• Kaxmaja

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Åhhhh hej. Snälla får jag vara med här??
    Jag e en 26årig tjej bor i Oslo och som nu väntar mitt och sambons första barn.
    Har så länge jag kan minnas varit absolut skräckslagen på tanken av en förlossning. När vi väl bestämde oss för att försöka skaffa barn så förträngde jag lixom den delen av en graviditet. Och gicl istället helt inför att bli gravid. Månaderna gick och gick. Efter 16 månader och MYCKE gråt så blev vi äntligen gravida. Tror aldrig jag varit så lycklig. Tyvärr slutade de i mf i v 7 Jag var helt förstörd av sorg men på något konstigt och skuldmedvetet vis kände jag ändå lättnad jag behovde ju inte föda de barnet.
    Till vår stora glädje tog de mindre än en månad att bli gravid igen.

På första besöket hos jordmor tog jag upp min förlossningsskräck och hon skickade direkt en remiss till Gaia (typ som Sveriges Aurora tror jag) Där har jag än så länge bara varit på ett samtal men ska på ett nytt nästa vecka. Meningen är att vi ska träffas ca 2 gånger i månaden ända fram till förlossningen. 45 minuter är avsatta varje gång förra gången gick hon genom alla skeden under en förlossning och vad somhänder jag grinade 30 av dessa 45 minuter. Hon kommer även att dra med mig in på förlossningsavdelningen för att hälsa på dem som jobbar där och så allt för att jag ska bli mindre rädd.
    Visst har jag tänkt tanken på kejsarsnitt de skulle kännas bättre just för att de är planerat och man vet vad som händer. Men usch och fy för att de ska  skära och dra i mig.

Tycker de är super jobbigt nåar man försöker få stod av folk och berättar hur man kåanner och de bara skrattar och vifftar undan med att oj oj föda barn har ju kvinnor gjort i alla tiden de e inte farligt.

Hoppas ni välkomnar mig till tråden känner mig rätt ensam i min rädsla

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

crex: Tack för välkomnandet.
    är i v 20 nu 19+4. Har BF 12 mars.
    Ska ni snittas eller ska ni pröva vaginalt?? Jag vill helst snittas men de är INTE lätt att få snitt här i Norge.
    Åhhh de känns så himla skönt att någon känner igen sig i de man berättar. För i den situation man är i så känner man sig rätt så ensam. Sambon och jag brukar prata om de här men de är ju så himla svårt för honom att förstå. Han säger dock att han stöttar mig i vilken typ av förlossning de än blir. De känns otroligt skönt.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    HaJoMi skrev 2007-10-21 19:57:16 följande:
    Angelzezzan, jag säger också välkommen även fast jag inte längre har mitt framför mig utan fick mitt andra barn i början av september och mest kikar in här för att se hur det går för de/er andra.Vet hur du känner och håller med om att det kan vara svårt att få sympatier av de som inte kan sätta sig in i hur man kan känna. Att kvinnor fött barn i alla tider hjälper ju inte direkt utan dömer en ju bara för att man inte känner sig trygg med det.Vill du får du gärna läsa min förlossningsberättelse med andra barnet som föddes vaginalt. Det kom att bli en fantastisk upplevelse.Har också en förlossningsberättelse i min HJMblogg, den som kom att sluta i snitt. Den är inte hemsk men jag rekommenderar ändå inte den förlossningsrädda att läsa den eftersom JAG upplevde det jobbigt.Lycka till måste jag ju givetvis säga med
    Tack tack. Ska ta mod till mig någon dag och läsa din förlossningsberättelse.
    Jag har sett på jordmødrene en tv serie som gått här. Den handlar om livet på en förlossningsavd. Såg den för jag tänkte att då kanske de blir lättare. Men hmmmm nej.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

Jage  förstföderska. Prata på ni. Jag kan nog inte bli räddare än vad jag redan e

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    taksi skrev 2007-10-22 09:13:02 följande:
    angelzezzan och apan: jag är nog också sån att ajg vill ha mycket info och hellre veta vad som kan vara läskigt än inte. Det är visst bara sån jag är! Samtidigt, för många av oss som har en förlossning bakom oss och har sån här skräck så har det ju oftast inte varit en normal förlossning. Kom ihåg att våra förlossningar INTE är de vanligaste! För mig kan man säga att "sådan graviditet sådan förlossning" är något som jag trott på redan från första barnet. Jag var jätterädd även innan, men när jag fick en så otroligt tung graviditet blev jag säker på att det skulle bli svårt att klara av förlossningen. Därför är jag orolig inför denna med då jag har en kroppsligen tung graviditet även denna gång. Iiiik, vad nervöst att jag riktar in mig på en ny vaginal förlossning! angelzezzan: sluta genast titta! Jag tycker det är asbra att kolla på den där serien! Dels finns det ju den där förlossningen som liknar min (om du såg hon med sugklockan i del 1 +2) och det gör att jag kan ta fram känslorna från min egen förlossning för att bearbeta. Sen vågade jag inte alls titta på sånt inför första förlossningen. Nu när jag varit med om det en gång kan jag känna igen mig och se på serien med helt andra ögon. Vet ju själv att man ser på värkarna och hur plågad kvinnan är när man inte varit med om det. När jag var med om det sjläv tänkte jag "jaså, blir det inte värre?!" Jag kan till och med inspireras av vissa saker i serien nu, och för att vara jag måste jag säga att det är ett så otroligt stort framsteg. Känns helbra!
    För sent jag såg hela serien när den visades på norsk tv.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    taksi skrev 2007-10-23 09:07:37 följande:
    Iiiiik, jag ska in på förlossningen nu. Jag har haft värkar under natten var tredje minut. Fast det höll bara i sig ca 3 timmar innan det blev lugnare.
    Hur går de????
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

Skönt att de går bra och att de lyssnar på dig crex

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

Har ni blivit lovade något särskilt???
    Jag går hos Gaia somde heter här. De är typ som Matilda eller Aurora.
    Ska påmitt andramöte imorgon. Under¨första mötet sa hon att de kan lova mig vissa saker. Tex att jag ska få ha samma eller iallafall få byten av jordmor under förlossningen. Att jag ska få förtur till småartlindring. Att om de är att gå över jag e rädd för så kan vi tillsammans bestämma ettdatum och omintemin groda kommit innan dess så sätts jag igång osv.
    Men jag vill ju helst ha snitt. Vi får se hur jag mår efter morgondagensmöte. Förra gången var jag helt slut

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

Tjo ho

En lycklig Zezza har kommit hem efter en ny timme hos Gaia jordmor. Och nu verkar de som att om jag vill så får jag kejsarsnitt. Nu e de upp till mig att fundera och bestämma mig E såååå glad

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

Hej
    Skriver inte så mycke men läser vad ni skriver varje dag. I mitt huvud håller jag på och skriver för och nackdelar listor men vaginalt/snitt. Just nu leder snitt.

Ang många snitt så har jag en kompis som har gjort 5 snitt inom loppet av en 10års period. Så de kan gå att få många barn och "bara" förlösas med snitt.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning