• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

babyblue68 skrev 2007-11-04 22:03:27 följande:
    Ja men det är väl inte fel tänkt? Dessutom så funkar det så bra med den första surrogaten så vill man ju gärna använda sig utav samma igen.. helt rätt tänkt
    Undrar om det finns många som fått helsyskon via äggdonation. Borde det inte finnas statistik på det?
  • Divina

"Ett av de befruktade äggen väljs ut och förs sedan in i din livmoder via en plastslang med hjälp av ultraljud. De andra äggen fryses ner och sparas i fem år om ni skulle vilja ha ett syskon. "

Ok! Det var ju bra!
    Men jag ska nog göra det fler ggr iaf!

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:16:08 följande:

Hur många ägg tar de vid en donation?
    Man får hormonsprutor för att man ska producera flera ägg, det är olika många för olika kvinnor. Sedan plockas de ut.
  • Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:25:38 följande:

Ok, det är den biten jag inte riktigt är med på... Äggen produceras ju nämligen redan när man ligger i mammas mage och sen produceras inte fler ägg. Men sprutorna kanske gör att fler mognar så man kan plocka fler än ett. Anledningen till min tanke är att om de tar fler ägg så borde man ju förkorta sin egen mens med så många månader som man plockar ut ägg.
    Ja precis, sprutorna får fler ägg att mogna. Men jag tror inte man slipper mensen...tyvärr.
  • Divina

"Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget? "

Någon som har kommentarer på det?

• Divina
    Pejgan skrev 2007-11-05 09:59:47 följande:
    ...och slutligen: det skulle troligen inte gå fortare för de som inte har pengar att betala eftersom det inte finns resurser till speciellt många fler donationer än vad som görs idag. Det är jäkligt tight med tider redan nu, och det skulle inte gå att öka resurserna om inte LANDSTINGET tillförs pengar, vilket ju inte skulle ske om det är donatorn som får pengarna.
    Men det man syftar på är att om någon med 40.000 står i kön och får en person (som inte skulle donera gratis) med sig som korsdonator så går det ju fortare för de andra i kön också.
    Det tillkommer ju en person som inte skulle ha donerat annars...
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-05 09:58:39 följande:
    ...många inlägg men jag svarar på svaret på mitt eget... Problemet med att kvinnor säljer sina ägg för pengarna är att det faktiskt är en mental påfrestning. Den psykologiska undersökningen är ärligt talat skitdålig så det är INTE svårt att ta sig förbi den. Jag vill inte ha en situation där kvinnor ser äggdonation som en möjlighet att få en bättre ekonomi och sen står där 5 år senare och ångrar allt de gjort. Problem nr 2 är att jag inte vill se en marknad där kvinnor säljer sina ägg till högstbjudande. Om man kunde komma med en lösning där landstinget ger tex 10 000 så skulle jag inte klaga men jag anser inte att mottagaren ska betala de kostnaderna, eller åtminstone inte att donatorn ska kunna trissa upp priset. Och sen ang. att folk skulle donera ändå: det tror jag faktiskt inte alls. Jag har donerat och skulle donera igen om jag blev frågad men om jag kunde få 40-100 000 för dem, inte fan skulle jag ge bort dem gratis då!
    Du tycker att det är fel att ta emot pengar, men gör det själv ändå, trots att det är fel, om du blir erbjuden? Om andra får betalt så ska du ha det med, trots att du tycker det är fel? Är det så du menar?
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-05 12:27:35 följande:
    nej jag tycker definitivt inte det är fel att ta emot pengar, jag tycker att det är fel att KRÄVA pengar. Och då av de anledningar jag skrivit.
    Men om man "säljer" en gång och donerar en gång då? Om det skulle finnas ett sådant system. Jag tänker göra både och. Vinner jag på lotto imorgon så ska jag donera ändå. Utan att någon behöver ge mig något i gåva tillbaka.
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-05 19:48:37 följande:
    Klart man gör det för att hjälpa något annat par, men tanken på framtida barn finns ju ändå med i tanken.Om man om 18 år får säg mycket pengar för sina ägg så kan man bara tänka sig vad det barnet tänker om donatorn. Sen kanske det barnet inte hade brytt sig att donatorn gjort det för pengarna men jag personligen hade mått dåligt av det.
    Man bör inte donera ägg innan man är klar med sin egen familj. Så det är INRE många 18-åringar som ens kommer prövas. Troligast inga alls.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?