• Bellevue

Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?

Mitt senaste barn vägde 4840g, dom andra 3 vägde mellan 4000 och 4100g. Det var ingen större skillnad faktiskt. Tycker inte att du behöver vara rädd för storleken på barnet. När barnet väl "slinker" genom förlossningskanalen är man ju bedövad där så man känner inte skillnad på storleken. Nu har jag ju iofs inte fött någon liten bebis och kan inte jämföra.
    Om förlossningen blir enkel eller svår beror inte på barnets storlek utan på andra saker, men man kanske inte vet exakt vilka saker det beror på. Precis som man inte vet riktigt vad som sätter igång en förlossning. En viktig sak att komma ihåg under förlossningen är att inte bli rädd eller få panik. Visst det är jobbigt och gör för det mesta ont, men det är snart över. Och det är värt det
    Andningsteknik är guld värd.

• Bellevue
    Bellbox skrev 2007-11-21 20:41:21 följande:
    Tack för svaret Men hur exakt är ett sådant?Är det befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600 t.ex??Undrar hur mycket vikten korrelerar med HUVUDOMFÅNGET; ökar det på stor bebis? *nyfiken*
    Nej, det är inte så exakt med tillväxt-UL. Det känns som majoriteten får uppskattad vikt som ligger 800-1000g under vikten som bebisen verkligen har.
    Nej, jag tycker inte det är befogat att be om snitt om bebisen väger över 4600g (Ja, jag har fött ett större än så och ett till på väg )
    Det man ska tänka på är att ett snitt inte bara är ett snitt, det är en stor bukoperation....
    Det bästa är ju att du tar upp saken med din BM, hoppas du har en bra sån.
    Lycka till!!
  • Bellevue
    cicci85 skrev 2007-11-21 20:56:29 följande:
    Sonen vägde 4900g, 58cm lång och huvudmått på 38cm. Förlossningen va lååång 53 timmar från att värkarna startade! Men jag upplevde den inte som överdrivet jobbig, förutom de sista timmarna, de var riktigt jobbigt! Men jag sprack ingenting och bebin mådde bra hela tiden!
    Visst är det underbart att varit med om att föda en så stor bebis? Och visst är det respekt (fniss) från andra när man berättar om det
    Grattis!
  • Bellevue

SF-måttet är absolut inget att gå på vad gäller bebisens storlek, det måttet räknar ju in mammas hull också. Och påverkas ju när mamma går upp eller ner i vikt. Dessutom är det ju ingen idé att nån annan än ens ordinarie BM mäter eftersom alla mäter olika.

• Bellevue
    MammasÄlsklingar skrev 2007-11-23 13:05:23 följande:
    Alltså jag håller inte med många här inne.Min dotter vägde 5580 54 lång när hon föddes med planerat snitt i vecka 39.Hon hade aldrig ..aldrig kommit ut sa alla läkare då på förlossningen.Hade jag försökt fött normalt då hade det blivit kaos.Inte för att vara dum men man ska inte prata om sånt man inte vet .Jag hade sf mått på 60 i vecka 39 med min dotter som vägde 5580 54 lång.Jag vägde 59 kilo när jag vart gravid till mina 170 cm.Dom trycker så dom äter livmodern inte ( HULLET ).Finns dom som väger 120 kilo och har litet sf mått .
    5580g är ju inte så vanligt att bebisar väger. Min största vägde 4840g, 700g mindre och det är mååånga gram på en nyföding. Men jag skulle inte bli förvånad om jag kunde föda en 5500-grammare vaginalt. Kaos hade nog inte blivit om du försökt, mer troligt akutsnitt.
    Jag pratar inte om sånt jag inte vet. Jag vet att hullet mäts med i SF-måttet. Hur skulle man annars kunna mäta över magen?? Skära bort hullet först eller? Man kan inte trycka bort allt hullet. Naturligtvis kan man väga 120 kilo och ha litet SF-mått, det beror ju på vart hullet sitter. Jag väger 114 (har gått ner från 120 under grav) är i v 34 och har SF-mått på 34. Bebisen beräknas just nu väga 2100g. Men kommer troligen att väga mellan 4500 och 5500g när han föds. Alla mina barn har varit stora när dom fötts. Inte så stora som ditt barn men stora. Om du vägde 59 kilo till 170cm känns det som att det är du som inte vet nåt om hull och SF-mått.
  • Bellevue
    MammasÄlsklingar skrev 2007-11-23 14:34:22 följande:
    Jo det hade visst blivit kaos... det sa alla läkare ..annars skulle jag inte ens fått planerat snitt ... dom fattade int ehur vissa läkare ens kunde sätta snittet i vecka 39.Som du säger det e stor skillnad o föda ett barn i vecka 39 som väger 5580 nästa 5,6 än ett barn som väger 4,8...vet inte vilken vecka du födde ditt barn... men du kan ju tänka dig vad min dotter skulle vägt om jag gick 3 veckor längre.. dom räknade til 6,5 kilo i den takten hon ökade hela tiden.
    Jag födde henne BF +12..
    Tror inte jag vill tänka mig vad din tös skulle ha vägt om du gått lika länge...
    Kollade dom upp varför hon ökade så mycket?
    Var det ditt första barn?
    Skulle vara roligt att få en liten bebis på sisådär 3700 eller så. Men det är ju inte det viktiga iofs. När jag fick min tös på 4,8 trodde jag att jag skulle få åka hem direkt (jag ville det)lång näsa på mig, då ville läkaren ha 3 blodsocker i rad över ett visst värde. Blir väl lika nu, har BF 6/1 men känner redan att jag inte vill stanna där.
Svar på tråden Babyns storlek - avgörande för hur förlossningen blir?