• Pumpalicious

Mitt förlossningsbrev

För att lindra min förlossningsrädsla en aning har BM gett mig i uppgift att redan nu skriva en utförlig förlossningsplan.
    Tycker själv att den är väldigt lång, men vet inte hur jag ska kunna korta ner den.

Är det någon som orkar läsa igenom och komma med synpunkter?
    Är det något som är otydligt?
    Är det något som är formulerat konstigt?

Förlossningsbrev

Jag heter Johannah och min man heter Andrew (Andy). Vi har genom ultraljud fått veta att vårt första barn är en pojke. Han har redan fått namnet Ossian.

Min personlighet
    - Jag är i stort behov av närhet och omtanke när jag är trött eller har ont.
    - Jag behöver en klar målbild för att kunna fokusera.

Mina rädslor
    - Jag är mycket rädd för blod, och vill att barnmorskan ska göra allt för att undvika att jag kommer i kontakt med blod, slem, avföring, fostervatten etc.
    - Varken jag eller Andy vill se eller känna på barnets huvud när det är påväg ut. Dock vill vi gärna veta när huvudet är synligt
    - Jag vill inte ha någon kontakt eller se barnets navelsträng, inte heller moderkakan.Vill inte bli tillfrågad en visning av moderkakan.
    - Andy känner heller inget behov av att se moderkakan. Ni får gärna fråga honom om han vill klippa navelsträngen.
    - Vi vill att barnet läggs hos Andy direkt efter förlossningen. Andy skall då vara ombytt till vit sjukhusrock, som han kan öppna och därmed ha hud mot hud kontakt med barnet. Barnet ska vara inlindat i handdukar/filtar. Andy sitter bredvid mig på en stol, med barnet i famnen. K-vitamin ges till barnet när det ligger hos Andy.
    - Andy och barnet sitter bredvid när barnmorskan kontrollerar bristning, blödning och eventuellt syr. Under undersökningen vill jag att en handduk eller ett lakan täcker för, så jag har så lite kontakt som möjligt med synligt blod etc.

Smärtlindring, peppning
    - Smärtlindring efter behov.
    - Vill gärna testa lustgas, akupunktur, värmekuddar, bad/dusch.
    - Ställer mig possitiv till EDA, och vill absolut att ni erbjuder detta innan det är försent!
    - Jag vill inte ha Morfin eller Petidin.
    - Vill gärna ha coachning i andning. Och bli påmind om att andas rätt.
    - Jag önskar mycket peppning och att ni talar om för mig att det jag går igenom är en positiv smärta som för mig närmare mitt barn.
    - Ni får gärna ge mig korta tidsepoker att fokusera på, t.ex. "Om en halvtimme kommmer vi att testa detta..." osv.
    - Jag vill att Andy får mycket stöd och peppning i hur han på bästa sätt kan stötta, hjälpa och vara nära mig under förlossningen.

Förlossningsställningar
    - Under öppningsfasen vill jag gärna vara uppe och gå så mycket som möjligt, gärna med hjälp av en gåstol. Jag vill även ha tillgång till en saccosäck om möjlighet finns.
    - Jag vill att barnmorskan ska hjälpa mig att hitta ställningar där jag slipper se blod, slem etc.

Vid ett eventuellt kejsarsnitt
    - Om jag är vaken under kejsarsnittet vill jag absolut inte att ni pratar högt om vad ni gör. Jag vill inte höra saker som "Nu lägger vi snittet" eller liknande. Jag vill heller inte se något av ingreppet.
    - Om det inte är möjligt att genomföra ett vaket kejsarsnitt utan ovanstående dialog vill jag sövas.

Efter förlossningen
    - När barnmorskan har undersökt mig efter förlossninge vill vi bli lämnade ensamna med dämpad belysning tillsammans med vårat barn.
    - När överflödigt fosterfett torkat in vill jag ha barnet på mitt bröst, och försöka amma.
    - Vi vill gärna ha ett såkallat familjerum på BB.

Övriga önskemål
    - Jag vill ha en absolut aktiv dialog med min barnmorska. Jag vill vara med i alla beslut som tas. Om jag inte kan svara på frågor fattar Andy alla beslut åt mig.
    - Om ni av någon anledning måste gå iväg med barnet skall Andy alltid följa med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-12 18:10:32:
    Snälla, om du inte har något vettigt att tillföra - SKRIV INTE!

Kom även ihåg att den här tråden är placerad i "FÖRLOSSNINGSRÄDSLA". Jag vill inte bli jämförd med er "normala" som klarar av att gå igenom sånt här.

• Svar på tråden Mitt förlossningsbrev
  • Dora

Jag tycker det var ett bra och mycket tydligt förlossningsbrev. Allt står svart på vitt och kan enligt mig inte missuppfattas.
    men jag reagerar på att du inte vill ha upp barnet direkt på ditt bröst. jag förstår varför du inte vill det men tänk även på att det är ju belöningen för all smärta du gått igenom. Det är det absolut underbaraste ögonblick i mitt liv när man krystar för sista gången och sen får upp sitt lilla barn på bröstet. det ögonblicket skulle jag kunna gå igenom 1000 gånger.
    Lycka till!

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • Jiie

Låter ju bra förrutom att läkarna måste kunna få prata med varandra om det blir snitt!
    Det finns ingen garanti för att dom läser hela ditt brev/din plan. Skriv in i journalen det som absolut viktigast!

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • Dora

Hittade en otydlig sak. Du skriver att Andy ska öppna rocken så han och barnet ligger hud mot hud men samtidigt ska barnet vara inlindat i filtar.

• Okaa san

Ser jättejättebra ut!!!!!

jag har aldrig fött barn! men det lätt riktigt bra! där står verkligen allt dom SKA veta! :)

• Siriva

Hej,
    Du har väldigt många specifika krav vilket jag förstår när du har din rädsla för blod.
    Det kan ju vara svårt för personalen att helt tillgodose och komma ihåg allt under förlossningen.

Jag tycker att du ska skriva allt det du känner, men peppa även Andy att vara din förespråkare. Han får vara ditt språkrör och det är han som får ta dialogen med personalen.

Har du gått profylaxkurs? Om inte så är det ett hett tips så att du och Andy kan jobba ihop er om hur förlossningen ska gå till. Du kan också få en bild av hur det hela går till som kan ge dig trygghet i din rädsla. Ett annat tips är att besöka förlossningsavdelningen innan det är dags (tillsammans med Andy) Då kan du förbereda dig på ett bättre sätt och allt blir inte så nytt.

Jag tror också att du måste förbereda dig lite på att det kan (obs kan) uppstå situationer där barnmorskan inte helt kan förlja dina önskemål.

Förlossningsbrevet är ingen önskelista eller "så här ska jag ha det" utan en presentation av en själv och ens tankar kring vad man ska gå igenom.

Var även beredd att upprepa det absolut viktigaste i ditt brev när du anländer till förlossingen, redan när ni ringer in kan du (eller Andy) säga att det är viktigt att de har läst ditt brev.
    Du ska alltså lämna in ditt brev till förlossningen innan det är dags.

Lycka till och jag tror att det kommer gå jättebra!

• Hannah76

Ett tydligt brev tycker jag. Det framgår vad du är rädd för och vad du tycker är jobbigt.
    Sen är det inte säkert att man får alla sina önskningar, men de gör såklart sitt bästa (tex att du ska få slippa blod, fostervatten osv.
    Vill du själv inte föra talan på förälossningen, så skriv inte att din partner tar diskussionerna. Och se till att ni har pratat igenom allt innan.

Och kom ihåg att du kan alltid ändra dig, om du tex då känner att du vill ha bebisen på ditt bröst eller nåt annat.

Hoppas ni får den förlossningen som blir bäst för er. Lycka till.

• Pumpalicious

Min barnmorska kommer att skriva in brevet i journalen samt att det ska finnas i pappersformat.
    Eftersom jag gått hos sån där special BM för förlossningsrädda så står även det i journalen och jag hoppas dom därigenom blir mer uppmärksamma på mitt förlossningsbrev.

Dora - det där med att få upp bebisen på mig har vi diskuterat i timmar hos BM. Jag ville gärna gå med på det, om de först kunde torka bort allt slem och klippa navelsträngen. Men eftersom de vill att navelsträngen ska få pulsera klart behövdes en strategi över vart barnet ska ligga under tiden. Valet stod då mellan att andy skulle hålla, eller att barnet skulle läggas ensam mellan mina ben. Valet att pappa ska få hålla känns helt naturligt för mig - och han är själv väldigt stolt över att få hålla först. Det gör mig absolut ingenting. Då har jag valet att titta och känna så mycket jag vill. Utan att bli "insmetad" i det obehagliga.

Det där med filtar var för att BM sa att dom oftast lindar in barnet i filtar så det inte ska frysa. Tänker mer att det ska ligga som ett täcke över, men att framsidan på bebisen får ligga hud mot hud. Ska tänka på en bättre formulering!

Jie - det är därför jag skrev att jag hellre vill bli sövd då. När jag skulle "operera" bort en leverfläck med lokalbedövning svimmade jag när de sa just "nu lägger vi snittet".

Siriva - vi ska få besöka förlossningsavdelningen i nästa vecka, och det känns jätte skönt! Vi har tyvärr inte haft ekonomin till att gå en profylax kurs även om jag hade velat.

• Pumpalicious
    Hannah76 skrev 2007-11-07 13:09:59 följande:
    Jag måste säga att jag tycker du är superduktig!
    Tack.. Känner mig mest jobbig och larvig.. Men jag vet att om jag inte skriver ner de här sakerna kommer förlossningen bli ett helvete för mig. Och frågan är om Ossian någonsin kommer att kunna få syskon då..
  • Dora
    Pumpalot skrev 2007-11-07 13:05:49 följande:
    .Dora - det där med att få upp bebisen på mig har vi diskuterat i timmar hos BM. Jag ville gärna gå med på det, om de först kunde torka bort allt slem och klippa navelsträngen. Men eftersom de vill att navelsträngen ska få pulsera klart behövdes en strategi över vart barnet ska ligga under tiden. Valet stod då mellan att andy skulle hålla, eller att barnet skulle läggas ensam mellan mina ben. Valet att pappa ska få hålla känns helt naturligt för mig - och han är själv väldigt stolt över att få hålla först. Det gör mig absolut ingenting. Då har jag valet att titta och känna så mycket jag vill. Utan att bli "insmetad" i det obehagliga.Det där med filtar var för att BM sa att dom oftast lindar in barnet i filtar så det inte ska frysa. Tänker mer att det ska ligga som ett täcke över, men att framsidan på bebisen får ligga hud mot hud. Ska tänka på en bättre formulering!
    Bra att ni pratat igenom det ordentligt. Jag kan förstå att den blivande pappan är stolt att få hålla först. Du behöver inte skriva alls att barnet ska ha filtar, personalen kommer se till att bebisen inte fryser.
Svar på tråden Mitt förlossningsbrev