• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

kate79 skrev 2007-11-02 21:02:34 följande:
    Jag tillhör Malmö.Jag anser inte att man ska ha mer betalt, för som många andra påpekat då donerar man av fel anledning.Skulle mottagarparet betala, var ska då vanliga människor som inte har råd att vända sig någon annanstans än till Landstinget, var ska dom vända sig då? Ersättningen i Malmö är 3 000 kronor, det kommer väl gå ganska så jämt ut med vad jag lagt ut i körning och parkeringsavgift och ledighet från arbetet. Jag tycker man ska fråga sig -varför vill jag donera ägg och inte blanda in pengar överhuvudtaget.Visst hade jag behövt åka till Stockholm och betala resa och logi själv hade jag nog inte gjort det, så bra ser inte min ekonomi ut att jag skulle lägga ut så mycket pengar.
    Jag vill hjälpa barnlösa att få barn. Därför vill jag donera. Men jag vill också bli hjälpt med ett problem som är stort för mig, som inte finns hjälp för i mitt fall.

Jag ser också problematiken i det och jag skulle inte vilja donera bara för att bara lattja upp pengar. Det är inte det som är mitt syfte utan hjälpen i sig. Hade jag inte haft ett behov av hjälp hade jag alldeles säkert donerat utan att få ett öre.
  • Divina

-som inte finns hjälp via landstinget för i mitt fall, skulle det stå.

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-02 21:59:08 följande:

DivinaSom jag skrev tidigare tror jag det mest "lagliga" är att de i så fall betalar din operation. Om du tar emot pengar måste du på något sätt redovisa detta och betala skatt på det. (nu är det iofs inga stora pengar så det är ganska liten risk att du fastnar i en kontroll, men för att vara på den säkra sidan). Om de betalar din räkning är det ungefär som att du betalar din mans räkningar, ingen kommer märka vart pengarna kommer ifrån.
    Det där ska jag definitivt ta fasta på! Det är så det får gå till.
  • Divina
    Joyce skrev 2007-11-02 22:08:42 följande:
    Vet inte riktigt hur jag ställer mig till ett sådant uttalande. Vad vet du om hur mycket dessa människor längtar efter ett barn? Är din operation (var det va?) lika viktig för dig som dina barn? Skulle du byta ut dina barn mot en operation? Annars håller jag med om Pejgans tre punkter. Var går gränsen för vad man ska kunna ta betalt för? ägg, en njure osv?
    Det där var lite överdrivet skrivet. Självklart skulle jag inte byta bort mina barn mot något i världen! Men att få bli hel igen kan jag mycket väl tänka mig är lika stort och viktigt för mig som det är för andra att få ett barn. Vi ger liv till varandra. De ger mig ett nytt liv och jag ger dem detsamma.
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-02 22:19:26 följande:
    Hade jag vetat att en som går igenom samma sak som jag går igenom får 37 000 kronor mer än vad jag får hade det gjort mig arg och förmodligen gjort att jag inte gjort donation överhuvudtaget för vilket val.Vem vill inte ha pengar? Jag vill men inte för att donera ägg.
    Då tycker jag att du ska fundera på varför du donerar. Om DU är så osjälvisk så ska det väl inte spela någon roll hur andra väljer att göra? Jag tycker f.ö att det är så bra med människor som du! Toppen att ni donerar!!!
  • Divina

miss maple skrev 2007-11-02 23:45:29 följande:

Lite OT:Jag tror faktiskt att den största anledningen till att folk inte vill donera ägg/sperma beror på att dom tycker att det är deras barn som föds, samt att dom inte vill bli uppsökta.Men det är en helt annan diskussion.
    Det tror jag också.
  • Divina

"...dessutom skall man vara medveten om att det inte är riskfritt att donera ägg. Jag var själv äggdonator i Sverige av helt altruistiska skäl, och det resulterade tyvärr i att jag lades in på sjukhus akut med svår OHSS (ovariellt hyperstimuleringssyndrom). Sällsynt, men det händer, och kan i värsta fall medföra rupturer på äggstockar eller andra inre organ, samt blodproppar. Med andra ord en tillstånd som faktiskt kan vara livshotande."

Tyvärr finns det risker, men det behöver vi inte alls ta upp i diskussionen. Det är inte alls därför jag vill donera. Donera är just det jag menar att jag gör. GER! Vi GER varandra något fint för resten av livet.

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-03 11:13:00 följande:
    Men om jag förstått dig rätt är det ju just det du INTE vill göra, alltså GE något. Du vill ju ha betalt och då säljer man. Om jag köper ett par byxor så GER ju inte affären dem till mig, de säljer dem
    Vi ger varandra en gåva, det är så jag ser det hela. De ger mig liv och jag ger dem liv. Vackert, enligt mitt tycke.
  • Divina
    Längtansmamman skrev 2007-11-03 11:07:49 följande:
    Divina,Ditt inlägg passar INTE in på en sida som sorterar under "Svårt att få barn"!Här finns det nog många som gärna skulle ta lite förslappade bröst och löst skinn på magen mot att få ett efterlängtat barn. Egentligen struntar jag givetvis i vad du vill använda ev 40.000 kr till, men allvarliga förlossningsskador (svåra sprickbildningar etc) får man faktiskt hjälp för av vanliga sjukvården. Alltså din fåfänga, eller allmänna girighet, är bara beklämmande. I den mån så'nt sitter i generna skulle jag ändå inte vilja ha dina till hälften i mitt barn.Jag håller med många härinne om att 3000 kr för besväret och ev medicinska risker kanske är lite väl lite, men ditt föreslagna pris är rent beklämmande.Pinsamt. Och mycket fräckt med tanke på den sorg som vi barnlängtande lider av varje dag.Hoppas att du bara har en tillfällig mental svacka och snart mognar och kan njuta av den stora lycka du redan har i och med dina barns existens!
    Först vill jag bara säga att jag tycker det är fruktansvärt att ni är i en sådan situation. Men jag tycker det är synd att du har en sådan brist på empati för min situation i gengäld.
    Jag lever också med en stor sorg.

Jag hoppas innerligt att ni lyckas få ett barn snart.

Mvh Divina
  • Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-03 11:28:59 följande:
    Då är det ingen donation eller gåva tycker jag eftersom den är villkorad. "Ge mig 40 000, annars får ni inget ägg". Om jag ger någon en gåva, t ex en inflyttningspresent är den ju inte vilkorad med att jag ska ha nåt tillbaks.Jag tycker donatorbarn har rätt till en bakgrund där alla inblandade gav barnet liv på grund av kärlek. För donatorn handlar det om "kärlek" till okända människor och en önskan om att kunna hjälpa ett barn till världen. Man ska inte behöva leva med att man finns till för att ens genetiska mor ville ha en ny kropp.
    Jag hade donerat i vilket fall. Nu kan de jag donerar till få chansen att ge någonting vackert tillbaka. Sorgligt att inte fler kan se det fina i det.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?