Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:22:15 följande:

Mikkel räv skrev 2007-10-22 21:45:41 följande:
    Tack. Jag har upprepat det där tjoget gånger utan vidare respons.
    Ja, men FATTA då, att Paulus brev gällde de allra första kristna. Det var nytt och spirande, och alla händer, hjärtan och hjärnor behövdes i kampen för att sprida kristendomen - mitt ibland de mäktiga fienderna. De kristna levde ju till och med BOKSTAVLIGT talat under jorden (i katakomberna) ett tag. Det var inte LÄGE för parbildning, svartsjuka, kärlek, sex och barnavård..! Tvärtom, så var det viktigt att församlingen hölls ihop av en kärlek som omfattade alla i församlingen lika mycket.

Självklart menade inte Paulus, att mänskligheten skulle dö ut för att inga människor mer skulle gifta sig och få barn..! (Han var ju liksom inte DUM - han var oerhört begåvad på många områden.)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:26:26 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-22 22:04:51 följande:
    * Korstågen* Inkvisitionen* Accepterandet av kolonialism* Accepterandet av slaveri och slavhandel* En stark dogm om kvinnans underlägsenhet* En stark dogm om att kungar var av gud valda = stöd för förtryck av bönder och andra fattiga* Stöd till nazism och fascism (bland annat via Opus Dei)* Idag jobbar Ratzinger och Opus Dei för att stärka kyrkans roll i EU, och återinföra "gamla värden", som tex stöds av den italienska politiker som menade att man skulle vara snäll mot bögar och ge dem eutanasi.* Det motarbetar fri abort och andra preventivmedel trots befolkningsexplosion och växande problemDu har alldeles rätt, de fortsätter att styra sin skuta åt samma håll som alltid.
    Nåja, nu kan du inte beskylla Katolska Kyrkan av idag, för en massa historiska händelser som hade skett ändå (fast kanske med andra motivationer), i en annan tid. Jag menar, att en stark kungamakt - för att ta bara ett exempel - fanns överallt i världen på den tiden (även om kungen kallades shogun eller kejsare på andra ställen), även i länder som inte var kristna.

Likaså med krig - de förekom också överallt, inte bara i kristna länder. Likaså med den tortyr som inkvisitionen använde - kinseserna var t.ex. experter på tortyr, och de var varken katolska eller kristna i allmänhet...

Att minska kungars makt och börja använda diplomatiska metoder i stället för att ta till krig, är en naturlig utveckling som inte har att göra med vilken kyrka eller religion som verkar i ett visst land. Det är en mognads- och utvecklingprocess för mänskligheten, helt enkelt. Som är långt ifrån färdig än i denna dag. Även om Kyrkan (hela kristenheten) i alla fall numera verkar på den goda sidan, när det gäller att avskaffa tortyr, krig och maktmissbruk.
  • Gabriella S

Mikkel Räv: måste säga också, att om du verkligen tror som du säger att du tror - att homosexualla förhållanden kan vara OK inför Gud - så respekterar jag det i alla fall MERA än dom präster som bara jamsar med.

För jag är rädd att det för många präster som säger "ja" handlar om att framstå som modern och vidsynt, göra sig populär, känna in vart vindarna blåser, öka sina karriärchanser (biskopen vill inte ha en en kyrkoherde som ställer för höga krav på sina församlingsmedlemmar, så att det blir bråk och otrevligheter - det funkar smidigare med en som jamsar med i det mesta...) med mera ryggradslöst beteende...

• Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-23 15:52:37 följande:

Kan ju tilläga också att jag inte viger NÅGOT par med någon slags automatik - både homo och hetero får minsann ha vigselsamtal innan om det skall bli något. F ö har jag inte vigt några homosar än. Ingen har frågat...
    Fast nu börjar jag undra om det är sant att du är präst i Svenska Kyrkan. För i så fall måste du veta att det inte är tillåtet ännu. (Och förhoppningsvis aldrig kommer att bli det heller.) Däremot vet jag att det finns enskilda präster som har ställt upp på välsignelseceremonier utanför själva kyrkobyggnaden; på kyrktrappan. Men det är något _helt_ annat än en vigsel.
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-10-23 13:30:43 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-23 13:02:56 följande:
    Så trevligt att du nu antagit en ny, ödmjuk, linje inför det faktum att det finns kristna som har en annan syn på saken än du. Jag kan passa på att påpeka att många av de präster som HAR stått upp för homosexuellas rättigheter länge har kämpat i en stark motvind och kan alltså inte på något sätt ses som ryggradslösa kappvändare. Att få Svenska kyrkan att acceptera homosexuella har varit en lång mödosam process som har pågått i flera decennier och saknar på alla sätt likhet med den trendkänslighet och karriärlystnad som du beskriver. Tvärtom är det många som egentligen har velat säga ja till homoäktenskap, men inte vågat eftersom debatten länge har varit alltför infekterad.
    Det där är olika i olika församlingar. Mycket beror på biskopen i stiftets åsikt.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 14:44:43 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-23 12:45:21 följande:
    Jag kan inte svara för Mikkel, men jag ser det på samma sätt som jag ser extrema muslimers syn på homosexualitet. Barbariskt, föråldrat och fobiskt.
    Inte bara "extrema" muslimer. Det finns inte ett enda muslimskt land som tillåter muslimer att gifta sig. I många av dem är homosexuella handlingar straffbara, till och med med döden.

Det finns förresten många ateistiska regimer som också förbjudet homosexuella handlingar, och där homoäktenskap skulle vara en otänkbarhet. Kina t.ex.. (Har för mig att det fortfarande är dödsstraff där också, men har inte kollat nu.)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 15:14:40 följande:

Mikkel räv skrev 2007-10-23 15:09:51 följande:
    Ja, precis - jag missade att Gabriella tog det exemplet faktiskt. Den anglikanska kyrkan står inför en enorm schism, där den norra delen (England och USA är för homorättigheter, medan den södra varianten (mestadels i Afrika) är emot. Anglikanska kyrkan står inför sin största kris där, så att säga att de är eniga mot homosexuella är minst sagt en lögn.
    Nej du - det är SANNERLIGEN inte så att hela den anglikanska kyrkan i Storbritannien skulle vara för homovigslar! Ge dig nu - det finns till och med många präster i den kyrkan som fortfarande lever i celibat - som MUNKAR! För att de vill ge sig själva helt och hållet. (Trots att man det är tillåtet för dem att gifta sig.)

Jag skulle snarare säga att de homovänliga prästerna inom den anglikanska kyrkan i England representerar den andra extremriktningen inom den kyrkan.

...Och precis som du säger så är hela det kristna Afrika emot. Det är helt otänkbart att präster och biskopar i Afrika skulle börja viga homosexuella... Desmond Tutu, till exempel, som är en man som jag respekterar mycket, skulle aldrig sänka sig så djupt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 18:03:32 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-23 17:57:26 följande:
    Eh?
    Vadå "eh"? Mikkel Räv skrev att anledningen till att han inte hade vigt något homopar ännu, endast var att ingen hade frågat honom.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-23 15:09:51 följande:

Om du räknar homosexualitet som en sjukdom (som jag tolkar det du skriver - jag kan ha fel...) blir det väl ännu allvarligare att förvägra dem kyrkans välsignelse? Då är det ju inget de valt själva och kan därför inte straffas för det... Eller hur tänker du
    Jag tänker precis som den katolska kyrkan, att de är kallade att leva i celibat i så fall, om de inte kan tänka sig att gifta sig med en partner av motsatt kön, med STÖD av präster och församlingsgemenskap. Inte att Kyrkan ska ge dem välsignelse att synda. Det är två väldigt skilda saker, som sagt.

Och angående att "inte rå för" - pedofiler, nekrofiler, voyeurer, blottare med flera kan ju inte heller rå för sin läggning, men det är inte samma sak som att de måste få lov att leva ut den. Det inser du väl själv..? Det är samma sak där, att de bör söka bot, stöd och hjälp i stället för att ge efter för lusten.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 14:52:46 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-23 12:57:49 följande:
    Eh, va? Så om påven inte hade samlat alla under ledordet "Deus vult" så hade folk spontant börjat springa iväg mot Jerusalem helt på eget bevåg??? Jag TROR inte det va!Och om inte en annan påve hade startat inkvisitionen, hade munkar skrivit och läst Malleus Maleficorum på helt eget bevåg, och bränt judar och "häxor" litet sådär spontant av sig själva ändå? Jag TROR inte det va!Skitsnack. Det är kristna som köpt humanistiska värderingar som står för humanistiska värderingar. Kristna som står för fanatism är lika glada i tortyr, mord, skändelse och kränkningar som förr. Se bara på Opus Dei under Franco-diktaturen, alla "goda kristna" under Pinochet, de heligt vredgade kristna som gääärna låter förståndshandikappade och minderåriga avrättas brutalt i elektriska stolen i USA, eller skjuter abortläkare på fritiden.
    Var ska jag börja..?

Korstågen: alltså, det där har vi redan varit igenom en gång. INTENTIONEN var god; det handlade om att cleara Jerusalem, och vägen dit, så att kristna pilgrimer kunde vallfärda dit. Vallfärder var ju ett mycket viktigt sätt att göra bot under medeltiden, och Jerusalem var det ultimata vallfärdsmålet. Det var alltså inte någon liten fråga, utan en extremt viktig fråga för medeltidsmänniskan.

Det var också många stora, mångsidigt begåvade, ädla män som gav sitt liv i den kampen. Jag tänker t.ex. på Tempelriddarna.

Sedan är det en annan sak att det alltid finns rötägg överallt - självklart fanns det även odågor med mindre rena motiv som deltog i korstågen för sina egna syften...

2. Häx- och judebränningarna. Jo, där är vi nog alla ense om att det gick för långt. Men det var inte någon typiskt kristen handling - det handlade om en masspsykos, där en grupp fick skulden för alla problem. Det fenomenet har vi ju även sett i ateistiska länder - som nazityskland t.ex. (där var det ju också judarna som fick bära hundhuvudet). Det var alltså inte något typiskt kristet - utan snarare _vidskepligt_ får man lov att säga.

Opus Dei tror jag är något du har fått på hjärnan - även om det naturligtvis FINNS en sådan organsiation, så är dom nog inte så läskiga som i dina mardrömmar..! Dom står liksom under VATIKANEN, som knappast skulle cleara några dumheter eller vanvettsdåd...

Pinochet - passar den, för jag är inte insatt

Dödsstraffen i USA. Likaså där: det är inte något typiskt för de kristna att vilja ha dödsstraffet kvar, utan det är ju tvärtom många kristna som arbetar emot det. Jag tror att den bakomliggande orsaken till var man hamnar i den frågan, inte handlar om religion, och inte heller om empati eller brist på sådan. Utan den handlar om VEM man känner empati med i första hand - förövaren eller offret.

I Sverige idag är det ju PK att man ska skita i offret och tycka synd om förövaren, men jag tror att opinionen håller på att svänga här också, för det har gått för långt (som så mycket annat - "pendeln" igen). Väldigt många hyllar ju t.ex. Rödebypappan, för att han gjorde det som många andra skulle vilja göra men inte vågar - försvarade sin egen avkomma...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?