• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 21:22:51 följande:

Gjentar..:Det var da Rom hadde makten!Opprøret i provinsen Judea flammet opp igjen i ca. 135 e.Kr. da opprørslederen Bar Kokhba ble proklamert som Jødenes Messias av den berømte rabbi Akiva. De holdt ut mot overmakten i flere år, men gi opp til slutt. Jerusalem ble en hedensk by med et hedensk navn, Aelia Capitolia. På tempelplassen ble det opprettet et hedensk avgudstempel, og jøder fik forbud mot å nærme seg byen.  Rom ville en gang for alle tilintegjøre minenne  om byen og folket. Man skiftet til ogh med navnet på provinsen Judea, Israels land, til Palestina (filisterenes land). Filisterene var utdødd for lenge siden, men hadde vært Israels værste fiender. som ren ydmykelse satte man dette navn på Jødenes land, og det var ingen virkelig stat som ble oppretett, men bare en fornærmelse.Så der oppstod navnet Palestina, så da undrer eg meg på hva desse Arabere som nu blir kalt Palesinere het den gang..
    Återigen ger bibeln svaret på att landet hette filistin och tillhörde filistinierna.

Ge 21:32
    So they made an agreement at Beer-sheba, and Abimelech and Phicol, the captain of his army, went back to the land of the Philistines.
  • Chana

teek taak

Då innebär det att vi slutar debattera om allt som ligger utanför Sverige menar du? Hehe det var kul att läsa. Jag saknar inte fakta om israel, är uppvuxen med att följa nyheterna som sker där och den frågan är ett hett ämne hos mina släkt. Vi accepterar inte att våra medmänniskor behandlas som skit bara för att de tillhör en annan etnicitet. Staten israel har hålligt på så mycket rasism att man börjat tappa hakan. Så våldsamma är israelerna båda militärerna och bosättarna att de inte låter palestinierna leva i fred trots det är de som ockuperat deras land. Och ja bojkott har visat sig vara ett bra medel att använda mot stater.

Du saknar fakta om israel fôr det du hôr pâ tv angâende vad palestinerna gôr och israelerna gôr är enbart propaganda jag vet har folk pâ plats, lilla du som sitter och debatterar detta med din släkt.
    Lägg ner ditt snack om bojkott och nu ber jag dig ta bort bojkotta israel i ditt krypin till respekt fôr alla som bor dâr, kan du gôra!!!
    Fâr man frâga varfôr du inte är intressard av hur judarna mâr i israel? Varfôr Är du bara intresserade av hur palestineran mâr . det kallar jag partisk.

• teek taak

chana

"Jag översatte dina inlÄgg hâr till bâda parter och dom sa likadan säg ât henne att sluta debattera pâ detta sätt."

Det tillhör inte diskussionen. VG håll dig till ämnet. Med detta vill du ha censur för detta ämne.

"Du kan ju bôrja med att ta bort ditt bojotta israel i ditt krypin är du snäll. Bli lite mer vänlig i din ton sâ kan vi diskutera pâ en vuxen och mogen nivâ."

Jag har varit vänlig men du börjat kalla mig vara hatisk och har en hatisk själ bara för att jag är emot en stat som utövar rasism och diskriminering. Ta bort bojkott-länken kommer jag inte att göra. Att kika i andras krypin för att använda det som argument är bara absurt. Bäst att diskutera saklig och inte be andra sluta säga sin åsikt.

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 21:30:03 följande:

Det går helt fint om du tar det på Svensk..
    Hade inte tid. Referensen finns, kolla i den norska bibeln.
  • Free Spirit
    - Hamas har smuglet 40 tonn våpen til Gaza

Og i tillegg har Hizbollah-militsen i Libanon nå flere raketter enn før Libanon-krigen i fjor. Dette meddeler NTB/AP i dag og siterer en fersk israelsk etterretningsrapport. Bare mindre aviser har valgt å trykke saken fra NTB – og ingen av de fire største riksavisene i Norge, i følge sesam.no.

Flere av de største avisen ei Norge er raske med å fordømme Israel over stor spalteplass når de sender militære inn i Gaza for å uskadeliggjøre terrorister og deres våpen. Men unnlater så ofte å rapportere hvorfor – som dagens eksempel viser, som ett av flere.

Vi siterer videre NTB/AP: Islambevegelsen Hamas har smuglet inn 40 tonn våpen til Gaza-stripen siden den tok kontroll over området i juni. Gruppen fortsetter å bygge opp sitt arsenal…forteller etterretningsrapporten. Gruppens eksilledelse i Syria jobber intens med planer for nye angrep mot israelske mål, skrev den israelske avisen Haaretz i går.

Ifølge forsvarsminister Ehud Barak har Hizbollah-militsen i Libanon nå flere raketter enn før Libanonkrigen i fjor. Israels ledere er sinte over at Egypt ikke gjør mer for å hindre innsmugling av våpen til Gaza. Egypterne holder ikke det de lover, mener sikkerhetsminister Avi Dichter.

Nils Bakke
    28.08.2007 16:21

• teek taak

Chana

Du får stöna hur mycket du vill. Faktum som ingen kan undgå är att israel utövar rasism och diskriminering. Detta erkäns även av en del judar båda bosatta i israel och utanför israel. Amnesty och FN uppmärksammat att israel bryter mot mänskliga rättigheter.

• teek taak
    Chana skrev 2007-10-28 21:59:58 följande:
    Du saknar fakta om israel fôr det du hôr pâ tv angâende vad palestinerna gôr och israelerna gôr är enbart propaganda jag vet har folk pâ plats, lilla du som sitter och debatterar detta med din släkt.Lägg ner ditt snack om bojkott och nu ber jag dig ta bort bojkotta israel i ditt krypin till respekt fôr alla som bor dâr, kan du gôra!!!Fâr man frâga varfôr du inte är intressard av hur judarna mâr i israel? Varfôr Är du bara intresserade av hur palestineran mâr . det kallar jag partisk.
    En till här debatterar samma sak och lagt in fakta på den rasism och diskrimineringen som råder i israel. Så skitsnack var det inte och jag tycker inte du har befogenhet att cencurera när det råder yttrandefrihet i detta land.

Köp inte dessa israeliska varor!
    Staten Israel är en kolonial stat, byggd av immigranter i ett land som sedan årtusenden bebotts av andra människor, som nu i massomfattning är fördrivna. Israel är en rasistisk stat, som på etnisk grund förnekar vissa medborgare lika rättigheter. Israel är en terroristisk stat, som systematiskt använder våld och terror för att härska över ockuperat territorium.

Jordbruksprodukter
    (Carmel/Agrexco är moderbolag för i princip alla)

Jaffa Apelsiner

Jaffa Grapefrukt

Jaffa Sweetie

Avocados (Carmel och Top)

Cocktail- eller körsbärstomater (Rini Cherry, Melody, Bio-Top, Dana Cherries, Arav A, Carambola, Carmel)

Dadlar (Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plaints, Medjool)

Sharonfrukter (Carmel)

Sötpotatis (Carmel, Assis Ltd, I & B Farm Products, Meshek Industries (Beit Yishak 778) Ltd och VITA)

Vindruvor av märket Perlette

Nedanstående produkter kan vara importerade från Israel, kolla butikens märkning:

Blekselleri

Clementiner

Meloner

Morötter (ekologiskt odlade)

Paprika/Paprikamix

Röd grapefrukt (Krav)

Animaliskt
    Kycklingdetaljer Primefood

Vegetarisk mat
    Gourmetbullar

Gourmetburgare

Gourmetfärs mince

Sesam Nuggets

BBQ Nuggets

Sojakorv

Vegebitar för sallad occh pasta

Vegebitar för grytor och risrätter

Vegefärs

Vegesnitsel

(Samtliga ovanstående är djupfrysta produkter av soja- och/eller veteprotein från Hälsans Kök, Nutana)

Diverse djupfrysta produkter av märket Zoglos, som bl.a. säljs av Hemköp

Systembolaget
    Vita viner

22852 Millenium Emerald Riesling 2002 (Barkan Wine Cellars)

2517 Yarden Chardonnay 2001 (Golan Heights Winery)

Röda viner

2518 Yarden Mount Hermon Red 2003 (Golan Heights Winery)

Starkvin

8425 Old Treassure Chateau Richon (Carmel)
    Drycker
    Soda Club, sodavatten

Konsums ekologiska läsk, apelsin och grape (koncentrat från bl.a. Israel)

Tomatjuice Eldorado

Hudvårdsprodukter
    Krämer från Döda Havet med beteckningen Ahava.

Volare International AB säljer hudvårdsprodukter från Israel.

IT-produkter
    WizLAN, CheckPoint, RiT, RadGuard, Algorithmic, Ossi Scandinavia AB
    Larmutrustning av märket Rokonet som i Sverige marknadsförs och distribueras av TeleTec-Connect.
    E-postprogrammet Incredimail är israeliskt.
    Programmet ICQ är israeliskt.

Övrigt
    Babyservetter (ICA)

Skolkritor (Omega)

Vissa dammfria kritor av märket Crayola

Vissa snittblommor

Resor

Stöd inte ockupationsmaklten, åk inte till Israel!
    Flyg inte med det israeliska bolaget El Al

www.rku.nu/palestina/bojkott.html
  • Chana

teek taak skrev 2007-10-28 22:05:15 följande:

Chana Du får stöna hur mycket du vill. Faktum som ingen kan undgå är att israel utövar rasism och diskriminering. Detta erkäns även av en del judar båda bosatta i israel och utanför israel. Amnesty och FN uppmärksammat att israel bryter mot mänskliga rättigheter.
    Vad har du för fakta om det. Just nu finns det folk i israel som har ljugit om att dom är judar men inte är det och skapat organistationer som är emot israel det är dom du menar det var ju helt super bra av dig att ta upp det. Vart har du fâtt den faktan ifrân är det nâgot ni har debatterat om i er familj med?
    Jag kan tala om att det finns inte en enda jude eller judinna som är emot israel.
  • teek taak

Chana

"Du sitter och snokar runt hurvida folk är judinnor osv.."

VAAA? Vad babblar du om?

Ser ju hur tydligt som helst att du börjat komma med påhopp och uppmanar att man ska sluta diskutera TS. Har du inga bra argument att komma med än att diskutera min krypin och uppmanar mig hålla diskussionen på släktnivå?

• snöstjärna71

Jag har varit i Israel. Jag har praktiserat på ett sjukhus i TelAviv. Jag har pratat med både palestinier och judar, både på plats i Israel och på andra ställen. Jag har också åkt buss i Tel Aviv och var nervös varje gång. Kände när jag kom från Israel och klev av planet i Berlin att jag liksom slappnade av och förstod väl först då vilken spänning jag burit på under tiden jag var där (detta var för några år sedan när det varit en del attacker mot bussar).

Jag är varken jude eller muslim utan en helt "vanlig" svensk. Jag började intressera mig för palestinakonflikten för många år sen när jag hade judiska brevvänner i Israel. Jag tog till mig information från båda sidor. Men ju mer jag läste, desto mer uppenbart blev det att Israel (tyvärr) är en stat som är byggd på etnisk rensning. En mycket stor del av ursprungsbefolkningen blev flyktingar 1948. De har förhindrats att återvända. Deras byar har utplånats. Många judiska israeler bor på mark där det tidigare fanns palestinska byar utan att de vet om det. Om den etniska rensningen inte skett hade judarna med stor sannolikhet inte varit i majoritet i Israel idag. Det går heller inte att komma ifrån att de palestinier som är medborgare i Israel idag är andra klassens medborgare. Det har inte samma rättigheter som judar. Detta är fakta som lätt kan kollas upp. Jag tycker det är sorgligt att den judiska staten, staten för judarna som varit så förtryckta blev en stat som diskriminerar. Det är inte värdigt judendomen tycker jag.

Det är segraren som skriver historien. I Jaffa såg jag informationstavlor om "The Liberation of Yafo". De palestinier som flydde därifrån skulle nog inte kalla det för befrielse.... Jag har gått i de pitoreska kvarteren i gamla stan i Jaffa och vetat att här bodde palestinier före 1948, men visste man inte det fanns inget som upplyste om husens historia. Tyvärr måste jag säga att när jag pratade med (judiska) israeler upplevde jag en arrogans mot palestinierna och deras historia. Nej, jag idealiserade inte några självmordsbombare, det räckte med att jag typ råkade veta att palestinierna finns för att de skulle bli svarta i ögonen.

Självklart behöver israeliska judar och palestinier samtala och lära känna varandra för att det nån gång ska kunna bli fred. Alla sådana initiativ är självklart viktiga. Men Israel är den starka parten. Det finns inget verkligt hot mot Israel som stat, som berättigar att Israel beter som som det gör. Om Israel vill kalla sig "Mellanösterns enda demokrati" måste Israel sluta diskriminera sina palestinska medborgare, de måste sluta lägga beslag på mark och vatten, de måste riva muren (de får bygga den inanför Gröna Linjen om de vill ha en mur). Israel måste sluta vara så arrogant helt enkelt.

Svar på tråden Israel/Palestina