• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak
    Chana skrev 2007-10-28 22:09:25 följande:
    teek taak skrev 2007-10-28 22:05:15 följande:
    Vad har du för fakta om det. Just nu finns det folk i israel som har ljugit om att dom är judar men inte är det och skapat organistationer som är emot israel det är dom du menar det var ju helt super bra av dig att ta upp det. Vart har du fâtt den faktan ifrân är det nâgot ni har debatterat om i er familj med?Jag kan tala om att det finns inte en enda jude eller judinna som är emot israel.
    Självklart finns det judar som är emot israel.

Varsågod www.jewsagainstzionism.com/
  • teek taak

snöstjärna71

Tack för ditt intressanta och informativa inlägg. Detta borde Chana läsa och hon kanske kan kontakta dig så att hon får mer info. Bara ett tips!

• Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-28 22:11:42 följande:
    Jag har varit i Israel. Jag har praktiserat på ett sjukhus i TelAviv. Jag har pratat med både palestinier och judar, både på plats i Israel och på andra ställen. Jag har också åkt buss i Tel Aviv och var nervös varje gång. Kände när jag kom från Israel och klev av planet i Berlin att jag liksom slappnade av och förstod väl först då vilken spänning jag burit på under tiden jag var där (detta var för några år sedan när det varit en del attacker mot bussar).Jag är varken jude eller muslim utan en helt "vanlig" svensk. Jag började intressera mig för palestinakonflikten för många år sen när jag hade judiska brevvänner i Israel. Jag tog till mig information från båda sidor. Men ju mer jag läste, desto mer uppenbart blev det att Israel (tyvärr) är en stat som är byggd på etnisk rensning. En mycket stor del av ursprungsbefolkningen blev flyktingar 1948. De har förhindrats att återvända. Deras byar har utplånats. Många judiska israeler bor på mark där det tidigare fanns palestinska byar utan att de vet om det. Om den etniska rensningen inte skett hade judarna med stor sannolikhet inte varit i majoritet i Israel idag. Det går heller inte att komma ifrån att de palestinier som är medborgare i Israel idag är andra klassens medborgare. Det har inte samma rättigheter som judar. Detta är fakta som lätt kan kollas upp. Jag tycker det är sorgligt att den judiska staten, staten för judarna som varit så förtryckta blev en stat som diskriminerar. Det är inte värdigt judendomen tycker jag.Det är segraren som skriver historien. I Jaffa såg jag informationstavlor om "The Liberation of Yafo". De palestinier som flydde därifrån skulle nog inte kalla det för befrielse.... Jag har gått i de pitoreska kvarteren i gamla stan i Jaffa och vetat att här bodde palestinier före 1948, men visste man inte det fanns inget som upplyste om husens historia. Tyvärr måste jag säga att när jag pratade med (judiska) israeler upplevde jag en arrogans mot palestinierna och deras historia. Nej, jag idealiserade inte några självmordsbombare, det räckte med att jag typ råkade veta att palestinierna finns för att de skulle bli svarta i ögonen.Självklart behöver israeliska judar och palestinier samtala och lära känna varandra för att det nån gång ska kunna bli fred. Alla sådana initiativ är självklart viktiga. Men Israel är den starka parten. Det finns inget verkligt hot mot Israel som stat, som berättigar att Israel beter som som det gör. Om Israel vill kalla sig "Mellanösterns enda demokrati" måste Israel sluta diskriminera sina palestinska medborgare, de måste sluta lägga beslag på mark och vatten, de måste riva muren (de får bygga den inanför Gröna Linjen om de vill ha en mur). Israel måste sluta vara så arrogant helt enkelt.
    Rive sikkerhetsgjerde og bli angrepet og drept mener du? Du kjenner vel kanskje ik til at gjerde har stoppet kanskje opp til 90 % av terror angrep..og du vil rive gjerde..er marken mer verdt en Jødiske liv?
  • teek taak

Chana

"Just nu finns det folk i israel som har ljugit om att dom är judar"

Varför ljög dom?

• Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-28 22:08:41 följande:
    En till här debatterar samma sak och lagt in fakta på den rasism och diskrimineringen som råder i israel. Så skitsnack var det inte och jag tycker inte du har befogenhet att cencurera när det råder yttrandefrihet i detta land. Köp inte dessa israeliska varor!Staten Israel är en kolonial stat, byggd av immigranter i ett land som sedan årtusenden bebotts av andra människor, som nu i massomfattning är fördrivna. Israel är en rasistisk stat, som på etnisk grund förnekar vissa medborgare lika rättigheter. Israel är en terroristisk stat, som systematiskt använder våld och terror för att härska över ockuperat territorium.Jordbruksprodukter(Carmel/Agrexco är moderbolag för i princip alla)Jaffa ApelsinerJaffa GrapefruktJaffa SweetieAvocados (Carmel och Top)Cocktail- eller körsbärstomater (Rini Cherry, Melody, Bio-Top, Dana Cherries, Arav A, Carambola, Carmel)Dadlar (Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plaints, Medjool)Sharonfrukter (Carmel)Sötpotatis (Carmel, Assis Ltd, I & B Farm Products, Meshek Industries (Beit Yishak 778) Ltd och VITA)Vindruvor av märket PerletteNedanstående produkter kan vara importerade från Israel, kolla butikens märkning:BlekselleriClementinerMelonerMorötter (ekologiskt odlade)Paprika/PaprikamixRöd grapefrukt (Krav)AnimalisktKycklingdetaljer Primefood Vegetarisk matGourmetbullarGourmetburgareGourmetfärs minceSesam NuggetsBBQ NuggetsSojakorvVegebitar för sallad occh pastaVegebitar för grytor och risrätterVegefärsVegesnitsel(Samtliga ovanstående är djupfrysta produkter av soja- och/eller veteprotein från Hälsans Kök, Nutana)Diverse djupfrysta produkter av märket Zoglos, som bl.a. säljs av HemköpSystembolagetVita viner22852 Millenium Emerald Riesling 2002 (Barkan Wine Cellars)2517 Yarden Chardonnay 2001 (Golan Heights Winery)Röda viner2518 Yarden Mount Hermon Red 2003 (Golan Heights Winery)Starkvin8425 Old Treassure Chateau Richon (Carmel) DryckerSoda Club, sodavattenKonsums ekologiska läsk, apelsin och grape (koncentrat från bl.a. Israel)Tomatjuice EldoradoHudvårdsprodukterKrämer från Döda Havet med beteckningen Ahava.Volare International AB säljer hudvårdsprodukter från Israel.IT-produkterWizLAN, CheckPoint, RiT, RadGuard, Algorithmic, Ossi Scandinavia ABLarmutrustning av märket Rokonet som i Sverige marknadsförs och distribueras av TeleTec-Connect.E-postprogrammet Incredimail är israeliskt.Programmet ICQ är israeliskt.ÖvrigtBabyservetter (ICA)Skolkritor (Omega)Vissa dammfria kritor av märket CrayolaVissa snittblommorResorStöd inte ockupationsmaklten, åk inte till Israel!Flyg inte med det israeliska bolaget El Al www.rku.nu/palestina/bojkott.html
    Takk så mye for opplysningen!!

I morgen skal eg løpe til butikken og kjøpe av desse varene og oppfordre andre til å gjøre det sammen..

Igjen takk!!
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 22:25:32 följande:

Takk så mye for opplysningen!!I morgen skal eg løpe til butikken og kjøpe av desse varene og oppfordre andre til å gjøre det sammen..Igjen takk!!
    Varsågod
  • teek taak

Några citat som är bra att ha i denna tråd:

"Våra fäder uppnådde de gränser som erkändes i delningsplanen. Vår generation har nått 1949 års gränser och utvidgat den judiska statens område. Nu, efter sexdagarskriget 1967, har den nya generationen lyckats nå Suez, Jordanfloden och Golanhöjderna. Men detta är inte slutet. Vi kommer att utvidga våra gränser bortom Jordanfloden och kanske omfatta hela Libanon och centrala Syrien också."

- Moshe Dayan, israelisk general och politiker, The Times, 25/6, 1969

"Vi kom till detta land som redan var befolkat av araber och etablerade en hebreisk, judisk, stat. Judiska byar byggdes upp på platser för de arabiska byarna. Ni känner inte ens till namnen på dessa arabiska byar, och jag förebråer inte, för geografiböckerna existerar inte längre. Varken böckerna eller de arabiska byarna existerar längre. (...) Det finns ingen bebyggd plats i detta land som inte tidigare hade en arabisk befolkning."

- Moshe Dayan, israelisk general och befälhavare, "Ha'aretz", 4 april, 1969

"Det är sant att det inte existerar någon sionism, ingen bosättning och ingen judisk stat, utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark."

- Yeshayahu Ben Porath, ledamot av det israeliska parlamentet, Knesset, Yediot Aharonot, 14 juli, 1972

• teek taak

Här kommer lite citat från en Israelisk människorättsorganisation som ni kan kolla själva här: www.btselem.org/English/Statistics/Index.asp

Av de dödade i intifadan under de senaste 7 åren (tom den 24/9-07)
    29.9.2000-24.9.2007

Palestinier dödade av Israeliska säkerhetsstyrkor tot 4233
    Palestinier dödade av Israeliska civila tot 41
    Israeler dödade av Palestiner tot 704
    Personer arbetande för Israeliska säkerhetsstyrkor dödade av Palestinier tot 320
    Utlänningar dödade av Palestinier tot 53
    Utlänningar dödade av Israeliska säkerhetsstyrkor 10
    Palestinier dödade av Palestinier 539
    (Uppgifter om Israeler dödade av Israeler saknas)

Det blir alltså 4274 palestinier dödade av israeler och 704 israeler dödade av palestinier

• Free Spirit
    Hamas ville sprenge kjempebombe i Jerusalem

Israelske myndigheter har arrestert 19 medlemmer av den palestinske gruppen Hamas, som skal ha planlagt å sprenge en stor bilbombe i Jerusalem i påsken. Bomben inneholdt 100 kilo sprengstoff.

Bomben ble kjørt inn i Tel Aviv-området, men sjåføren utløste den ikke, opplyste sikkerhetstjenesten Shin Bet tirsdag. Arrestasjonene fant sted i mars, men opplysningene ble ikke offentliggjort før tirsdag, første dag etter påskefeiringen.
    Ifølge sikkerhetstjenesten Shin Bet deltok alle de 19 palestinerne fra byen Qalqiliya på Vestbredden i planleggingen av det som skulle bli en selvmordsaksjon. Mannen som kjørte bilen, kom seg uhindret inn i Israel fordi han hadde et israelsk legitimasjonskort, skriver NTB.

Foto: Illustrasjon.

Red.
    10.04.2007 16:27

Svar på tråden Israel/Palestina