Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-16 21:19:55 följande:
    ?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-16 21:18:56 följande:
    Om kyrkan inte skall utvecklas, om alla framsteg/ändringar är fel, då ska vi inte ha utbildade präster (det var inte de första församlingsledarna, nämligen, de var mest folk som hade hört litet berättelser och ville sprida budskapet och värderingarna), det fanns ingen skriven bibel (de berättelserna och traditionerna samlades ihop först på 300-talet), man gifte sig inte i kyrkan (och många följde Paulus råd och gifte sig inte alls), man hade inga kors eller guld eller annat prål, eftersom rikedom var fel, och oftast var kyrkan bara en lokal vilken som helst, eftersom gud inte behövde tempel längre för att nå de sina.

Det är vad du har, om du ska ha en oföränderlig kyrka. Eller var det mer hyckleri, att det var efter ett visst årtal som passar dig som kyrkan inte ska ändras? Säg, 1950-talets kyrka?
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-16 21:20:53 följande:
    Kyrkan har även under många år ansett att vissa sexställningar är syndiga, tror du folk lät bli för det? Det är syndigt att ha sex före äktenskapet, låter folk bli för det? Sex övh är syndigt, låter folk bli för det?Och som sagt, varför utgå från att ett homosexuellt par har sex, det finns många par övh som inte har sex. Och vem fan bryr sig om vad folk gör i sängkammaren. Är ni så nyfikna att ni vill vara där och titta på?
    Haha, att föda barn är syndigt, till och med! ;)
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-16 21:26:04 följande:
    Vem har talat om att slänga ut nån? Inte jag....Den som tycker man skall göra det,tycker fel...Tycker jag! :)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-16 21:21:09 följande:
    Du sa att kyrkan inte ska kompromissa. Att kyrkan släpper in dessa sorters personer är kompromisser, om du ser på det historiskt.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-16 21:31:48 följande:
    Jag klistrar in et annat svar från mej,i en annan tråd...Om du förstår bibeln,förstår du att INGEN människa kan komma in i det allra heligaste,som är Guds tron,med sin synd kvar.STÅR man där,som dessa gör,har man ingen synd kvar;altså man är frälst! I himlen,FINNS ingen synd mera...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-16 21:30:13 följande:
    Och återigen, vad står då de 144000 för. Vad är så speciellt med dessa, om "oräkneliga horder" får traska in litet hur som bara de diggar Jesus?
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-09-16 21:34:13 följande:
    gudrun mfl:Men förstår ni inte att det inte finns någon gud? Vi vet nu att det inte är en gud som skapat oss, utan evolutionen, vi vet nu att jorden inte är universums mittpunkt, vi vet nu att homosexuella inte är farliga för någon, hur kan ni ha missat detta???!!!
    Om man tittar ner i en gammal bok istället för att lyfta blicken mot skyn, ser man bara det som står i boken, och missar resten av härligheten.

Jag utesluter inte att det finns en skapare, en gud om man så vill, men att denne skulle varit den småsinta, hatiska, sadistiska, kappvändande figur som bibeln beskriver kan jag inte i mina vildaste drömmar föreställa mig.

"Hej, jag skapade universum, och jag bryr mig om vad du äter på fredagar!" Not likely.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 21:36:10 följande:

Får jag fråga då varför evanglierna inte är exakt likadana utan lika men ändå inte precist lika.For at dei er skrevet av forskjellige personer som såg det fra forskjellige synsvinkler..men budskapet er likavel det samme.
    "Matthew 27:5
    And he [Judas] cast down the pieces of silver in the temple, and departed, and went and hanged himself."

"Acts 1:18
    Now this man [Judas] purchased a field with the reward of iniquity; and falling headlong, he burst asunder in the midst, and all his bowels gushed out."
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-16 21:37:45 följande:

Hvorofor er du da så ivrig etter å diskutere Ordet då??
    Just för att visa på det absurda i att följa en regel, men inte alla andra - och det GÅR inte att följa alla andra, eftersom de motsäger varandra tämligen ofta.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-16 21:40:00 följande:
    Varför skall kyrkan "hänga med i tiden" ? Guds ord är det samma i alla tider.Det som var synd för tuden år sen.är det också i dag.
    Uppenbarligen inte, eftersom man glatt viger folk som haft premaritalt sex i kyrkan.
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-09-16 21:49:40 följande:
    Dorian: jag utesluter ingenting. Men jag tror inte heller på vad som helst utan att ha anledning att tro det. Jag tror inte att det cirkulerar en jättebanan runt jorden som är osynlig och bestämmer vad vi ska göra, därför att jag har ingen rinmlig anledning att tro det.Det finns heller ingen rimlig anlednign att tro på någon av det hundratals religioner som nu finns och har funnits genom människans historia, därför ingen av dem är mer sann än den andra, ingen av dem har något bevis för att just den guden finns.www.mysteryinvestigators.com/richard/dawkins....
    Du, förneka inte jättebananen! ;)

Skämt åsido, jag håller helt med dig.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?