Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tussiluskan skrev 2007-11-03 20:53:55 följande:
    Ja, just det.Varför skulle de inte vara det?Gabriella S skrev 2007-11-03 20:51:09 följande:
    Jaha, det är naturligt att vara schizofren, enligt UTBILDADE PSYKOLOGER. Då vet vi det...
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 20:58:04 följande:
    Det här är ju ett klassiskt dilemma bland djur och människor - konkurrensen om resurserna. Vi måste offra våra resurser för att ge till inkräktarna, man vi är inte ense om hur mycket, och missnöje uppstår. Men vi behöver inte offra resurser till de homosexuella. De kostar inte mer än heterosexuella. Så hur kan homosexuella någonsin bli ett problem, hur många andra problem du än drar in i bilden?Gabriella S skrev 2007-11-03 20:30:09 följande:
    Det var inte jag som drog in invandrarfrågorna - det var ett sidospår som kom in i bilden när vi diskuterade sd.

Homoproblemen har inte med ekonomiska kostnader att göra. Det finns annat än pengar och materiella resurser, som också är viktigt.
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-03 21:05:57 följande:
    Det går så undan i debatten att Gabriella S missat en fråga från mig:Gabriella S; så det är de homosexulla HANDLINGARNA som gör det fel (undrar vad som spelas upp i din fantasi då du tänker på det...?) hmm... hur vore det då med homosexuella par som lever tillsammans i ett kärleksfullt förhållande UTAN sex. De borde väl kunna vigas i kyrkan då eller...?!
    Det går ju inte, eftersom vigseln är en tillåtelse att börja ha sex. Äktenskap och sex hör ihop.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 21:04:11 följande:
    Det är naturligt med heteosexualiltet, homosexualitet och sinnesjukdomar och missbildningar. Det är onaturligt att andas in avgaser från bilar, att vistas tustentals människor i samma lokal, att färdas i 100km i timmen på en motorväg.
    Nej. Av det där är det endast heterosexualitet som är naturligt. Med naturligt menar jag "så som Gud och/eller Naturen har tänkt sig att vi ska leva".
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:07:13 följande:

Free Spirit - "Det er i mot kirkens tro!! At prester og diveres folk innom kirken velger å være politisk korrekt eller gir etter for press som samfunnet utøver så går ik det på kirkens lære."Men om jag som präst verkligen TROR att det är Guds vilja att även homosexuella skall leva ut sin kärlek inom äktenskapet då? Svenska kyrkan har genom att auktorisera en ordning för välsignelse över ingått partnerskap sagt att det är kyrkans tro, eftersom kyrkohandboken är en bekännelseskrift!
    Jag förstår vad du säger, men jag undrar om du inte bör omvärdera din kallelse att bli präst i så fall.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 21:00:55 följande:
    Men, nu är det väl du som inte kan svenska, va? Vi tar det i stora bokstäver då, så du förstår den här gången:DE SOM HAR LÄGGNINGAR SOM INTE SKADAR NÅGON ANNAN BÖR HA FRIHET ATT LEVA UT SIN LÄGGNING. DÄRTILL HÖR HETERO OCH HOMO- SEXUALITET. Free Spirit skrev 2007-11-03 20:57:15 följande:
    Jo, men så långt tror jag att vi alla i den här tråden håller med. Det är väl ingen som vill göra homosexuella förbindelser olagliga eller stoppa in homosexuella på sinnessjukhusen?

Men steget ifrån denna grad av accepterande och tillåtande, är MYCKET stort till att börja sanktionera det och rent av uppmuntra det, genom vigselceremonier i Kyrkan och annat...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 21:12:24 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:54:33 följande:
    Suck... Ja, för det är bättre för alla om varenda nation blir inavlad och aldrig utvecklas.Fast du har en poäng... hade inte de där nedrans munk-blattarna kommit hade vi inte behövt argumentera med kristna fanatiker just nu...
    ...Men dom nedrans munk-blattarna hade i alla fall med sig sina egna förråd hemifrån... Dom levde inte på bidrag, så vitt jag vet.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:12:58 följande:

Ni som kan mer än mig, skulle man inte kunna se homo/bi-sexualitet som en naturligt variation inom de högre djurarternas (räknar i detta sammanhang in människan där!) sexuella beteende? Eftersom homosexuella djur visat sig (nu har jag ju inte källan - men såg detta i något naturprogram (animal planet?) för något år sedan) bidra till artens överlevnad genom att dra in mat till flocken som inte deras ungar (eftersom de inte har några) genast äter upp och att de försvarar och uppfostrar flockens unga tillsammans med de biologiska föräldrarna. Vad jag minns var det ofta två lejoninnor levde ihop (och t. o. m. parade sig!) i långa förhållanden.Rent teologiskt skulle man väl kunna tänka sig att Gud vill genom de homosexuella visa på att kärlek och sex HAR en annan funktion en den rent reproduktiva.
    Du har inte, som präst i Svenska Kyrkan, rätt att tillskriva Gud tankar och avsikter så här. Det är mycket allvarligare att du som prästvigd gör det, än någon av oss lekmän.

...För övrigt så stämmer det där inte alls. Homosexualitet förekommer inte så ofta att det skulle hinna ha någon betydelse för artens överlevnad. Däremot så förekommer det i vissa arter (präriehundar, till exempel), att storasystrar stannar hemma ett år extra efter att de blivit könsmogna, för att hjälpa sin mamma med småsyskonen. Men det gör ju ALLA storasystrar, i ALLA familjer. Just därför är det uppenbart TÄNKT att det ska vara så.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:20:34 följande:

Självklart kan en homosexuell bete sig omoraliskt. Det är samma saker som är omoraliska för en hbt-person som för en heterosexuell. Lögn, mord, otrohet, osv. Men frågan som gäller i den här tråden är ju inte det. Ni som oroar er för normupplösningen borde väl vara GLADA över att homosexuella vill gifta sig och leva i trohet och kärlek? Det är väl motsatsen till omoral och normupplösning?Eller är jag dum?
    Ja, du är dum. För ett homosexuellt förhållande kan aldrig bli moraliskt. Det hjälper inte om självaste ärkebiskopen står och läser över dem. Det blir inte mera moraliskt för det.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:25:17 följande:

Flera med mig är klar över att Bibeln inte talar om det som den här tråden talar om. Det fanns ingen debatt om homoäktenskap i Bibeln. Paulus talar inte om jämställda, moraliskt fullvuxna kristna homosexuella som lever i ett stadgat förhållande och vill ha det välsignat av Gud i den kyrka där de är döpta, firar gudstjänst, kanske arbetar osv... T o m Gabriella erkänner att Paulus skrev sina brev i en annan historik kontext och att man inte bara kan applicera deras situation på dagens samhälle.
    Nä, men vissa saker förblir desamma i ALLA typer av samhällen...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?