älskarlivet81 skrev 2007-11-01 16:57:48 följande:
Jag har inte läst hela tråden, men jag var nere i Israel/Palestina i somras. Jag tänker inte ta ställning i själva konflikten, men jag bodde i en palestinsk familj och fick höra mycket hur de lider och jag såg det med egna ögon. Denna oskyldiga familj får inte resa som de vill, de bor inspärrade bakom en 10 meter hög mur. Barnen har inga lekplatser o.s.v, Israel stänger av vattnet, stänger av vägar, när det passar dem..Jag träffade även israeler som verkar för fred, som tycker muren är hemsk o.s.v.. Vi var på utflykt med familjen, över till Israel en dag (de fick tillstånd att resa in dit) och då blev barnen i familjen så lycklgia för de kunde leka på en lekplats, man såg riktigt lyckan i deras ögon..Apropå bojkott av israeliska varor.. Familjen jag bodde hos handlade ofta själv israeliska varor för det var bättre kvaliteter än de palestinska..Mamman i familjen sa att hon inte tror det kommer bli fred förrän de slutar bygga muren. Hon tycker också det är hemskt att barnen som växer upp i Palestina, växer upp med så mycket hat, de tror att alla israeler är onda människor som kommer in och skjuter ner folk. Hon tycker det är så hemskt, att de inte förstår att det finns goda israeler också.. De orden bär jag med mig!
En till som sett med egna ögon hur situationen är för palestinierna där nere. Ett av de argument man fick av israelkramarna här är att man måste varit där nere för att kunna diskutera frågan. Dvs om du inte har varit i israel har du noll-info om läget.
Tack ditt inlägg uppskattas enormt