fia sthlm skrev 2007-09-13 08:43:43 följande:
dorian
Matt 19:16P
En ung man som ägde mycketDå kom en man fram till honom och frågade: ?Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv??
Matt 19:17P
Jesus sade: ?Varför frågar du mig om vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i livet, så håll budorden.? ?
Matt 19:18P
?Vilka?? frågade han, och Jesus svarade: ?Dessa: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt,
Matt 19:19P
Visa aktning för din far och din mor och Du skall älska din nästa som dig själv.?
Matt 19:20
Då sade den unge mannen: ?Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas??
Matt 19:21P
Jesus svarade: ?Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.?
Matt 19:22
När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.
Matt 19:23P
Men Jesus sade till sina lärjungar: ?Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.
Matt 19:24
Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.?
Matt 19:25
När lärjungarna hörde det blev de bestörta och sade: ?Vem kan då bli räddad??
Matt 19:26P
Jesus såg på dem och sade: ?För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.?
Matt 19:27
Då sade Petrus: ?Vi har ju lämnat allt och följt dig. Hur blir det då för oss??
Matt 19:28P N
Jesus svarade: ?Sannerligen, vid världens återfödelse, när Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.
Matt 19:29
Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv.
Matt 19:30P
Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.
Just! Exakt! Det är fel att vara rik. Ska man vara en god kristen ska man lämna bort sina jordiska ägor.