• Kaxmaja

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

apan skrev 2007-12-09 21:25:14 följande:
    Jag skriver bara lite kort nu.Första kvällen hemma efter 5 dar på BB efter kejsarsnitt. Jag är så jävla utmattad och har ont i såret. När älskade lilla sötnosbäbisen bara skriker och skriker bryter jag till slut ihop och bara gråter. Det känns så hopplöst att inte kunna trösta. Hur ska man orka. Det här är det jobbigaste jag varit med om i hela mitt liv. Jag tycker så mycket om henne. Snälla finns det nån som känner igen sig? Tårarna rinner utmed mina kinder medans jag skriver.
    Kan bara skicka en stor KRAAAAAAM till er.
    Grattis till lillflickan
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2007-12-11 20:39:37 följande:
    Jag tycker att det där att man känner hur de rotar runt verkar väldigt obehagligt. Tar det lång tid? Alltså att få ut barnet och sen när de rotar för att sy ihop igen?
    Min jordmor sa att de tar ca 3-5 minuter från att de börjar tills barnet e ute.
  • Kaxmaja

Crex KRAAAAAAAAAAAAAAMAR till er

• Kaxmaja

Jag tror jag bestämt mig för att föda vaginalt nu.
    Som extra pepping håller jag på och läser Anna Wilsby Innan du föder. Har visserligen bara hunnit läsa ca 50 sidor men oj oj vad bra den e. Rekomenderar den verkligen. Full av insperation och pepping. Den går ut på att man ska tänka positivt.

• Kaxmaja
    HaJoMi skrev 2008-01-04 14:24:40 följande:
    MammaMu, ja det är nog ens överlevnad. Både att man får något annat att tänka på men också att man kanske "hinner att glädjas lite med". Förbered dig på att det kommer bli astufft i början för då känns minnena som ett öppet sår igen.För mig var det som tre olika stadier. I början grät, grät och grät jag. Sedan kom en jävlaranammafas där jag aktivt kunde diskutera och se utvägar. Denna period höll i sig ganska länge men till sist kom den lite mer uppgivna fasen. Jag var "färdigbehandlad" och intee så ledsen/rädd för det som varit men fortfarande så satans osäker för det jag hade framför mig.
    Åhhh jag hade den där grinar fasen i början. Nu e jag i jävlar anammafasen jag SKA klara detta. Men jag känner att jag börjar komma över i osäkerhetsfasen lite så därför håller jag på och peppar mig själv och läser böcker och ska skriva brev till jordmor nåasta vecka och sånt.

Kul att de verkar vara de faserna man går genom. Hade inte tänkt på de innan du skrev de
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 14:26:38 följande:
    Jag funderar på hur länge man ska behöva vänta på ett snittbesked (är inte gravid än). Om ni minns så var jag ju hos läkaren runt den 20:de i november och ännu har jag inte hört nåtFunderar på att ringa dit på måndag och höra, för jag vill veta om vi kan påbörja IVF-behandlingen i slutet av denna månaden (vilket vi ju inte gör om jag inte beviljas snitt )
    Ring dem. De hade jag gjort. Tjata tjata tjata
  • Kaxmaja
    HaJoMi skrev 2008-01-04 14:29:03 följande:
    Angelzezzan, nej inte jag heller Det slog mig när jag satt och skrev att det verkligen var dessa stadier jag hann med. Men även i sista fasen hade jag mina lipdagar men också mina "visstsatanskadetgåochdetocksåbra-dagar"
    Jag har 68 dagar kvar. Vi får se hur känslorna ändras på den tiden. Jag hoppas på ännu mer fasiken-vad-jag-ska-klara-de-här-bra
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 14:37:44 följande:
    Ju mer jag läser ju mer övertygad blir jag om att snitt är det enda rätta för mig. Jag är så livrädd för att få ännu mer kroppsliga problemOpererad har jag ju blivit förr (och visst det har gått snett) så jag vet i alla fall ungefär vad jag har att vänta migDet enda som stör mig är att jag ev missar barnets födelse (har svårt för att tänka mig nåt annat än att bli sövd) men jag kan tänka mig att diskutera olika lösningar
    Jag var helt övertygad om att jag skulle ha snitt när jag blev gravid. Har alltid varit helt livrädd bara av tanken på en förlossning. Visst snitt kändes lite läskigt men sååå mycke bättre än en vaginal förlossning iallafall.

När jag var på mitt förta möte med min jordmor (i v 15) så frågade jag hur 17 jag skulle gå till väga då jag absolit ALDRIG tänkte föda vaginalt. Hon skickade en remiss till GaiaJordmor på sjukhuset där jag ska föda (Gaia samma sak som Aurora BM i sverige) 2 dagar senare fick jag ett brev och en vecka senare var jag där. Här i norge vill de att man ska komma så fort som möjligt på samtal för att de ska kunna hjälpa och att men ej ska hinna bygga upp ännu mer skräck.
    Sen har jag gått på samtal ca var 3-4 vecka hela tiden.
    De tre första samtalen grinade jag som en tok och bara satt och skakade. Vid de tredje samtalet fick jag reda på att jag var beviljad kejsarsnitt. Men att jag fortfarande skulle få komma på samtaal regelbundet. Efter att jag fick veta att jag har snitt om jag vill så var de som att allt la sig. Då började jag först tänka på vaginal förlossning. De var som att ja ja nu när jag vet att jag har mitt på de trygga kan jag börja fundera på annat
    Jag och sambon var på gemensamt besök hos min underbara GaiaJordmor och vi pratade om förväntningar och sånt. Vi var på rundvandring inne på förlossningen. Satte oss i ett av förlossningsrummen på sängen där och hade samtal. Små små steg hela tiden.

Var på mitt senaste besök igår och nu e jag mer och mer övertygad att kjag SKA klara av att föda vaginalt. Visserligen med vissa små justeringar. E helt panikslagen av tanken på att jag ska gå över i 14 dagar. Men nästa gång jag ska dit ska vi prata mer om de. Och vi får se om vi ska boka in en läkartid för igångsättning på BF om inget hänt då.

Nu när jag tänker tillbaka på hur jag kände förut kan jag känna igen känslan av hur jag kände men samtidigt inte. Men hade jag aldrig gått på dessa samtal hade jag ALDRIG kommit så långt som jag kommit idag.
    Oj oj vad långt de blev
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 14:54:35 följande:
    Jätteglad för din skull . Är helt övertygad om att vaginal förlossning är bra om man är fullt frisk (man hämtar sig oftast fortare och som crex beskriver i sin förlossningsberättelse så är det en helt fantastisk upplevelse om allt går bra)Hade jag varit frisk hade jag velat föda vaginalt. Min halvsyster gjorde det och mådde oförskämt bra (hon hade halva tjocka släkten på besök hemma bara tre dagar senare, och hon mådde verkligen bra nog för att orka med det)
    Eftersom du inte e fullt frisk så borde de ju inte vara några problem att få beviljat snitt.
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 15:49:49 följande:
    Fast läkarna anser inte att det finns några fysiska skäl för mig att få snitt . Men jag tror de förstod att jag menade allvar eftersom jag sa att får jag inte snitt så avstår jag från att skaffa barn (dvs så viktigt är det för mig, det är inget jag bara liksom fått för mig, om du förstår vad jag menar)
    Hoppas verkligen att de lyssnar på dig och du får ditt snitt.
  • Kaxmaja
    taksi skrev 2008-01-04 19:29:51 följande:
    MammaMu: bra att du fått första tiden! Till mig sa aurora-bm och psykologen att det är ju bra att kunna gråta och släppa fram dom här känslorna. Sen är det ju bra att kunna ha en fin jul, tänka på annat och bearbeta och släppa fram dom här känslorna lite pö om pö. Kram! Angelzezzan: vad underbart att höra! Jag hade ju samma process, innan graviditeten var jag stensäker på snitt och sen kände jag att jag bara MÅSTE klara en vaginal förlossning eftersom jag var så rädd utifrån att ajg ahde hotande förtidsbörd. Liksom tvingade mig själv att få till det där jäklar anammat! Boken du läser tror jag är jättebra förberedelse. Jag hade inte just den innan min första förlossning, men en annan som också är bra, nämligen "Att föda" av Gudrun Abascal. Vad många än säger så tror jag stenhårt på att det åtminstone för mig och andra som känt rädsla inför förlsosningen är superbra att vara förbredd och att ladda mentalt. Pepp på dig! Fru U: ring på måndag, tumhållning här!
    Tack. Ja jag tror på att peppa sig. Eller rättare sagt jag tror de kan fungera för mig
    Boken e verkligen skit bra. Riktigt längtar tills jag ska gå och lägga mig ikväll. Har tänkt läsa lite innan jag somnar
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-08 21:31:51 följande:
    Finns det någon situation där man kan tvingas välja vaginal födsel istället för kejsarsnitt?
    vet ej hur de e om man har moderkakan i framvägg?? Men annars kan jag inte komma på någon anledning.
  • Kaxmaja

Hmmm jag måste ta tag och skriva ett förlossnings brev. Men usch vad svårt de e. Har ingen aning om vad jag ska skriva även fast jag har en mall.

• Kaxmaja
    taksi skrev 2008-01-09 13:10:03 följande:
    Förlossningsbrev är ju jättesvåra när man aldrig har fött barn! Jag fick hjälp av min aurora-bm inför första förlossningen och sen tyckte jag att hon hade censurerat mig lite (i avsnittet där ajg sa att jag LJUGER för sjukvårdspersonal hade hon skrivit typ "svårt att uttrycka sina önskemål" ) så jag fyllde i lite själv i efterhand. Om du vill kan du titta på mitt brev som finns i min blogg om förlossningsrädsla (nånstans där finns den). Fast det utgår ju mycket från min första förlossning.
    oki super bra. ska in och kolla lite senare
  • Kaxmaja
    HaJoMi skrev 2008-01-09 16:43:03 följande:
    Angående förlossnigsbrev:Första gången skrev jag ner exakta önskemål/krav. Jag ville bada, få akupunktur, erbjudas all smärtlindring, få hjälp att andas rätt osv men då gick det ju inte vägen alls utan det blev ju snitt istället.Denna gången ville jag ju inte vara med alls och kunde inte skriva ner några önskemål alls. Skrev då bara att förlossningsmässigt är jag öppen för förslag men jag är totalt livrädd för att lämnas ensam typ - och det tog de ju fasta på och lät en BM vara hos mig och maken hela tiden. Och om det blir snitt vägrar jag ligga ensam på ett uppvak utan make och barn, skrev jag också.Skriv ner vad som känns viktigast för dig och också vad som är viktigt om det uppkommer något utanför "planeringen".Lycka till med skrivandet
    tack
  • Kaxmaja
    MizzTez skrev 2008-01-09 20:18:31 följande:
    Det enda jag kommit på att det ska stå i mitt förlossningsbrev: Knocka mig med medtagen stekpanna om jag begär det!!
    ha ha ha skit bra får jag sno den meningen till mitt brev oxå???
  • Kaxmaja
    MizzTez skrev 2008-01-09 20:24:33 följande:
    Lätt att du får!!! Jag hade velat se deras miner när de läser det i brevet.. Sen hade ju toppen varit om man tar med en stekpanna åxå!
    jag ska på allvar skriva de. asbra ju då kanske de fattar hur man känner
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning