Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

appapp2 skrev 2007-09-14 09:33:43 följande:
    "Men jag kan respektera att du inte vill gifta dig kyrkligt, du har helt rätt skäl att låta bli. Frågan är förstås varför du vill gifta dig alls, eftersom äktenskapet i sig är en religiös företeelse, fram till modern tid."jag håller inte riktigt med. Det jurdiska skydd och de skattemässiga fördelar du får med ett äktenskap går inte att uppnå på något annat sätt. Tyvärr, vill jag tillägga.Om jag fick skulle jag hellre välja registrerat partnerskap om det hade gett samma skydd och fördelar.
    Mmm, sant, förvisso. Och jag håller med.
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-14 10:25:06 följande:
    Eftersom det fortfarande inte finns någon uppenbar motsättning mellan homosexualitet och kristen tro så finns det naturligtvis ingen anledning att vare sig ändra eller förvränga bibeln. Kristna homofober griper efter halmstrån i sin iver att fördöma andra människors sätt att vara. Det är tragiskt.
    Tyvärr är det en gammal tradition att nyttja heliga böcker för att få slå på folk man inte gillar. Kvinnor, judar, svarta, rika, fattiga, sjuka, ogifta... och nu homosexuella. Om man vill kan man säkert hitta stöd för att blonda är onda också. Vet att Vittnena gärna är ute och talar om för långhåriga killar hur fel de är.
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-14 10:39:46 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-14 10:33:37 följande:
    Jo, jag vet. När min fru gick på gymnasiet blev hon titt som tätt attackerad av Livets Ord för att de tyckte att hon såg ut som en knarkare, eller nåt. Hon såg fel ut iallafall och behövde visst räddas.
    Livets Ord, aka Smygföreningen Satanisterna.

Och det är inte bara hån, jag kan enligt bibeln visa på att de är djävulsdyrkare.
  • Dorian Ertymexx
    Mori skrev 2007-09-14 11:27:14 följande:
    Jo då, JAG ser det orimliga i den versen Men det är ju den enda av dem som jag kan tolka som ett förbud mot homosexualitet...
    Håller med. Det var många rader för att visa en rads eventuella validitet. Fast det är klart, de andra raderna gav ju mig/oss poänger på att det knappast enbart är homosexuella som ska portas från vigseln...
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-14 12:15:28 följande:
    Hehe, jo jag vet. Men som "dom" säger så är det ju GT och det ska ju inte gälla :)
    Fast tydligen var det romarbreven verserna var ifrån, det är ju NT. Jag funderar på att höra vad vår bekanting tycker om det hela. Inte för att det skulle avgöra något på något vis, men hon är rysligt kunnig i slika frågor. :)
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-09-14 13:29:54 följande:
    FS:Riktigt så står det inte i den översättning jag har till hands. Men strunt i det. Vad jag mest undrar, hur vet vi att Paulus har mandat att tala för Gud? Vad gör att hans åsikter i dessa frågor ?räknas??
    Jo, för att Paulus sa det. *ler brett*
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-14 13:32:18 följande:

Sedan undrar jag om man måste tro på allt som står skrivet i bibeln för att kalla sig kristen.Interessan undring!! Tingen er ser du at enten tro man på hele Guds ord eller inte. Da mener eg at enten er alt Guds Ord og sannhet, eller inget. Man kan ik plukke ut det som ik passer inni ens liv.Klart vi skal ha vår sunne fornuft!! Men det er likavel Guds ord som er sannheten ik våre synspunkter og meninger. Alle har sine meninger, men om det går i mot sannheten då bedrar en seg selv visst en går etter sine meninger og synspunkter..ser du hva eg mener?Ställ er frågan, varför i hela fridens namn skulle Gud ha något emot kärlek mellan personer av samma kön. Han har selv svart på det i GT!! Det er styggedom!! Dessuten så har han ik skapt oss for å være samkjønnet. Sole klart som bare det!!
    Men GT gällde ju inte längre, sa du tidigare. Hur ska du ha det nu.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-14 13:50:15 följande:

Sex er ik kjælighet, NEI!! Men det er en del av den kjærligheten som er mellom mann og kvinne i et ekteskap.Forbud mellom homosexuelle? Det kommer jo frem i det forbud mot homosex generelt sett.. det kommer inn under dei versene som er skrevet. To venniner kan da elske hverandre uten at dei må ha et seksuelt/kjæreste forhold. Men det er en annen for for kjærlighet!!
    Aha, så ett par där kvinnan är gravt missbildad och inte kan ha sex får inte heller gifta sig, eftersom de inte kan ha sex som "man och kvinna"?

Eller är det BARA bögar som ska drabbas av guds vrede, alla andra får leva med eller utan sex, analt, oralt eller vaginalt, göra precis vad de behagar?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-14 14:16:18 följande:

En minikromosom förändring som gör att det skiljer den från oss.Men det er et skille der..og det kan en ik fornekte, vi er IKKE aper!!
    Jo, det är vi. Och ju mer man tittar på program om chimpanser, och tittar på människor, ju lättare ser man hur sant det är. Vi är otroligt lika på en enorm massa vis. Inte minst genetiskt.
  • Dorian Ertymexx
    mindless skrev 2007-09-14 14:16:44 följande:
    FS:Så regeln om kvinnans rätt att tala i församlingen ska alltså tolkas utifrån sin tid och gäller inte längre? Intressant.Och som andra redan sagt [och som jag poängterat i en annan tråd] så är bibeln långt ifrån så samstämmig som du vill ge sken av. Fast då sa du något om att Gud vill testa tron.För övrigt tycker jag det är märkligt att Gud bara talar med människor en och en, och att dessa sedan ska försöka sprida ordet. Vore det inte mer effektivt och trovärdigt om han talade till hela mänskligheten på en gång? Det vore väl inga problem för en kille av hans kaliber?
    Speciellt som att de en och en han pratar med alltsomoftast inte går med i samma kyrka. Gud måste vara en riktig spjuver och retsticka...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?