Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:11:56 följande:

???Evolutionen ÄR inte bevisad. Den felande länken har aldrig hittats. Och det finns massor med andra saker som inte går att förklara.
    Knappast. Att det finns felande länkar betyder inte ett skvatt, eftersom så mycket nu kan visas genom genetik.

Och med tanke på att vi kan se evolutionen i arbete dagligen, i varje kennel, varje farm, varje kattävling (för att inte tala om rent naturliga exempel, som björkfjärileni england som började som vit och svartfläckig, blev svart med vita fläckar under industriella revolutionen då träden blev sotiga, och sedan vit med svarta fläckar igen när sotet försvann under vårt århundrade).
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:23:42 följande:

Kan man ta sina barn på Pride-festivaler, så är väl inte steget så stort till att ge dom en liten privat live show, antar jag...
    ...och nu var vi tillbaka på homofobi igen.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:22:17 följande:

Men Paulus sa ju "kvinnan tige i församlingen". Han som var den högste efter Jesu bortgång, ville inte heller ha några kvinnliga församlingsledare...
    Den högste - enligt vem? Utöver Paulus, då. Och alla hans eftersläntrare, påvarna (till och med när de var tre oeniga små satar och inte en).
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-09 21:26:51 följande:

ja vet inte exakt hur romariket funkade kan inte historia så väl som jag skulle vilja tyvärr Jag menade att det var ett modernt samhälle ialf men självklart långt ifrån sveriges demokrati.Alltså att samhället i stort såg ut som ett modernt samhälle idag med hur folk levde sitt privatliv.Man väntade inte med sex tills man gift sig då heller antar jag? det fanns prostituation, och det måste väl funnits homosexuella på den tiden med eftersom det alltid funnits.
    Romarriket var teknologiskt och idémässigt avancerat för sin tid, ja. Onekligen. De hade tagit över arkitektur från etruskerna i norr, filosofi och konst från grekerna i öst, och handel från kartagerna. De var en kulturell smältdegel, och det tvingade dem att vara både öppensinnade och att stifta många lagar som var relativt moderna. De var dock inte på ett när lika framstående i vad vi idag kallar humanism och mänskliga rättigheter. Men visst, om jag skulle hamna i den tidens värld skulle jag utan tvekan helst bo i Rom.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:34:46 följande:

Nä, men Jesus hade ju halva sitt fysiska arv någon annanstans ifrån. Läs om "bebådelsen" är du snäll...
    Ja, gud. Som var JUDARNAS gud vid tillfället. Inte de där vita grabbarnas som just vandrade österifrån och dyrkade fruktbarhetsgudinnar och naturgudar.

Och om gud verkligen velat att Jesus inte skulle se helt judisk ut (vilket knappast skulle gagnat hans syften), varför just vit? Varför inte kines, latinamerikan, afrikan eller maorier? Jesus som aborigin. Det hade varit nå't det.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:36:54 följande:

Jo, manlig homosexualitet har ju alltid varit känt. Och jag är övertygad om att romarinnorna i sitt stilla sinne måste ha tyckt att det var heläckligt, när maken kom till dom och hade haft sn*ppen någon heeelt annanstans tidigare på dagen... D.v.s. om hon visste om det.
    Grekerna, inte romarna.

Och det vissa kanske tyckte det, men många inte, eftersom det var norm då.

Precis som att kvinnorna på jesu tid hade skämts om deras make jobbat på Skatteverket, Tullen eller annat liknande. Som vi inte ens funderar på idag om det är skamligt eller inte. Du fortsätter att anta att alla tänker likadant som du, sluta med det.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-09-09 21:38:12 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:34:46 följande:
    Du menar alltså att ärkeängeln på riktigt pillade in lite gudomliga spermier i Maria? Så att Jesus faktiskt får DNA "någon annastans ifrån"? Det var ju en intressant tanke. Teologiskt tämligen - Tämligen - oortodox, men intressant
    *Skrattar* Med risk för att avslöja mitt riktiga namn här, jag VÄGRAR tro att min namne sysslade med insemination! Gud är ju emot sådant! ;)

(Jag brukar roa mig med att tala om för kvinnor som heter Maria att de är gravida, då det var min namne som fick göra det i bibeln.)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:39:45 följande:

Nja... Det följer ju med moral och människosyn och sådant också, med de två olika lärorna. Om man börjar anamma darwinismen, så följer att man måste börja tänka på vilka människor som bör få föra sina gener vidare. Vad som är bäst för arten, och inte individen. Sådana frågor. Kristendomen säger ju att alla människor är lika mycket värda.
    ...och så pendlar vi in på eugenik. Wow. Du jobbar hårt du.

Först och främst har du, precis som våra "kära" eugeniker helt missförstått vad naturligt urval är, och vad gener kan göra för oss. Du kan nämligen aldrig veta hur barn kommer bli baserade på föräldrarna. Nazisterna (som trodde på eugenik och baserade sin ideologi på det) försökte litet halvhjärtat att avla fram just en finare ras genom att para ihop starka, fina tyskar. Well, det gjorde just inte så mycket gott, eftersom gener är oförutsägbara. Du kan aldrig så noga veta vilka egenskaper som ärvs, och inte heller ärvs egenskaper direkt från föräldrarna, utan ofta indirekt från deras föräldrar. Därför barn ofta är mer lika sina mor- eller farföräldrar än själva föräldrarna, till exempel.

Dessutom, vaddå bäst för arten! I vilket sammanhang? Det finns inget som är "bäst", det finns bara bra på olika saker. Du kan inte få fram någon som är en perfekt sprinter och en perfekt långdistanslöpare, till exempel - eller en perfekt fotbollsspelare och en perfekt gymnast. Det är olika - och helt motsatta muskler som krävs för de olika sakerna.

Se på kor - du kan få dem stora, köttiga och mjölkstinna, men de klarar sig inte fem minuter i det vilda, och har svårare att motstå sjukdomar och att föda barn än deras vilda kusiner.

Det går inte att avla fram übermensch, utom i Hitlers och eugenikernas våta drömmar.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-09 21:42:55 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 21:39:45 följande:
    Evolutionen och skapelseberättelserna går fortfarande ihop. Om man nu kan släppa att det just står sju dagar och inse att det kan vara en symbolik i att det står dagar alt. översättningsfel. Tja, just nu undrar jag inte om det vore bra med lite urval av människan. Enligt dig skulle jag nog rensas bort fort som tusan eftersom jag är tjock och så har ju inte Gud skapat oss
    Enligt Jehovas Vittnen är det så att ordet vi översätter som "dag" faktiskt också kan betyda "era" eller "epok". Att det var sju epoker, inte sju dagar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:44:16 följande:

Ja, jag menar att Jesus' utseende förmodligen beskrevs av de första kristna. Så att konstnärerna började avbilda honom på ett visst sätt. Jag har svårt att tro att den traditionella bilden av Jesus på målningar bara hittades på huxflux, utan någon levande tradition att bygga på. Hade han varit svart, så hade det säkerligen stått redan i evangelierna. Så DET var han DEFINITIVT inte.
    *suck* Jag börjar tröttna på att leka historielärare.

Bilden av Jesus som smal, blek, sorgsen hippie stammar från renässansen. Innan det var han en mer neutral man med mindre hippieuppsyn. Innan det fanns inga bilder, då kristendomen hade en ikonoklastisk syn från början (det som man idag hånar muslimerna för, sorgligt nog). Så nej, det finns inga bilder av hur Jesus såg ut, inga berättelser, ingenting. Det är antaganden baserade på den lokala tidens och regionens ideal, inget annat. Jehovas Vittnen menar ju på att Jesus var direkt kortklippt och skägglös, eftersom det är så han säger att män ska vara i bibeln.

Och varför skulle han INTE vara svart, det skulle inte alls stå i bibeln! Människor beskrivs inte det minsta i NT, så för allt vi vet kunde hela packet med Jesus och eftersläntrare varit kineser! Jag säger inte att det är så, men vi kan faktiskt inte veta.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?