Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 14:52:46 följande:
Gabriella S skrev 2007-10-23 12:57:49 följande:
Eh, va? Så om påven inte hade samlat alla under ledordet "Deus vult" så hade folk spontant börjat springa iväg mot Jerusalem helt på eget bevåg??? Jag TROR inte det va!Och om inte en annan påve hade startat inkvisitionen, hade munkar skrivit och läst Malleus Maleficorum på helt eget bevåg, och bränt judar och "häxor" litet sådär spontant av sig själva ändå? Jag TROR inte det va!Skitsnack. Det är kristna som köpt humanistiska värderingar som står för humanistiska värderingar. Kristna som står för fanatism är lika glada i tortyr, mord, skändelse och kränkningar som förr. Se bara på Opus Dei under Franco-diktaturen, alla "goda kristna" under Pinochet, de heligt vredgade kristna som gääärna låter förståndshandikappade och minderåriga avrättas brutalt i elektriska stolen i USA, eller skjuter abortläkare på fritiden.
Var ska jag börja..?
Korstågen: alltså, det där har vi redan varit igenom en gång. INTENTIONEN var god; det handlade om att cleara Jerusalem, och vägen dit, så att kristna pilgrimer kunde vallfärda dit. Vallfärder var ju ett mycket viktigt sätt att göra bot under medeltiden, och Jerusalem var det ultimata vallfärdsmålet. Det var alltså inte någon liten fråga, utan en extremt viktig fråga för medeltidsmänniskan.
Det var också många stora, mångsidigt begåvade, ädla män som gav sitt liv i den kampen. Jag tänker t.ex. på Tempelriddarna.
Sedan är det en annan sak att det alltid finns rötägg överallt - självklart fanns det även odågor med mindre rena motiv som deltog i korstågen för sina egna syften...
2. Häx- och judebränningarna. Jo, där är vi nog alla ense om att det gick för långt. Men det var inte någon typiskt kristen handling - det handlade om en masspsykos, där en grupp fick skulden för alla problem. Det fenomenet har vi ju även sett i ateistiska länder - som nazityskland t.ex. (där var det ju också judarna som fick bära hundhuvudet). Det var alltså inte något typiskt kristet - utan snarare _vidskepligt_ får man lov att säga.
Opus Dei tror jag är något du har fått på hjärnan - även om det naturligtvis FINNS en sådan organsiation, så är dom nog inte så läskiga som i dina mardrömmar..! Dom står liksom under VATIKANEN, som knappast skulle cleara några dumheter eller vanvettsdåd...
Pinochet - passar den, för jag är inte insatt
Dödsstraffen i USA. Likaså där: det är inte något typiskt för de kristna att vilja ha dödsstraffet kvar, utan det är ju tvärtom många kristna som arbetar emot det. Jag tror att den bakomliggande orsaken till var man hamnar i den frågan, inte handlar om religion, och inte heller om empati eller brist på sådan. Utan den handlar om VEM man känner empati med i första hand - förövaren eller offret.
I Sverige idag är det ju PK att man ska skita i offret och tycka synd om förövaren, men jag tror att opinionen håller på att svänga här också, för det har gått för långt (som så mycket annat - "pendeln" igen). Väldigt många hyllar ju t.ex. Rödebypappan, för att han gjorde det som många andra skulle vilja göra men inte vågar - försvarade sin egen avkomma...