Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Israel/Palestina

Free Spirit skrev 2007-10-28 20:46:50 följande:

Landet tilhører Jødene, så eg undrer stort egentlig på hvem som opkuperer hvem.Da Jordan okuperte judea og samaria var det ingen som skrek okupasjon..under på hvorfor.Dessuten er dette Jødenes historiske landområdet!!
    Enligt din bibel Free spirit som även nämner att judarna inte hade sitt ursprung i palestina. De uppmanades slänga ut hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna. Citerar versen:

5 Mos 7:1
    Israel och de främmande folken
    När Herren, din Gud, för dig in i det land du kommer till och tar i besittning driver han undan många folk för dig: hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk som är större och mäktigare än du.

Det står även där att landet tillhörde palestinierna. Citerar versen:

Ge 21:32
    So they made an agreement at Beer-sheba, and Abimelech and Phicol, the captain of his army, went back to the land of the Philistines.
    ----------------------------------
  • teek taak

Free Spirit

Det betyder att palestina rycktes från palestinierna och gavs bort till zionisterna.

• teek taak

Chana

Du ställde frågor och fick svar. Jag ställde en enkel fråga och du svarade inte på den. Fakta finns hos de judar som är motståndare till staten israel. De lägger fram det faktum att palestina ockuperades av zionisterna och att de inte har rätt till det. Fakta om israels terrorism och rasism har även uppmärksammats av svenska journalister bla. Jan Guillo (skit i stavningen)

"Hur kan du vara sâ elak att sitta här och ge budskapet att bojotta israel. Är du troende vilken religion du ân har sâ âr det förbjudet att gôra sâ."

Nej jag är inte elak annars hade jag inte stöttat de utsatta palestinierna. Min tro har inget med vad jag tycker om israel och jag fortsätter bojkotta tills rasismen och diskrimineringen upphör och exilpalestinier återvänder till sitt hemland. Och ja, jag hatar orättvisor, hyckleri och dubbelmoral. Gör du också det chana?

"Fâr man frâga har du varit i israel och sett pâ plats pratat med folken som bor dâr."

Jag behöver inte vara där för att få den kunskapen om vad som händer stackars palestinierna när de dagligen utsätts för diskriminering och mord eller de barn som mördas inför mediakamerorna av isreliska styrkorna. Samma sak frågar man dig: Har du varit i Irak för att vara säker på att det finns ett land som heter Irak och att det existerar? Nej. Men du har läst och sett, eller hur?

"Det märks verkligen vilken hatiks sjâl du mâste ha som anklagar och hâller pâ istället som jag vad dig ge fôrlag pâ fred, men det exsiterat nog inte i din värld."

Jag är inte hatisk mot de utsatta men hatisk mot ockupationsmakterna som härjar vilt på vår jord.

• teek taak
    bez skrev 2007-10-28 20:50:01 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-28 20:46:50 följande:
    Äeh judarna fick till sig en bit per våld av staterna, är det inte USAs 51:a stat nu ?
    Det gör den kanske.
  • teek taak

Chana

Chana skrev 2007-10-28 21:21:20 följande:
    teek taak Har du varit i Irak för att vara säker på att det finns ett land som heter Irak och att det existerar? Nej. Men du har läst och sett, eller hur?Själkart harjag inte varit dâr men det är ocksâ därför jag inte debatterar om det eftersom jag saknar fakta, det borde Även du sluta med eftersom du enbart sitter med ensidig fakta sâ lägg ner eller kommer med bra förslag.ÄR det sâ du tycker att världen ska funka bojkotta sâ blir allt bra? Nej jag tycker man ska skapa fred och det gôr man enbart genom att lyssna pâ vad folket som bor i landet vill och dom vill ha fred ochleva tillsammans. Det du ser och hôr stâmmer inte och är enbart propaganda. Sâ där nu fick du lära dig nâgot.
    Då innebär det att vi slutar debattera om allt som ligger utanför Sverige menar du? Hehe det var kul att läsa. Jag saknar inte fakta om israel, är uppvuxen med att följa nyheterna som sker där och den frågan är ett hett ämne hos mina släkt. Vi accepterar inte att våra medmänniskor behandlas som skit bara för att de tillhör en annan etnicitet. Staten israel har hålligt på så mycket rasism att man börjat tappa hakan. Så våldsamma är israelerna båda militärerna och bosättarna att de inte låter palestinierna leva i fred trots det är de som ockuperat deras land. Och ja bojkott har visat sig vara ett bra medel att använda mot stater.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 21:17:09 följande:

hettiterna, girgasheerna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna, sju folk. her nevnest inte fillistere så vidt eg ser..så du kan bare gi deg..
    Läs detta

So they made an agreement at Beer-sheba, and Abimelech and Phicol, the captain of his army, went back to the land of the Philistines.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 21:22:51 följande:

Gjentar..:Det var da Rom hadde makten!Opprøret i provinsen Judea flammet opp igjen i ca. 135 e.Kr. da opprørslederen Bar Kokhba ble proklamert som Jødenes Messias av den berømte rabbi Akiva. De holdt ut mot overmakten i flere år, men gi opp til slutt. Jerusalem ble en hedensk by med et hedensk navn, Aelia Capitolia. På tempelplassen ble det opprettet et hedensk avgudstempel, og jøder fik forbud mot å nærme seg byen.  Rom ville en gang for alle tilintegjøre minenne  om byen og folket. Man skiftet til ogh med navnet på provinsen Judea, Israels land, til Palestina (filisterenes land). Filisterene var utdødd for lenge siden, men hadde vært Israels værste fiender. som ren ydmykelse satte man dette navn på Jødenes land, og det var ingen virkelig stat som ble oppretett, men bare en fornærmelse.Så der oppstod navnet Palestina, så da undrer eg meg på hva desse Arabere som nu blir kalt Palesinere het den gang..
    Återigen ger bibeln svaret på att landet hette filistin och tillhörde filistinierna.

• teek taak

chana

"Jag översatte dina inlÄgg hâr till bâda parter och dom sa likadan säg ât henne att sluta debattera pâ detta sätt."

Det tillhör inte diskussionen. VG håll dig till ämnet. Med detta vill du ha censur för detta ämne.

"Du kan ju bôrja med att ta bort ditt bojotta israel i ditt krypin är du snäll. Bli lite mer vänlig i din ton sâ kan vi diskutera pâ en vuxen och mogen nivâ."

Jag har varit vänlig men du börjat kalla mig vara hatisk och har en hatisk själ bara för att jag är emot en stat som utövar rasism och diskriminering. Ta bort bojkott-länken kommer jag inte att göra. Att kika i andras krypin för att använda det som argument är bara absurt. Bäst att diskutera saklig och inte be andra sluta säga sin åsikt.

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 21:30:03 följande:

Det går helt fint om du tar det på Svensk..
    Hade inte tid. Referensen finns, kolla i den norska bibeln.
  • teek taak

Chana

Du får stöna hur mycket du vill. Faktum som ingen kan undgå är att israel utövar rasism och diskriminering. Detta erkäns även av en del judar båda bosatta i israel och utanför israel. Amnesty och FN uppmärksammat att israel bryter mot mänskliga rättigheter.

Svar på tråden Israel/Palestina