Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:27:25 följande:

Du måste ha en annan upplaga än GT än vad jag har, för sist jag kollade så fanns det inget budord med lydelsen "du ska icke svulla"... :)Men alltså, jag fattar inte hur många ggr jag ska behöva förklara det här innan det går in. Men igen då: Det finns ingen anledning för prästen att viga människor som begått vissa synder - t.ex. människor som stulit, eller människor som dräpt. Eftersom vigseln INTE HAR NÅGOT SAMBAND MED DEN SYND SOM DE HAR BEGÅTT. Fattar du nu??? Men om han skulle viga ett homosexuellt par, så skulle det vara samma sak som att han godkände och väldignade SJÄLVA DEN SYND SOM HOMOSEXUELLA GÖR SIG SKYLDIGA TILL. Alltså att ha sex med en person av samma kön. *orkar snart inte längre*Men visst, ibland tycker man att den enskilda prästen borde ta ett ordentligt samtal med ett heterosexuellt par som vill viga sig. Till exempel om de har varit gifta eller sambos med andra partners tidigare, och under tiden varit otrogna med varandra. Och så kommer de till prästen och vill ha Guds välsignelse och ett gulligt kyrkbröllop där hon ska leka jungfrubrud i vit klänning och krona, bara för att få uppmärksamhet. Jag tycker absolut att den ENSKILDE prästen ska få vägra viga paret i ett sådant fall. Men det är en annan diskussion.
    Det skulle självklart stå: "det finns ingen anledning för prästen att VÄGRA viga människor som begått andra synder"
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-10-31 19:22:10 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:18:46 följande:
    Fast... det håller ju visst, just för att det är skillnad på att ett människa gifter sig med ett djur och att två människor gifter sig med varandra.
    Nej, för det är INTE självklart att gränsen för vad som är OK ska dras just där - efter samma kön, men före människa-djur.

För övrigt viger ju varken präster eller borgerliga vigselförrättare två människor som är nära släkt, trots att det handlar om två människor. Det finns alltså ingen självklarhet i att två människor ska kunna vigas bara för att de är människor.
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-31 19:25:27 följande:
    Kan vi inte ta den diskussionen när det är kossan som kommer och ber om att få gifta sig? Liknelsen är liksom mer relevant då.
    ...Om några år kanske, med lite mer genteknik i djuraveln, så..! =)
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-31 19:35:01 följande:
    "icke svulla" bör väl kunna översättas till frosseri som ju är en synd eller hur?
    Ja, eventuellt. (Men nu kommer du att få alla feta människor på dig, som menar att de lider av ett ämningsomsättningsfel..! :) )

Men det är inte ett av budorden. Det är en av de sju dödssynderna.

Och fortfarande: om prästen viger två fetton, så är det ju inte samma sak som att han sanktionerar att de går hem och fortsätter att äta sig feta, eller hur..? Vigseln har ingenting med frossandet att göra.
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-31 19:57:22 följande:
    Nä. Men vet du vad? Könsneutral äktenskapslagstiftning kommer att bli verklighet ganska snart. Jag gifte mig med min fru för drygt tio år sen och det finns inte ett skit varken du eller någon annan kan göra åt det.
    Om du menar att du ingick partnerskap, så har du inte "gift dig".
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-10-31 20:52:38 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:18:46 följande:
    Mitt argument håller, ditt inte därför att:Man viger inte djur. Man döper inte djur. Man behandlar inte djur som människor. Nu pratar vi om människor. Djur kan aldrig samtycka till äktenskap, eller hur? Två homosexuella har samtyckt till att gifta sig, det är då i bådas intresse att de får det, och eftersom du inte kommit på en enda anledning till att de inte skulle få det så är det ditt argument som inte håller.Anledning till att djur inte gifter sig med människor:Djur kan inte samtycka till äktenskapetAnledning till att homosexuella inte ska få gifta sig:IngenSer du skillnaden?
    Jaha. Och hur ser du på två (vuxna) syskon som vill gifta sig då..? De är också människor; de kan också samtycka båda två.

Du ser - det håller inte! Människor kan inte alltid få som de vill, bara för att de vill..!
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-10-31 20:58:28 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-31 19:50:31 följande:
    Som du kanske förstått så är det inte det att vi inte har samma upplaga av GT som är problemet, utan att jag inte har något GT överhuvudtaget! Ja, det var det där med frosseriet jag syftade på, men glömde i stridens hetta att det ju är en dödssynd, inte ett budord. Men, oj! Då får man absolut inte ge natvard med oblat till tjockisar då!
    Man får väl börja tillverka oblater i lightvariant..! =)
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-10-31 21:01:06 följande:
    Och jag vill också påpeka innan gabriella s sliter håret av sig att jag förstår vad du menar med att prästen inte vill viga homosexuella därför att enligt hans tro så gör han då tvärtemot vad gud hade velat, eftersom att gud skapade bögarna så att han kunde säga att de är äckliga och fel, inte för att de skulle få leva som alla andra människor.
    Jag tror inte att Gud har skapat bögarna. Jag tror inte att Gud har ett finger i varje fosterutveckling, faktiskt, för då skulle inte så mycket gå fel - barn som föds utan armar och ben, och utan storhjärna och jag vet inte allt hemskt...

Utan jag tror, att något helt enkelt har gått fel. Förmodligen är det en kombination av att det har gått fel i hjärnan under fosterutvecklingen, OCH att uppväxtförhållandena har verkat åt fel håll.

Jag tror på kombinationen, eftersom det alltid har funnits bögar, MEN att det har blivit så mycket vanligare nu med alla pojkar som växer upp med ensamma mammor.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-31 23:12:44 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:27:25 följande:
    Svenska kyrkan viger människor som skiljt sig. Till och med fast de träffades när de redan var gifta. Och mig veterligen är "du skall icke hava frestelse till din nästas hustru" ett av de tyngre budorden.
    Men - det var ju det jag skrev: att den enskilde prästen borde kunna ta upp sådana rykten i vigselsamtalet, och vägra att viga det paret om de inte kan ge någon trovärdig förklaring.

Det får de inte idag, för då kan paret klaga till Biskopen, och så blir prästen uppkallad till honom på näpsning. De flesta biskopar i Svenska Kyrkan - kanske alla, i dag, när jag tänker efter - vill mest bara ha lugn och ro i sina församlingar. En präst som är alltför renlärig och renhjärtad och brinnande i sin tro, ställer bara till problem enligt deras sätt att se...

Men Biskop Gärtner var bra på sin tid..! Lönnebo gillade jag också. Krook och Koskinen är dumma skämt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-31 23:18:50 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:04:53 följande:
    Om du är bokstavstroende finns bara gud som skapare, ingen annan.Möjligen kan djävulen ha korrumperat saker, det kan du mena förstås.Men är du bokstavstroende finns ingen annan skapare. Eller har du andra gudar jämte Gud?
    Det är klart att Gud har skapat fortplantningen i alla dess delar, med genetik och sex och fosterutveckling och förlossning, men jag tror inte att Gud har ett finger med i spelet när varje enskild individ skapas i sin moders liv, nej.

Om det vore så, skulle det inte kunna ske så många missar.

Om Djävulen ibland har ett finger med i spelet - antingen i det enskilda fallet, eller i det stora hela - kan jag faktiskt inte svara på. Jag är inte lika insatt i hur Djävulen styr, som vissa här i tråden..! :)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?