Det innebär att livmorden är jätte utöjd, och värk arbetet kan bli väldigt dåligt, eftersom livmorden inte kan dra ihop sig som den ska. Värt att tänka på.

• Tiramisú Con Amore
    lilja26 skrev 2007-11-22 13:24:42 följande:
    konstigt, dom brukar ändå lyssna på mamman. Och är man mycket orolig( fast bm inte tycker att man behöver det) så brukar man få fara och göra ett ul. För att lugna mamman om inte annat.
    Men då ska jag ta upp det med henne få se vad hon säger, kanske man får göra ett. Tur att det finns folk som vet hur det ska fungera för det är inte så lätt när det är första gången.
    ღ ♥ ღ Vi väntar en POJKE med BF 5/1-08 ღ ♥ ღ
  • lilja26

stå på dig, finns faktiskt dom som har små magar, men födder ändå stora barn

• annne
    Tiramisú Con Amore skrev 2007-11-22 13:23:24 följande:
    Jag blir inte klok på detta, trodde att bara för att man kanske ha ett "stort" sf-mått att barnet är större och mindre om man t ex ligger på normalkurvan. Men det stämmer ju inte alls i så fall då du verkar ha ett litet sf-mått.

Jag var på MVC idag och frågade om detta. Jag frågade om man kan uppskatta hur stort barnet är genom sf-måttet, men det kunde man inte! Hon sa att det visar bara hur man växer (att man bör växa varje vecka, så det inte stannar upp för mycket). En liten person som föder ett litet barn kan ha stora mått och tvärtom.. Beror ju också på om barnet ligger högt eller lågt o.s.v..

Däremot sa hon att hon inte trodde mitt barn var nån "kluns" direkt, för hon kunde uppskatta lite genom att känna på min mage. Hon tyckte att den kändes normalstor. MEN, det måste heller inte alltid stämma.

Man kan nog bara vara säker genom UL.

Och som andra skrivit - ett stort barn ger mer tygnd och kan vara lättare att föda fram än ett litet. Men det finns förstås många undantag där också. (alla dessa undantag. inte kan man vara säker på nåt ;))

BF 29 november
  • Savannah07

Nä precis, vill man göra ett ul borde det ju inte nekas. Man ska inte behöva vara orolig i onödan. Men de gjorde ju tillväxt ul på mig och kom fram till att den är 8% större än genomsnittet. Om detta ändå inte stämmer utan det är vanligt att bebben ändå väger kanske 1 kg mer än vad de beräknat - då säger ju inte ul så mycket. Jag menar att man kan väl få en hint om huruvida barnet är större eller mindre än genomsnittet, men om beräkningen ändå blir så fel så är det ju ingen idé?

• Tiramisú Con Amore
    Savannah07 skrev 2007-11-22 13:34:31 följande:
    Nä precis, vill man göra ett ul borde det ju inte nekas. Man ska inte behöva vara orolig i onödan. Men de gjorde ju tillväxt ul på mig och kom fram till att den är 8% större än genomsnittet. Om detta ändå inte stämmer utan det är vanligt att bebben ändå väger kanske 1 kg mer än vad de beräknat - då säger ju inte ul så mycket. Jag menar att man kan väl få en hint om huruvida barnet är större eller mindre än genomsnittet, men om beräkningen ändå blir så fel så är det ju ingen idé?
    Nej alltså om det inte stämmer till 100% så kan man ju fundera över om det är nån idé att ens göra något, kanske man blir mer orolig än vad man är. Svårt det där faktiskt.
    ღ ♥ ღ Vi väntar en POJKE med BF 5/1-08 ღ ♥ ღ
  • Bellevue

SF-måttet är absolut inget att gå på vad gäller bebisens storlek, det måttet räknar ju in mammas hull också. Och påverkas ju när mamma går upp eller ner i vikt. Dessutom är det ju ingen idé att nån annan än ens ordinarie BM mäter eftersom alla mäter olika.

• musli

Alltså, babyns storlek har inget direkt att göra med hur förlossningen blir, däremot så kan babyns huvud-omkrets ställa till det rejält! Hanna hade 38 runt huvudet och därför fick de dra ut henne med sug-klocka... 38 är i absolut största laget för en förstföderska...

• MammasÄlsklingar

Alltså jag håller inte med många här inne.
    Min dotter vägde 5580 54 lång när hon föddes med planerat snitt i vecka 39.
    Hon hade aldrig ..aldrig kommit ut sa alla läkare då på förlossningen.
    Hade jag försökt fött normalt då hade det blivit kaos.

Bellevue skrev 2007-11-22 14:07:26 följande:
    SF-måttet är absolut inget att gå på vad gäller bebisens storlek, det måttet räknar ju in mammas hull också. Och påverkas ju när mamma går upp eller ner i vikt. Dessutom är det ju ingen idé att nån annan än ens ordinarie BM mäter eftersom alla mäter olika.
    Inte för att vara dum men man ska inte prata om sånt man inte vet .
    Jag hade sf mått på 60 i vecka 39 med min dotter som vägde 5580 54 lång.
    Jag vägde 59 kilo när jag vart gravid till mina 170 cm.
    Dom trycker så dom äter livmodern inte ( HULLET ).
    Finns dom som väger 120 kilo och har litet sf mått .
Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?