• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Tagetes66 skrev 2007-11-04 18:12:33 följande:
    Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet av ämnet folk har som skrivit här har men för egen del har jag genomgått 6 IVF. Jag har inte läst alla inlägg.Någon uttryckte att det skulle vara jätteorättvist om en kvinna skulle få 40 000,- för att donera och någon annan bara 3000,-.Herregud - välkommen till verkligheten säger jag då ! Ingenting är rättvist vad gäller vård för infertilitet. Vissa får offentligt bekostad vård, andra får betala allt själva till skyhöga summor (vi är uppe i ca 150 000 sek totalt). Jag har t.ex. en bekant som snart fyller 40, hon har lyckats få flera samhällsbekostade IVF-behandlingar, för mig var det STOP vid fyllda 38 år.Idag står tusentals par i kö för ÄD samtidigt som väldigt få kvinnor är intresserade av att donera. Jag är övertygad om att högre ersättning skulle vara en väg att gå.Efter att själv ha genomgått ett otal behandlingar kan jag inte förstå hur man kan tycka att 3000,- skulle vara tillräcklig ersättning. Det är frågan om 4-6 veckors tid av full koncentration, läkartider som skall pusslas in i livsschemat, mediciner och sprutor som skall tas på exakt rätt tid o.s.v.Visst är det fantastiskt att det finns kvinnor som nästan vill BETALA för att donera men de flesta funkar nog inte så. Självklart skall man kompenseras ORDENTLIGT.
    Oj! Det där var ett väldigt informativt inlägg. Jag har försökt hitta info på internet om hur olika kostnaderna är för er, men inte hittat svar. Där fick jag svaret!
    Hoppes innerligt att det kommer att gå vägen via IVF för er!
  • Divina
    Tussiluskan skrev 2007-11-04 20:22:36 följande:
    Men det där är ju lite tveksam matte...Om det finns 10 personer i kö, och 2 givare, men tre av dem som väntar i kö har råd att betala någon säljare istället för att vänta kvar i kön, så betyder det ju istället att de andra hoppar fram i kön, inte att de blir bakåtträngda?Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:50:23 följande:
    Ja precis!! Den som betalar tar ju ingen av de två, utan bidrar med en till korsdonation, eller har en egen donator...
  • Divina

Tussiluskan:

Du öppnar en hel del dörrar som jag inte ens har sett!! Bra inlägg ovan!

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:12:53 följande:
    Man bör väl säga sanningen till sitt barn? Om inte annat brukar sanningen förr eller senare komma fram.Ja, självklart är det de som uppfostrar barnet som är dess föräldrar och barnet har ju goda förutsättningar att leva ett harmoniskt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen. Men de här barnen har ju faktiskt en lite speciell bakgrund och många är nyfikna på sitt genetiska ursprung och vill söka upp sin donator nån gång. Inte för att få en förälder men för att de är nyfikna helt enkelt. Och då tycker jag man komplicerar de här personernas bakgrund genom att blanda in pengar. Jag tycker barn i största möjliga utsträckning ska komma till för sin egen skull, inte för pengars skull.
    I mitt fall så får barnet gärna söka upp mig och jag tänker berätta precis som det var, att mamman gav mig mitt livs gåva och jag gav mamman och pappan deras livs gåva!
    Båda parter har lidit oerhört mycket och lyckats få hjälp av varandra.

Jag tror inte att man måste berätta A L L T för sina barn. Det finns saker jag alltid kommer att hålla undan, och sanningar kan se så olika ut. Du tror verkligen att man säger "din genetiska mamma sålde dig till mig" ?
  • Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 21:26:55 följande:

Egentligen kan man ju se det åt andra hållet istället! Den familj som gått igenom en äggdonation vill ju verkligen ha barnet! DET barnet blir då antagligen mer älskat än ett barn som kommit till på olämpligt sätt, fast på rätt sätt. Om ni förstår vad jag menar!
    Jag förstår iaf!
    Bra inlägg!
  • Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:32:08 följande:
    Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade.
    Hur kan den komma fram? Alla sanningar kommer inte fram. Vilken ställning mina barn blev till i vet bara vi.
    Haha det var en sjukt bra jämförelse, väl? Ta inte illa upp!
  • Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 21:33:23 följande:

"Hade min genetiska mamma inte sålt mig hade jag inte blivit till"...En annan tanke kanske...
    Men vad fint!!!
  • Divina

Det med kostnader... läs mitt inlägg (tillägget) i början av tråden! Det är ingen som svarat på det ännu! Efterlyser diskussion kring det!

• Divina
    babyblue68 skrev 2007-11-04 21:42:26 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i nu, men hur kan man säga såhär: "Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade."det är väl ingenting man berättar för barnet? Det är ju annat för dom som är tvungen att använda sig utav en sperma-donator...?? för dom måste berätta för barnet då det är gammalt nog att förstå.
    Välkommen in i diskussionen. Jag kan bara hålla med.
    Om man är oroad över en sådan sak som förälder får man se till att barnet inte får veta. Men om det ändå råkar se papper på det så får man berätta den vackra varianten!
  • Divina

Jag har funderat ännu mer på detta nu. Jag ska nog donera fler ggr efter den donationen som vi "byter" gåva i. Kanske kan tänka mig en syskondonation tom. innan jag steriliserar mig. Lite som botgöring för att jag har dåligt samvete över att jag måste vara så drastisk. Kanske finns någon som vill ha ett genetiskt syskon till sitt barn? Kanske är jag helgalen som tänker så, men kan tänka mig att jag hade velat ha det i den sitsen. Lätt att säga utan att ha varit i den sitsen... men ja, ni förstår!

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?