Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tussiluskan skrev 2007-11-02 08:51:04 följande:
    Jan 39 skrev 2007-11-01 19:40:26 följande:
    Jaha, då var vi tillbaka här då...Då ska man inte viga de som är skilda, har sex före äktenskapet, osv.
    Det går också att diskutera så klart, och det SKA få diskuteras också. Och den enskilde prästen ska ha rätt att viga i dessa fall, om han känner att det strider emot hans trosuppfattning.

MEN - det är inte alls på samma nivå som att viga två av samma kön. Det är inte ens på samma skala...
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 19:58:39 följande:
    Så enligt dig är faran om syskon skulle få rätt att gifta sig att ett stort antal bröder skulle utnyttja sina systrar sexuellt. Du tror alltså att två vuxna människor fungerar så? För man får ju aldrig ytnyttja barn, så vi pratar om att en vuxna män plötsligt kommer att börja våldta sina systrar om lagen skulle ändras? Hmm...Jag tror inte att det är särskilt vanligt att syskon tänder på varandra, och de som gör "utnyttjar" den ene eller blir kära i varandra vad än lagen säger, lagen kan inte ändra på sådant.Men låt oss nu säga att det är så som du tror, att om syskon skulle få vigas så skulle det betyda att bröder skulle börja förgripa sig på sian systrar, vilket skulle leda till att hela samhället skulle spåra ur (väldigt stort, konstigt hopp, men du tror vad du tror). Det är ju inte bra. men låt oss nu inte glömma att vi talar om homosexuella. Vad skulle hända om homosexuella fick lov att vara homosexuella istället för att låtsas att de är heterosexuella? Vam skulle bli utnyttjad? Vem är offreet? Vad är den kedja av händelser som skulle leda till att hela samhället spårade ur?Gabriella S skrev 2007-11-02 16:58:37 följande:
    Jag menade även hemmaboende syskon såklart. Att själva tabut kring syskonsex skulle försvinna, skulle göra steget för den 17-årige sonen till att övertala eller tvinga systern till sex, medan mamma var på sitt nattskift, mycket kortare. Oavsett vid vilken ålder lagen drar gränsen. Idag finns det ju ett mycket starkt tabu kring syskonincest, och det är viktigt att det får vara kvar - det skrev dom ju även i remissutredningen förut.

Angående att homosexuella accepteras fullt ut - ja, det är ju likadant där, eller hur. Steget blir kortare för vuxna homosexuella till att försöka förföra ungdomar av samma kön. Samt att gränserna överhuvudtaget löses upp och flyttas, angående vad som är normala och accpetabla och etiskt tilltalande levnadsmönster.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 20:10:20 följande:

Men det förstår du väl, då skulle bröder sätta på bröder!Fast, ehm, näe då borde ju heterosex betyda att man redan där tror att man får sätta på systrar... *kliar sig i huvudet*
    Det är inget att skratta åt. Jag läste om ett par halvsystrar som hade ingått partnerskap nyligen. HÄR I SVERIGE... Så vi är redan på god väg till ett moraliskt moras där nog ingen av oss vill hamna, egentligen...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:55:00 följande:

...rika, feta, tjuvar, hedningar, kättare, unt so weiter...
    Du har fortfarande inte fattat skillnaden där, va..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:49:47 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:
    *asgarv* Ja, det där trodde man - på femtiotalet!!!
    ...och förnekar du att söner till ensamstående mödrar är överrepresenterade i våra fängelser..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:52:23 följande:

Hehe, lustigt nog har flera av Hollywoods stora karlarkarlar visat sig vara homosexuella. Så mycket för "riktiga män" va... ;)
    Fast det där är inte jag så jätteförvånad över, ändå. Underhållningsbranschen drar en hel del bögar, ja - det är väl inget nytt. Att spela macho är något helt annat än att vara det i verkligheten. I verkligheten följer ju inte motståndarna samma manus - det är svårare då!

Flera av dem som spelade hjältar i krigsfilmerna som gjordes för att upprätthålla stridsmoralen i de stridande länderna under II:a världskriget, var ju till och med frikallade från värnplikt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:32:24 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-31 23:57:03 följande:
    Så vem styr då? Om inte gud eller djävulen? Hasse Aro?
    Jag tror inte att det är NÅGON som styr det enskilda fostrets utveckling. Däremot så har Gud en gång skapat fosterutvecklingen i allmänhet. Men jag tycker inte att han kan ställas till svars för att det ibland går fel. Man får i stället förundras över miraklet att det nästan alltid går RÄTT!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:47:39 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:38:32 följande:
    Om frånvaron av män gör pojkar homosexuella, hur kommer det sig att det efter stora krig där männen blir en bristvara aldrig blir så många homosexuella som det är nu?
    Är det så? Det kände jag inte till. Det var intressant, för det visar ju i så fall att social påverkan är viktig. Jag kan tänka mig, att det beror på att det blir lättare för männen att gifta sig, eftersom det är en så stor brist på dem att flickorna - och de lite äldre kvinnorna också, som blivit änkor - springer benen av sig efter dem, och gör "all the running" så att säga.

Det gör, att de som kanske har haft en manlig partner tidigare som ersättning för den kvinna de egentligen velat ha, men p.g.a. blyghet inte har vågat närma sig, nu får sin chans.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:47:39 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:38:32 följande:
    Vilken allmän anständighetskänsla? Den som idag får stå ut med att rika får pigor medan fattiga slängs på gatan? Heh...
    Där håller jag med. Och vi är många som är emot det där - som känner att det strider mot vår anständighetskänsla. Och försöker att hjälpa de hemlösa så långt det står i vår makt.

Pigavdraget var verkligen malplacerat - men det är en helt annan diskussion.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-02 19:35:11 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-01 00:03:03 följande:
    På vad sätt skulle det vara nytt? Kyrkan godkänner ju redan frosseri, girighet, lust till sin nästas hustru och/eller hus...?
    Nej - Kyrkan i stort godkänner inte allt det där. Däremot finns det vissa enskilda biskopar som själva mest ägnar sig åt att gå på landshövdingsmiddagar och äta sig feta...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?