Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-15 10:40:45 följande:

Åpenbaringen er ik let å forstå seg på!!! Men eg tror du tar feil der..det gjelder menn!!Johannes Åpenbaring 14:1Deretter så jeg, se og se, et Lam står på Sion berg, og sammen med Han 144 000 som hadde Hans fars navn skrevet på panne.14:3-4Det synger en ny sang foran tronen, foran det fire livsvesesener og det eldste. Og ingen kunne lære dem sangen, uten det 144 00 som var frikjøpt fra jorden.Dette er de som ikke var blitt urene med kvinner, for det er som jomfruer..
    "7:4 And I heard the number of them which were sealed: and there were sealed an hundred and forty and four thousand of all the tribes of the children of Israel."

"14:3 And they sung as it were a new song before the throne, and before the four beasts, and the elders: and no man could learn that song but the hundred and forty and four thousand, which were redeemed from the earth.

14:4 These are they which were not defiled with women; for they are virgins. These are they which follow the Lamb whithersoever he goeth. These were redeemed from among men, being the firstfruits unto God and to the Lamb."

Klart och tydligt - bara 144000 män av israels stammar som är oskulder.
  • Dorian Ertymexx

Så vi som inte är män, oskulder och av israels tolv stammar kan med gott samvete synda och bete oss, vi har i alla fall inte en suck.

(eller, ja, jag är ju man och så, men knappast oskuld).

• Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-15 11:32:26 följande:

Hadde jo vært tragisk om det bare var dei 144 tusen som får komme til himmlen då!!
    Hade varit? Det står att det ÄR så. I NT, dessutom.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-15 11:58:47 följande:

Eg ser hur du mener, men som sagt åpenbaringen er ik lett å forstå seg på.Joh 3:16For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, Den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.Joh 1:12Men så mange som tok i mot Ham, dem gav Han retten til å bli Guds barn.Her er det ik noe krav om at du skal være si eller så, men at du velger å tro og ta mot.
    Sorry, men det står tydligt och klart i uppenbarelseboken. Antingen menar du att bibeln motsäger sig själv, eller så menar de i Joh att det är de bland de israelitiska oskulderna detta handlar om.
  • Dorian Ertymexx

Vad roligt, jag såg just att enligt Korinthierna så ska man inte gifta sig. Alls.

"7:27 Art thou bound unto a wife? seek not to be loosed. Art thou loosed from a wife? seek not a wife."

• Dorian Ertymexx

Jan 39 skrev 2007-09-16 03:08:28 följande:

Nyckelordet är väl - i kyrkan.Vad ska dom i en kyrka- som önskar deras död- att göra över huvud taget ?Obegripligt!
    Vad ska NÅGON av oss göra i kyrkan? Det är ju bara 144000 israeliska manliga oskulder som ska komma till himlen i alla fall... Allar som rörts av en kvinna är körda, och kvinnor är uppenbarligen körda "by default", så...
  • Dorian Ertymexx
    Bergelmer skrev 2007-09-15 18:14:37 följande:
    Du glömmer kommande del:1 Kor 7:28 "Men om du gifter dig är det ingen synd. Och om den ogifta kvinnan gifter sig är det ingen synd. Men de som gör så kommer att få det svårt här på jorden, och jag vill inte kräva för mycket av er"Det är alltså bara för att lätta bördan som man skriver att man bör avstå.
    Jag vill minnas att Paulus skrev i samma veva att man helst inte ska gifta sig alls, men bara om man är en svag skit som inte kan leva utan sex.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-16 15:15:01 följande:
    Vad läser du för nåt?detta med de144.000 är ju enbart Jv-s tolkning...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-16 12:45:07 följande:
    Nope. Det står i Uppenbarelseboken. Svart på vitt.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-16 15:16:38 följande:
    Nej,det skrev han inte.han menade väl att om man skulle egna sej åt evangeliets spridning på sam,a sett som han gjorde,var det bäst att inte vara gift.Och det kan man ju förståDorian Ertymexx skrev 2007-09-16 12:47:02 följande:
    "7:8 I say therefore to the unmarried and widows, It is good for them if they abide even as I.
    7:9 But if they cannot contain, let them marry: for it is better to marry than to burn."

Med andra ord: Det bästa är om man inte gifter sig alls, utan lever som i celibat som Paulus (och de homosexuella ni pratar om så varmt), men om man verkligen är svag i köttet är det bättre att gifta sig än att ha sex utan giftermål.

Ergo - bättre inte ha sex alls än att gifta sig, bättre att gifta sig än att ha sex utan giftermål, då man är fördömd om man har det. Några kristna fundisar här inne som haft premaritalt sex, tro?
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-16 16:56:31 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-16 13:35:15 följande:
    Hur kan du ens fråga vad Peippo tänker på. Du kan väl inte mena att vi inte vet mer idag än för tusen år sedan. Att vi inte sitter med mer kunskap om olika saker idag. Och för tusan, kyrkan pratar hela tiden om de svagas rättigheter, de utstöttas rätt till upprättelse. Och då ingår även homosexuella rätt eftersom de faktiskt är en utsatt grupp i samhället. Jävligt skenheligt från de kyrkor som är emot och stänger ute att prata om de svagas rättigheter i sådana fall
    (Och jag ber om ursäkt för att jag missburkar bibelcitat, jag vet att du inte gillar det, men jag tröttnade på att bara "ta emot" dessa gång på gång.)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?