• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

snöstjärna71 skrev 2007-11-05 20:03:02 följande:
    Som jag skrev i inlägg 302 verkar "donatorbarn" inte vara positiva till att deras donatorer gjort donationen för att tjäna pengar. För barnet är ju donationen en mycket viktig del av deras tillblivelse och då blir det liksom lite skevt om donationen för donatorn var något man gjorde för att få pengar till öl, en resa, dryga ut studiemedlen eller nåt annat. Många donatorbarn vill träffa sin donator, inte för att få en ny förälder men för att man är nyfiken, se om man liknar honom/henne osv. Och då tycker jag man ska bespara barnen att som svar på frågan "Varför donerade du?" få svaret att man ville ha pengar. Jag säger inte att de som donerar för att få pengar är dåliga människor, de är väl snarare obetänksamma. Men för att förhindra att sådant händer är det bra att vi har den lagstiftning vi har.Ja, det är klart att man skaffar barn för sin egen skull, inte för barnets skull. Men det blir ju ändå ett barn i slutändan och då tycker jag det är viktigt att ha barnets bästa i åtanke. Man kan ju säga vad man vill till barnet. Men om barnet vet att det förekommer att donatorn får pengar och barnet frågar hur det ligger till i deras fall, vad som är deras historia, ska man då som förälder ljuga barnet rakt upp i ansiktet? Hur blir relationen förälder-barn om barnet kommer på att föräldern ljugit?Men om man håller sig till det system vi har i Sverige slipper man alla dessa diskussioner. För att få fram fler donatorer tror jag att det är mycket bättre med information, många vet inte att äggdonation är tillåtet i Sverige, än att göra det till något man kan tjäna pengar på.
    Där överlåter jag någon som gör det för pengarna att svara, då det inte är därför jag gör det, enligt min mening. Vi ger gåvor åt varandra, som alldeles säkert är lika viktiga för oss båda. Det kan inte jämföras på något sätt med att köpa öl för pengarna!
    I första hand gör jag det för att jag ävan hade gjort det om jag inte varit i min situation som jag är i nu.
  • Divina
    Marelb skrev 2007-11-05 20:29:01 följande:
    Nu har jag inte läst tråden alls. Bara ditt första inlägg. Jag vill donera i framtiden men absolut inte för pengar. Donera gör man (jag i alla fall) för att jag verkligen innerst inne vill donera. Men som svar på din fråga, ingen behöver veta vad du och dina korsdonatorer (mottagarna) kommer överens om. Men jag tycker det är helt fel. Gör man en korsdonation så kommer man före i kön. För barnets skull tror jag inte det är lämpligt att ge pengar/få pengar. Barnet vill ju veta att det har blivit till för att folk verkligen ville det och inte för att någon ska tjäna pengar. Om du är arbetslös och vill ha en inkomst skulle jag rekomendera dig att söka jobb eller plugga för att få ett jobb. Du undrade också om föräldrarna (mottagarna) kan frånsäga sig föräldraskapet och det går givetvis inte. Du verkar inte vara redo för en donation just nu. Jag skulle läsa på lite mer om vad det handlar om, om jag vore du, innan jag fattar ett beslut. Vill du ha mina tankar om donation så står dom i min presentation.
    Jag har skrivit i flera inlägg hur det förhåller sig i mitt fall och hoppas att du orkar läsa genom dem så att du förstår min situation likväl som du förstår en person som är i behov av donation.

Mvh: Divina
  • Divina
    Marelb skrev 2007-11-05 21:05:38 följande:
    Det är visst 31 sidor att läsa... Det har jag tyvärr inte tid med. Jag svarade bara på dina frågor i ditt första inlägg. Behov av pengar kan man vara men att donera kanske inte är lösningen på det. Vill du förklara mer så gärna för mig men annars lägger jag väl ner här...
    Jag kan förklara igen, inga problem.
    Jag ser det inte som att jag tar 40.000 till att festa upp. Det är en stor skillnad, anser jag. Jag ser det som att jag har en enorm längtan efter ett nytt liv som alldeles säkert är lika stor som en annan persons längtan efter ett barn. Vi ger varandra något fint i present!!! Som varar för alltid, trots att vi inte ens känner varandra.
    Vinner jag på lotto imorgon så tänker jag donera ändå.
    Jag håller aldrig i några pengar. Min operation betalas utan att jag hållit i några pengar.
  • Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 15:19:17 följande:
    Divina, modigt av dig att ta upp detta brännbara ämne.Och synnerligen intressant att läsa om olika åsikter. I teorin ger jag dig nobben, nix, tycker inte att man ska kunna profitera på känslor! Men i praktikten ger jag dig rätt. Ännu ett exempel på hur hopplöst det är att få teori och praktik att gå ihop. Krassa trista verkligheten -man har det moral man har känslomässigt och ekonomiskt råd med.Jag tycker som sagt egentligen inte att man ska betala för donationer. När jag vill tycka "rätt", och "fint".MEN -gör det mer än gärna när det väl kommer till "the bottom line". Mer än gärna. Och hade jag befogenheten skulle jag vilja ge dig Divina möjligheten att tjäna en slant på dina ägg. Jag har själv betalat för en skörd ägg som ligger i en frys utomlands och även erbjudit mig att betala mer för att få reda på donatorns identitet ifall det blir ett barn. Anledningen till att de här äggen ligger i en frys utomlands är för att vi som är villiga att betala finns. Här hemma har jag ju inte den möjlighteten. Divina, jag skulle gärna bekosta dina plastikoperationer om det gav mig ett barn. För så gärna önskar jag mig en bebis.
    Jag känner mig som en stor skit varje gång någon skriver att de är beredda att hjälpa mig om jag hjälper dem... Precis som du skriver så vill jag också tycka rätt, men jag har också en enorm drift mot att bli hel igen och därför skapar jag detta drama (vilket man kan tycka att det är). Vartenda sak jag skrivit, det står jag för även om jag plötsligt kan bekosta min så själsligt viktiga operation själv. Skillnaden blir bara att jag slipper "byta" till mig något alls.

Idag var jag på arbetsförmedlingen, väntar också på besked om ett ev. jobb som jag hoppas på att få. Håll tummarna för mig, även ni som tycker att jag är en skitstövel.
  • Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 15:44:12 följande:
    Glömde påpeka (tack, moparwoman) att du naturligtvis får göra som du önskar med dina pengar, hehe. De blir ju dina.Och naturligtvis håller jag tummarna för dina jobbchanser.
    Tack för era fina och varma inlägg!
  • Divina
    Squirl skrev 2007-11-06 20:55:49 följande:
    Innan jag själv hamnade i barnlöshet hade jag "råd" med högre svansföring vad det gällde etik och moral rörande dessa frågor. Bye-bye den svansföringen säger jag nu! Kokar man ner essensen av hur gärna man VILL HA ett barn och vad man är villig att gå med på för att få det -då är inte frågan längre svår.Lika lite som den är det för donatorn. Även hon vill ju ha något väldigt mycket. Cyniskt? Tja, för en utomstående med intakta rosenröda drömmar kanske, men för mig med bebislängtan synnerligen ocyniskt.Kan dessutom se det ifrån Divinas håll då jag faktiskt delvis varit i samma situation. Jag bildade familj tidigt och hade redan vid 22 års ålder en mage som en ful tant. Jag avstod ifrån mycket för att slanta upp en bukplastik. Under 80-talets mitt, det ni! Gick tillbaka tidigt till ett fysiskt ansträngande arbete, kändes som att jag knäppt ihop västen med gylfen, om ni förstår. Men jag tjänade ju pengar. Vi svennar är födda med värderingen att det alltid är någon annan som tar hand om en och ger en det man vill ha. Men verkligheten är inte alltid sån. Man får kämpa för att få det man vill.
    Jag GRÄT när jag läste detta inlägget!!! Jag trodde ärligt talat inte att det fanns en enda person som skulle förstå mig när jag skrev denna tråden, speciellt inte om de varit i behov av en donation... TACK!

Jag vill också leva i den bästa av världar och försöker engagera mig i olika rörelser i den mån jag har tid för att jag har ett hopp om att världen ska bli bra för ALLA och inte bara den som har råd. Men när det kryper in en på skinnet så står man där, själv i behov av någonting som ska förändra ens liv och tvingas omvärdera allt man trott och hoppats på i väntan på bättre tider.
  • Divina

...Skulle skriva att det är så otroligt många som faktiskt förstår mig, och det är jag glad över. Tack alla! Även ni som inte håller med, för att ni skapar liv i en diskussion som är kontroversiell.

• Divina

Nu tycker jag att diskussionen börjar bli riktigt intressant!

Sedan har en liten fågel viskat i mitt öra att i denna tråd finns en och annan som propagerar emot att ta emot pengar men själv varit inblandad i en sådan situation. Anmärkningsvärt!
    DEt säger ju, om nåt, att ämnet är så tabubelagt och det finns två sidor av samma mynt om man säger så.
    Man vill vara moraliskt korrekt i sina val, men gör det ändå för att världen ser ut som den gör.

• Divina

Jag dömer ingen, trots att man visar en "bra" sida här och själv har sålt ägg, jag tycker snarare att det bevisar det så många har skrivit...

Sedan vill jag bemöta några tidigare inlägg om att jag ska halvera eller fördubbla summan-det är inte pengarna i sig som spelar roll för mig, utan just min operation. Hade den kostat 5 kr hade jag betalat den själv ju.

Sedan kommer ingen att få veta den dagen jag donerar, att jag tog emot en operation. Jag kanske bekostade den själv, som jag faktiskt hoppas kunna göra.

• Divina
    kate79 skrev 2007-11-07 20:14:40 följande:
    Bara ifall någon skulle tro det så är denna någon ej jag.Har svårt att förstå varför någon som tagit emot pengar skulle engagera sig i denna tråden då
    Det tyckte jag också var lite underligt, men kanske just för att rentvå sitt eget samvete då? Vet inte. Vet inte ens vem det är, bara att det är någon. Brydde mig inte om att fråga vem.
  • Divina
    Ammi1970 skrev 2007-11-08 00:27:53 följande:
    Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...
    De som fixar egna donatorer tar ju ingen "fattigs" donator, de försvinner ju från kön istället, så de som inte har råd/kan fixa en "gratis" egen donator kommer fram mkt fortare. Man kan se det som att det finns två köer... Låter hemskt, men jag tror Squirl har rätt i allting hon säger. Hon lever igenom detta!!!
  • Divina
    Moparwoman skrev 2007-11-08 09:00:49 följande:
    Det där med pengar och barn är inte lätt. Eftersom vissa landsting endast erbjuder 2 försök är det många som ändå tvingas gå till privata kliniker. För det är ju ändå måånga som inte ens behöver äggdonation som INTE blir gravid på 2 IVF försök!Det kostar att gå på privatakliniker också! Och då har dessa paren inte råd att betala för fler IVF:er heller! och det är inte heller rättvisst tycker jag!Summan blir samma.. det är de som har pengar som har råd att skaffa barn! Adoptioner är ju jättedyrt!Vi fick ta lån för att försöka få barn!Bara för att man får ägg eler gör IVF: ger det ju ingen garanti att det blir ett barn!
    2 försök? Det är ju helt sjukt!! Deror det på att det finns så få donatorer eller på annat? :-O
    Kan man inte gå med egen donator en tredje gång då heller via landstinget?
    Då måste väl mitt argument (tillägget i Trådstarten) hålla ändå?
  • Divina
    Ammi1970 skrev 2007-11-08 09:41:32 följande:
    Håller med om att dom som har pengar e oftast dom som får barn.Jag kan säga i vårt eget fall, får vi inge bra resultat på våra frysförsök nu, så blir d inga barn. Vi har inte dom pengarna tyvärr...Jag tackar för alla svar på mitt inlägg...Önskar alla kunde få det dom önskar, den DÄR HELA familjen, Det DÄR kärleksbarnet...Önskar er all lycka till...
    Usch! Det är ju helt fruktansvärt!
    Jag önskar er också lycka till!!!!
  • Divina
    Peki skrev 2007-11-08 10:32:23 följande:
    Det där stämmer bara om man står bakom det par som köper sig en gräddfil till behandlingen, dvs det paret har väntat längre än man själv. _Då_ vinner man på det. Om man i stället står framför dvs att det paret som köper svarta ägg väntat kortare tid än man själv, så halkar man tillbaka ett steg i stället. _Då_ förlorar man på det. Så ja Ammi1070, risken finns. Om en person som står efter er i kön väljer att köpa ägg svart så halkar ni bakåt ett steg. Om personen i stället står framför er i kön så kommer ni ett steg framåt.
    Nej, det gör det väl inte? Det blir ju korsdonation... + - noll för den som står framför i kön... en donator tillkommer och ett par tillkommer, sedan byter man donator ju!
  • Divina
    Moparwoman skrev 2007-11-08 10:42:49 följande:
    2 försök innebär att man får tillbaka ägg två gånger oavsett om man använder sig av äggdonation eller inte.Även om jag har en massa ägg som är jättefina och befruktas jättefint så är det ändå bara 20-25% chans att bli gravid.Detsamma är om jag får en äggdonation så påverkar det inte den "låga" procentchans det är att bli gravid.. Visst är det deprimerande! Tänka alla som tjoff tjoff blir gravid superlätt! *avundsjuk*Ska även tillägga att om man t.ex. har så fina ägg OCH att kliniken använder sig av långtidsodling så kan ägget utvecklas till en blastocyst och då ökar chanserna till 40-50%. Enligt Carlanderksa iallfall.
    Oj! Ok. Men om man går till privatklinik efter de två gångerna så får man hjälp eller? Vad kostar det att gå till privatklinik/gång ungefär? Någon som vet?
  • Divina
    Tussiluskan skrev 2007-11-08 20:23:47 följande:
    Nej, det är ju lite skillnad med tanke på att man erbjuder sin egen kropp och att man gör ett barn. Liknelsen var mellan att kunna göra någonting för någon annan och få skälig ersättning utan att det för den delen betyder att man är en dålig människa eller att man gör det av "fel" anledning.Sedan undrar jag också om det verkligen spelar mottagaren så stor roll av vilken anledning givaren gör det i slutändan? Om givaren gör det av "fel" anledning, så tycker jag nog ändå att det är givaren själv som blir lidande i slutänden. Viktigast är att man skaffar barn av rätt anledning.miss maple skrev 2007-11-08 19:57:47 följande:
    Det har du så rätt i!
  • Divina
    lajjalo skrev 2007-11-08 23:26:28 följande:
    hm. mycket intressant tråd. jag har länge funderat på att donera ägg (vill dock inte ha betalt för det, precis som jag inte tar betalt när jag lämnar blod. jag har något jag inte behöver men någon annan vill ha -fine då hjälper jag dig. hoppas någon gjort det samma för mig om jag varit i den sitsen)angående att samhället inte bekostar detta trots att det är klassat som sjukdom, finns det ju andra otaliga exempel på det också tyvärr. frågan är väl vad som ska prioriteras i de oändligt snäva budgetarna...vill önska alla som kämpar lycka till, dig också ts!(även om jag tycker annorlunda än dig ;-D)
    Tack för det! Lycka till själv.

Tussiluskan:
    Dina inlägg är jättebra. Jag håller med dig till fullo.
  • Divina

VET NI VAD????

JAG HAR FÅTT JOBB!!!!!

Jag ska donera ändå. Hör av er om ni behöver ägg gratis.

• Divina
    werner skrev 2007-11-09 12:27:14 följande:
    Grattis till jobbet!
    Tack! Kan knappt fatta det. SOM jag längtat!
  • Divina

jennie ellie skrev 2007-11-09 14:56:22 följande:

Eller hit om ni är intesserasde av att köpa frigående lant upfödda av utmärkt sort, dock bara vita ägg.Grattis!!!
    hahaha
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?