Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:51:58 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:17:21 följande:
    Dom som dog martyrdöden var i alla fall inte gifta. Det skulle historien ha förtäljt.
    Varför skulle de det? Det var ju knappast relevant om de var gifta eller inte.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:56:52 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:29:02 följande:
    VAR har du sett nakna barn som rullar runt och brottas? Nu blir jag orolig för dig...
    På dagis. Det var några år sen, milt sagt, men visst minns jag det... På stranden är barn också nakna, och de är inte sena att kramas och umgås, om de får.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:58:44 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 17:30:18 följande:
    Nja, man har faktiskt använt grishjärtan som transplantationsorgan på människa. Det funkar ett tag i alla fall. (Människohjärtan som transplanteras brukar inte funka så länge de heller.)
    Det var det jag skrev..!?
  • Dorian Ertymexx
    narrip skrev 2007-09-09 17:59:26 följande:
    Inte så dumt. Borgelig vigsel för alla, sedan får de religösa samfunden ha en extra cermoni om de vill. Då kommer man i alla fall ifrån problematiken med att någon annan än kyrkan själv ska bestämma vad de ska göra och inte.
    Precis som i Frankrike, men det motsätter sig fundisarna emot, gudarna vette varför.
  • Dorian Ertymexx
    Alexiaa skrev 2007-09-09 19:06:46 följande:
    Gabriella S- Nä, du verkar ju väldigt öppen och väldigt förstående människa..eller inte!Tror aldrig jag hört någon sådan inskränkt som du verkar vara, av det du skriver!Så när du skriver att en god upfostran ger si och sådana barn så hoppas jag dina barn har en bra pappa som lär dem rätt och fel!Och lär dem att alla människor är lika och inte dömma människor!Men de flesta forskare inom ämnet är ändå eniga om evolutionen, och även om det inte är helt bevisat...menar du att bibeln e det då?Skriver du saker bara för att provocera och såra vissa människor föresten? har du så tråkigt...
    Fast evolution ÄR bevisat. Den pågår ju varje dag omkring oss. Det är liksom inte en fråga längre.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 20:57:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 18:06:29 följande:
    Det sa jag inte. Men då får du fördöma hela islam också. Gifte sig inte Muhammed själv med en nioåring..?
    Jag fördömmer ingenting. Jag bara säger att om bibeln ska vara vårt absoluta rättesnöre är det fel att klanka på femtioåringar som raggar på tolvåringar, eftersom det är helt OK enligt bibeln, så länge tolvåringen blivit litet könsmogen.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:01:15 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 18:15:06 följande:
    Ge dig nu. Jesus var ARMENIER. Eller rättare sagt - halvt armenier, halvt gudomlig! Jag tror att han såg ut som i TV-serien "Jesus från Nasareth": med mörkt hår men ganska ljus hy och ögon som gråa himmelsskyar... (Och det var ju liksom inte en slump att de valt en skådespelare med det utseendet.)
    Va? Vad babblar du om? Jesus skulle ju vara ur Davids hus, så kort på att du menar att alla judar är armenier, eller haft en armenisk elit som styrande klass, så...

Och nej, Maria var judinna. Rakt av. Inga tvivel, inga om, men eller kansken. Hon var av Davids hus, och David var jude. Det var liksom hela poängen, vet du.

Armenier! Jisses! FANNS en armenierna på den tiden, jag är djupt skeptisk.

Och hur han såg ut vet ingen. Han kan ha varit en kort, stubbig karl med djupt sittande ögon och utan ett hårstrå på skalpen. Det finns ingen beskrivning av honom någonstans.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:02:31 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 18:10:04 följande:
    Det står på ett antal ställen att det bara var de tolv som räknades som lärjungar. Hon var ju inte med vid den sista nattvarden, till exempel.
    ...ett antal ställen, alla skrivna av män. Lustigt, det där.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:08:06 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 18:19:24 följande:
    Bibeln beskriver verkligheten som den var. Det är inte samma sak som att "uppmuntra". Och det var många oskyldiga som offrades till lejonen. De första kristna bland annat... Man kunde också välja ut slavar som såg friska och starka ut, och tvinga dem att träna till gladiatorer.
    Nej, oskyldiga offrades inte. Rom hade ett rejällt rättsväsende, och det hade aldrig fungerat att hiva in oskyldiga medborgare i arenan, lika litet som USA hade kunnat ha avrättningar av oskyldiga utan vidare. Det är omtvistat om kristna blev slängda till lejonen på riktigt, eftersom de som upptäcknade kejsarnas liv alltid gjorde det mer på politik än verklighet. Att Nero framställs som så ond har mer att göra med att han inte gillades av senaten än att han faktiskt de facto var ond. OM de slängdes till lejonen var det för att de vägrat ge skatt eller erkänna Nero som helig (något som bara judarna fick undantag för, efter mycket om och men).

Fun facts: 666 (bestens nummer) har inte ett dyft med djävulen att göra. Det är kabbalistisk numerologi för namnet Nero. Eftersom det vore brottsligt att kalla Nero för djävulen vid namn (då romerska kejsare var heliga enligt romersk lag), så använde man istället koden 666 (eller, som det ursprungligen var, 616).
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:10:35 följande:

Ja, och det var väl inte särskilt trevligt heller. Förutom det uppenbara, så var det ju också ett svek mot hustrun. OCH pojken, om han var tvingad till det.
    Det är vår moderna syn på det. Inte alls säkert att dåtidens hustrur tyckte det var ett svek. Alls.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?