Mitt förlossningsbrev
Hej,
Du har väldigt många specifika krav vilket jag förstår när du har din rädsla för blod.
Det kan ju vara svårt för personalen att helt tillgodose och komma ihåg allt under förlossningen.
Jag tycker att du ska skriva allt det du känner, men peppa även Andy att vara din förespråkare. Han får vara ditt språkrör och det är han som får ta dialogen med personalen.
Har du gått profylaxkurs? Om inte så är det ett hett tips så att du och Andy kan jobba ihop er om hur förlossningen ska gå till. Du kan också få en bild av hur det hela går till som kan ge dig trygghet i din rädsla. Ett annat tips är att besöka förlossningsavdelningen innan det är dags (tillsammans med Andy) Då kan du förbereda dig på ett bättre sätt och allt blir inte så nytt.
Jag tror också att du måste förbereda dig lite på att det kan (obs kan) uppstå situationer där barnmorskan inte helt kan förlja dina önskemål.
Förlossningsbrevet är ingen önskelista eller "så här ska jag ha det" utan en presentation av en själv och ens tankar kring vad man ska gå igenom.
Var även beredd att upprepa det absolut viktigaste i ditt brev när du anländer till förlossingen, redan när ni ringer in kan du (eller Andy) säga att det är viktigt att de har läst ditt brev.
Du ska alltså lämna in ditt brev till förlossningen innan det är dags.
Lycka till och jag tror att det kommer gå jättebra!