Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-09-12 16:49:35 följande:
    Hallå har du ens läst bibeln? Det står visst klart och tydligt. En man ska inte ligga med en annan man så som en man ligger med sin kvinna. Hur man kan mena att det är tolkningsbart är för mig ofattbart.Tycker inte det är så konstigt med svenska kyrkan att de inte går emot staten när de får sina pengar därigfrån, gör de det så får de inga mer bidrag. Svenska kyrkan behövs om det blir kris och för de äldre, bla. Så man kan ju säga att de är mer eller mindre tvugna
    Och i samma del av bibeln står det att man sak sälja sin dotter som slav, stena ungen om den bråkar, stena kvinnor som går till kyrkan under mens eller kvinnor som bär annat än bomull. Förklara varför de bitarna inte längre gäller, varför vissa stycken ska hållas hårt på men andra inte. För du citerar gamla testamentet där.
  • Dorian Ertymexx
    appapp2 skrev 2007-09-12 16:52:45 följande:
    hur då OT? topic är "kommentera gärna" så det är väl praktiskt taget omöjligt att vara OT...men du kanske inte vill svara?
    Som sagt, svåra frågor är genast OT...

Men jag håller med. Diskriminering är förbjudet i alla klubbar. Uppenbarligen utom kyrko-klubbarna då.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-12 16:53:22 följande:
    Då kanske du oxå vet om det att Jesus sa att det är fel och att man inte ska göra så, men han sa aldrig att det var ok med homosexuallitet
    Han sa heller inte att man inte ska stena folk ifall de bryter mot sabbaten. Så det måste också gälla, fortfarande.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-12 17:36:49 följande:
    Vem har sagt att de är dåliga människor? Jo men jag anser att det är fel att präster ska viga homosexuella. Det står i bibeln att det är fel och de om några bode ju gå efter det som står i bibeln att ett äktenskap är menat för en man och en kvinna
    Det står också i bibeln att det är fel med rikedom. Jag har ännu inte hört någon kräva att rika inte ska få gifta sig i kyrkan.

Eller att kyrkan, för all del, velat ge bort alla sina rikedomar.

Lustigt vad selektivt man läser bibeln.
  • Dorian Ertymexx
    Mori skrev 2007-09-12 19:29:49 följande:
    Lite så känner jag också. Det går finfint att viga ett par som skaffat barn innan äktenskapet. Det går jättebra att döpa ett barn vars föräldrar ger blanka f*n i kyrkan. Det går bra att göra lite vad som helst, men inte viga två kvinnor..... Förstår att det av vissa anses vara skillnad mellan detta, eftersom de homosexuella inte ångrar sig, och som det så fint skrevs tidigare i tråden att de ändå tänker gå hem och ha bröllopsnatt. Men vad vet prästen om de synder de hetrosexuella par som vigs har i planerna?
    Exakt. Heterosar får göra vad de vill, men homosar får inte göra någonting. Heterosar kan alltid be om ursäkt, homosar ska helst inte ens andas.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-12 20:00:23 följande:

tror många redan svarat på liknade frågor några gånger?Men i nt står vad av dom gamla reglerna som gäller och inte gäller.
    Job är, som så mycket annat, GT. Jesus, som är NT, och enligt folket här är den nya lagen, sa att rika inte har en papperslapps chans i helvetet att komma till himlen. Något med nålsögon och kameler, vill jag minnas.

Såvida du inte tänker mena på att GT fortfarande gäller, då har vi en helt annan diskussion.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-12 21:59:30 följande:
    Undra hur många präster som själv är syndiga enligt vissa här!
    Vår gemensamma bekant har jag fått höra borde inte vara präst. Hon lever visst alldeles för omoraliskt. Undrar om de är emot den där bögprästen som är på TV ibland också. Eller kvinnliga präster rent allmänt.
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-12 22:13:39 följande:
    Du vet... Den som är utan synd kan kasta första stenen ;)
    Jag slår vad om att någon kommer mena att det "bara gällde prostituerade" och inte dumma präster och homosar.

Jag önskar jag kunde vara ironisk där.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-12 23:35:54 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 23:26:43 följande:
    Hehe, nä det kan jag tänka mig att hon får höra. Tragiskt nog. Vet ju själv vad jag har fått höra när jag jobbade inom kyrkan. Och ändå vet jag att jag påverkat många till att söka och finna sin tro. Utan att predika om vad som är rätt eller fel för dom.
    Nej nej, det är folk HÄR som har tyckt att hon är för omoralisk för att få vara präst. Hon döljer inte hur hon lever, men hon sprider det heller inte på jobbet, då det är hennes privatliv. Men präster ska ju inte ha privatliv, har vi hört, ne'cest pas?
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-12 23:37:52 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 23:23:11 följande:
    Ja, det är det där bl a som jag tycker att homofoberna i tråden är dåliga på att svara på. Eftersom de nu själva hävdar att lagen i GT inte längre gäller så borde det ju finnas ett rakt och enkelt svar på varför de ändå hänvisar till den när det gäller just homosexualitet. Men alla sådana frågor bemöts med "OT!" eller "kan du inte läsa?".
    Japp. Som sagt, alla svåra frågor (dvs frågor de inte kan svara på) är OT. Lustigt va?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?