Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Israel/Palestina

Chana

"Du sâger att man borde bojkotta israel och skicka ut alla judar, kan du svara pâ vad dom ska ta vâgen dâ?"

Nu får du ta och hänvisa VAR jag skrev att alla judar ska ut från landet? Du hittar inte det så jag tror du har inte följt tråden. VG läs den från början och lägg inte vikten vid att diskutera min person utan var saklig.

• teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 12:25:36 följande:

Mycke bra skrivet och jag håller med dig. teek taak är inte ute efter en fredlig lösning i konflikten.
    OM det finns fredliga lösningar Fula Fisken. Men det finns inga när israel fortsätter att ha en etnisk rensning.
  • teek taak
    drSteffo skrev 2007-11-01 12:50:01 följande:
    Chana skrev 2007-11-01 10:43:45 följande:
    Det är inte ett dugg magstarkt enligt mig. Magstarkt är det när personer stödjer ockupationsmakten Israel och därigenom tillåter deras etniska rensning av palestinierna att fortgå!
    Det är detta som jag och andra diskuterat här. Hur är det moraliskt att stödja den stat som utövar rasism, diskriminering, terorism och etnisk rensning av palestinier förstår jag inte mig på.
  • teek taak
    drSteffo skrev 2007-11-01 12:59:11 följande:
    teek taak skrev 2007-11-01 12:56:38 följande:
    Jag var med i början av tråden och diskuterade det samma. För mig finns det bara ett alternativ, och det är att bojkotta Israel. Det borde vara en självklarhet för varje människa med ett sunt samvete och en normal empatisk förmåga.
    Det är det bästa man kan göra i dags läge är att bojkotta. Jag har lagt in en lista på israeliska varot som finns i marknaden som man kan ta och printa och använda. Tycker också det är bra att fler hemsidor börjat uppmärksamma att bojkotta. Bra tycker jag.
  • teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:09:09 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 12:55:05 följande:
    Så då menar du att palestinas regering bara sitter på sina rumpor och inte gör någonting. Att dom är totalt oskyldiga till konflikten?Nej knappast.
    Palestinas regering är israelsleksak. Vill israel rikta leksaken till höger eller till vänster blir som israel vill.
  • teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:18:36 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 13:15:19 följande:
    Det håller jag absolut inte med om. Alla självmordsbombare då som går in o spränger sig själv och cevila israliter i luften, är dom helt oskyldiga? Eller du som muslim tycker dom är hjältar och martyrer?Nej våld skapar våld så är det bara.
    Lägg min tro åt sidan för den har inte med saken att göra. Nej självmordsbombarna finns inte med palestiniska regeringen annars hade Olmert och hans familj inte haft trevliga middagar med Abbas och hans familj.
  • teek taak

Fula Fisken skrev 2007-11-01 13:25:37 följande:

teek taak skrev 2007-11-01 13:20:29 följande:
    men det är klart att din tro spelar en viss roll eftersom du stöder Palestina. Jag har inte skrivit att Israels regering har rätt i allt, men att lösa det hela med sanktioner och väld är knappast rätt väg att gå.O visst är det palestinierna som skickar in självmordsbombare bland cevila, det kan du ju knappast neka till.
    Min tro har inte med mina åsikter om israel att göra. Jag har alltid varit motståndare till israel även innan jag reverterat till islam. Är också emot självmordsbombning på civila.
  • teek taak
    älskarlivet81 skrev 2007-11-01 16:57:48 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v.. Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!
    En till som sett med egna ögon hur situationen är för palestinierna där nere. Ett av de argument man fick av israelkramarna här är att man måste varit där nere för att kunna diskutera frågan. Dvs om du inte har varit i israel har du noll-info om läget.

Tack ditt inlägg uppskattas enormt
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-11-01 18:06:44 följande:

Hehe..Ja det var til deg..synd du ik forstår så godt Norsk, mrn eg forstod ik helt hva du mente med: hur ska du ha det?
    Det är faktiskt inte bara han som har det lite svårt att förstå norska. Vi har varit fler som bad om hjölp för att få översättning.
  • teek taak

Chana

"Lyckligvis sâ har palestineran matvaror och andra bâttre varor att kôpa i israel."

Fast i samma inlägg kan man läsa följaden:

"Som jag skrev tidigare sâ tar hela paletinerans regering alla bidrag och pengar och ger inte ett uns till folket, därav all fattigdom"

Hur kan ett fattigt folk inhandla "bättre" varor från israel?

Svar på tråden Israel/Palestina