Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

bbpop skrev 2007-09-12 23:51:37 följande:
    Men nu är du ju där igen. "Kan du inte läsa?" "Det står ju klart och tydligt att..." osv. Varför denna nedlåtande attityd gentemot människor som har en annan syn på saken än du? Självklart finns det olika sätt att tolka och olika sätt att läsa bibeln. Annars hade det ju inte funnits olika kristna kyrkor! Det är här jag menar att det inte bara är en fråga om vad som står och vad som inte står i bibeln, utan också en fråga om grundläggande bibelsyn. Alla som är läskunniga kan naturligtvis läsa vilka ord som finns tryckta i bibeln, men beroende på hur man ser på bibeln och bibelläsning så kan man komma till olika slutsatser om vad orden betyder och varför det står som det står. Det finns inte en tolkning som är den enda rätta och alla andra är fel! Hur gärna du än skulle vilja det. Och den diskussionen är INTE OT.
    Se det från den ljusa sidan, de svarar i alla fall inte "guds vägar är outgrundliga", som är det vanliga fundis-kristna svaret för "fan vet jag, men jag tycker såhär!"
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 07:50:18 följande:
    Jo jag har verkligen inget emot homosexuella som personer, känner en del, och har jobbat med några. Däremot tycker jag att det är fel att 2 av samma kön har sex. Jga tycker bara att man inte ska komma och ställa en massa krav på förändringar i kyrkan och att de ska bahöva gå emot deras tro. Tycker det är fel att de ska be om Guds välsignelse när det står i bibeln att det är fel. Ett äktenskap är till för en man och en kvinna, inget annat. Tycker att de kan göra som så istället då att de kan ingå patnerskap och låta kyrkan få ha sin tro
    Men kära nå'n, kyrkans tro är redan ett såll om du ska tänka så. Att vi har kvinnliga präster, att bibeln inte läses på latin, att män och kvinnor inte har varsin sida, att kvinnor inte bär huvudbonad, att man inte sitter efter klass/rang/ställning... (och införandet av detta var också en anpassning.)

Varför är just DENNA anpassning så mycket värre än alla andra som gjorts under århundradena?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 07:54:20 följande:
    Det är ju inte så svårt att förvränga vad som står i bibeln verkar det som från vissas sida för att det ska stå vad de vill att det ska stå......
    Tja, antihomomaffian borde ju veta... De kan få ett kärleksbudskap med bud mot att fördömma andra till att bli ett uteslutarbudskap där man får peka finger på allt som inte är som en själv...
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 07:55:37 följande:
    Men kan du sluta hålla på och tro att du vet precis allt om allt och alla? Du börjar verkligen gå mig på nerverna
    Tro och tro... Jag ser vad jag ser och kommenterar det. Tråkigt att jag går dig på nerverna, men jag kommer inte hålla tyst för det.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 08:01:17 följande:
    Du vet precis vad jag menar, bara för att jag säger att det är OT tar du för givet att det är svårt att svara på. Om jag har frågor kring något som är oklart så känner jag många pastorer och präster, varav min svärfar är en utav dem
    Icke desto mindre är det alltid när vi vill ha svar på VARFÖR vissa saker "är som de är" som det anses OT. Som sagt - ni får rabbla bibelverser eller ta upp saker, men i det ögonblick vi ifrågasätter eller har följdfrågor är det OT. Sorry, det är inte så en diskussion eller debatt fungerar. Och det blir fasligt genomskinnligt ganska fort.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 08:12:40 följande:
    Den frågan jag sist ex. sa var OT var om homosexuella skulle få gå på fotbollsmatcher. Tycker du att det är en svår fråga att svara på? Nej inte jag heller, men ändå så sa jag att det är OT
    Det är INTE en OT-fråga. Det var en liknelse, en metafor. Frågan är helt relevant - om en klubb förbjuder medlemmar av visst kön, ras, yrke eller sexuell läggning tillträde, varför får andra inte det?
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-13 08:38:57 följande:

?Det står ingenstans att det är fel att vara rik, visa gärna vilken vers du syftar på isf.Det är svårare för en man att komma in i guds rike än för en kamel att gå igenom ett nålsöga eller nått liknande står det.Ska leta reda på det..
    För en RIK man, står det. Vart det står, däremot, vet jag inte.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-13 08:43:43 följande:

dorian
    Matt 19:16P   
    En ung man som ägde mycketDå kom en man fram till honom och frågade: ?Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv??
    Matt 19:17P   
    Jesus sade: ?Varför frågar du mig om vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i livet, så håll budorden.? ?
    Matt 19:18P   
    ?Vilka?? frågade han, och Jesus svarade: ?Dessa: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,
    Matt 19:19P   
    Visa aktning för din far och din mor och Du skall älska din nästa som dig själv.?
    Matt 19:20     
    Då sade den unge mannen: ?Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas??
    Matt 19:21P   
    Jesus svarade: ?Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.?
    Matt 19:22     
    När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.
    Matt 19:23P   
    Men Jesus sade till sina lärjungar: ?Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.
    Matt 19:24     
    Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.?
    Matt 19:25     
    När lärjungarna hörde det blev de bestörta och sade: ?Vem kan då bli räddad??
    Matt 19:26P   
    Jesus såg på dem och sade: ?För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.?
    Matt 19:27     
    Då sade Petrus: ?Vi har ju lämnat allt och följt dig. Hur blir det då för oss??
    Matt 19:28P   N
    Jesus svarade: ?Sannerligen, vid världens återfödelse, när Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
    Matt 19:29     
    Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv.
    Matt 19:30P   
    Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.
    Just! Exakt! Det är fel att vara rik. Ska man vara en god kristen ska man lämna bort sina jordiska ägor.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-13 09:09:06 följande:

Jasså, varför har du fått för dig att jag är homofob?Förklara gärna vad jag uttryckt som gjort att du fått för dig det?Vad betyder ens homofob?Och aldrig kan du bli nöjd, alltid ska allting tolkas och vridas på till det negativa vad man än skriver! Dorian och flera andra, har flera gånger skrivit att man bara ar verser ifrån bibeln när man tolkar att homosexuallitet skulle vara fel.Alltså att det inte har stöd i nt.Av den anledning letade jag reda på dom bibelverser i nt som "kan" stödja det som står i GT!!!!Jag tycker dom säger samma sak som det som står i gt.Därför undrar jag hur ni andra tolkar det som inte tycker att dom verserna fördömmer att man har sex med någon av samma kön?Och visst historia bakom är bra att kunna.Moxie skrev förut att dom verserna handlade om tempelprostituion, och det kanske dom gör vad vet jag?Men även om dom handlar om det så framgår det rätt tydligt tycker jag, att det är fel med samkönat sex isf (enligt bibeln) oavsett hur man utövar det?Och om man inte får klistra in bibelverser i disskusionen eller ens disskutera vad dom kan betyda varför då en disskutera frågan över huvud taget.Och på vilket sätt respekterar jag inte bibeln genom att klistar in några verser av den här i forumet??
    Men återigen - då ska det på samma grund vara fel att viga rika. Enligt bibelverserna DU drog upp. Eller de som är materialister eller panteister ("de som dyrkar skapelsen snarare än skaparen"), ateister och de som haft sex före äktenskapet ("horkarlar"). Det är inte direkt omöjligt att kolla upp sådant, mig veterligen är samtal med par som ska viga sig standard för präster.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-13 09:53:13 följande:
    Det är absolut inget fel med att klistra in verser så som du gör Fia, däremot är det fel att lägga ord i Guds mun!
    [/citat]
    stina84 skrev 2007-09-13 09:57:34 följande:
    [citat]
    Jag ger upp så de får skriva vad de vill, men jag tänker inte svara på det som är OT enlig mig Tur att det finns sådana som du Free, som fattar precis vad man skriver och inte förvränger allt
    ...och att lägga ord i guds mun är att tolka bibeln. OAVSETT hur man tolkar den.

Eller, det SKULLE vara det om bibeln var guds ord. Det är det inte, såvida inte gud är så förvirrad att han låter en lärjunge skriva att Judas hängde sig, och en annan att han dog knall fall på sin åker.

Heh, en fundis till en annan va...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?