• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:39:31 följande:

Jag kanske låter kall & brutal. Inte verkligen min mening. Jag förstår att du verkligen vill ha den här operationen.MEN det är ingen gåva, det är ett krav. Ett villkor för att du ska hjälpa dem. Det kan aldrig bli en gåva så länge du inte ställer upp först med en donation (kravlöst) och de sedan skulle ge dig opertionen som tack (utan att du knystat om att du vill ha pengarna/operationen av dem)
    Tja, det är lite svårt att få en operation utan att ha berättat att jag lider helvetes kval.
  • Divina
    idisb skrev 2007-11-03 20:41:17 följande:
    ja det är väll något man själv bara vet! ha bearbetat denna grav hos aurora o känne att jag inte klarar av det en gång till. men tror jag aldrig vågar sätta helt stopp. Annars tycker jag det är en bra sak du gör! även om du tjänar lite på det själv så vilket mamma skulle inte ge världen för att då chansen till ett barn?
    Tack för förståelsen.
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:44:22 följande:

Jo, det förstår jag med... Men det kan aldrig bli en gåva, utan snarare ett krav eller ett villkor för att du ska ställa upp och då bryter ni mot lagen. Har du testat att söka fonder? Det finns mängder med pengar att söka om man bara hittar rätt fond!
    Nej, faktiskt inte... Det är värt att kolla upp!!
  • Divina
    Fjartress skrev 2007-11-03 20:48:41 följande:
    nej det tycker jag inte. finns väldigt få som går igenom hela den proceduren utan någon ersättning, jag hade endast gjort det för min familj-gratis.
    Det verkar vara stor brist på folk som vill donera idag. Men jag tror som någon annan skrev att det kan bero på att barnet får veta vem man är när det fyllt 18 år, eller på att proceduren inte alltid är så lätt.
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:11:35 följande:

Ska aså många liv som möjligt är ett självändamål? Oavsett de negativa följderna?
    Negativa följderna?
  • Divina
    Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:13:17 följande:
    Är inte alls så säker på att det är så. Någon som verkligen vet?Jag frågade nämligen om det när jag själv hade svårt att få fram ägg, och då var det olagligt att göra så i sverige men inte utomlands.
    Som Pejgan skrev så är det möjligt att göra riktad, men jag kan även ställa upp på korsdonation, och då skulle jag inte kunna ta emot något om det inte blev några barn för de som väljer att ha mig som sin donator.
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-04 06:46:51 följande:
    Du FÅR göra riktad donation (åtminstone i sthlm) men de rekommenderar det verkligen inte, främst pga de psykologiska faktorerna. Om du vet vem som får äggen är det större risk att du känner en gemensamhet med barnet när det föds, börjar se likheter med dig, börjar fundera på hur det hade blivit om du fött barnet etc.Risker med betalning för äggdonation (igen...)1. "fattiga" kan aldrig få ägg2. kvinnor i ekonomiskt utsatt situation lockas att donera trots att de kanske inte borde (det KAN vara väldigt psykoligskt påfrestande!)3. vi får en marknad där "mest pengar vinner", dvs prisjakt på ägg.
    Det finns fördelar också och jag tror att man får väga allting mot varandra. Jag hoppas också på en bättre värld som inte är styrt av pengar, men så länge vi lever i en sådan värld kommer det alltid att uppstå kontraster. Hade vi haft en värld där allting är jämnt fördelat och ingen heft ett behov av att dela lika så hade det inte funnits några problem i denna fråga.
  • Divina
    Bling1975 skrev 2007-11-04 12:26:23 följande:
    Va bra, då ska jag bara ge gåvor i lön så jag slipper betala skatt för mina anställda Så om jag tex mutar en politiker med en bjudresa till Milano istället för pengar för att få ett kontrakt så är inte det olagligt? Om du tror det så har du nog inte riktigt läst igenom lagarna ordentligt.En gåva som ges i ersättning för någonting som man inte får betala för är olaglig. En gåva som ges för att man vill vara snäll är inte olaglig. Hade de betalat din operation utan att få några ägg så hade det inte varit olagligt. Att du ger ditt ägg utan att få en operation är inte heller olagligt. men att de två är sammankopplade är olagligt. För då är gåvorna en byteshandel och handel med organ är olagligt. Förstår inte varför det är så svårt att förstå skillnaden.
    JAG förstår skillnaden.
    Men två saker kan ske oberoende av varandra och då är det svårare att bevisa att det ena skedde pga det andra. Förstår du? Vi kommer inte att anmäla varandra, det är jag säker på och därmed blir det ingen rättssak av det heller.
  • Divina
    Pantern2 skrev 2007-11-04 16:47:23 följande:
    Däremot tycker jag det är lite konstigt att barnet har rätt att söka upp mamman som donerar ägg men inte pappan som donerar sperma! Svar på det beror på vår kvinnosyn, som finns i samhället, att vi tycker att mannen har rätt att vara anonym. Men kvinnan är alltid mamma, från begynnelsen. Underligt egentligen, och fel när vi lever i ett jämnlikt samhälle.
    Men det stämmer inte att spermiedonatorn är anonym... och jag tycker inte vi lever i ett jämnlikt samhälle. På något sätt, inte bara könsmässigt...
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?