Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:12:58 följande:
Ni som kan mer än mig, skulle man inte kunna se homo/bi-sexualitet som en naturligt variation inom de högre djurarternas (räknar i detta sammanhang in människan där!) sexuella beteende? Eftersom homosexuella djur visat sig (nu har jag ju inte källan - men såg detta i något naturprogram (animal planet?) för något år sedan) bidra till artens överlevnad genom att dra in mat till flocken som inte deras ungar (eftersom de inte har några) genast äter upp och att de försvarar och uppfostrar flockens unga tillsammans med de biologiska föräldrarna. Vad jag minns var det ofta två lejoninnor levde ihop (och t. o. m. parade sig!) i långa förhållanden.Rent teologiskt skulle man väl kunna tänka sig att Gud vill genom de homosexuella visa på att kärlek och sex HAR en annan funktion en den rent reproduktiva.
Du har inte, som präst i Svenska Kyrkan, rätt att tillskriva Gud tankar och avsikter så här. Det är mycket allvarligare att du som prästvigd gör det, än någon av oss lekmän.
...För övrigt så stämmer det där inte alls. Homosexualitet förekommer inte så ofta att det skulle hinna ha någon betydelse för artens överlevnad. Däremot så förekommer det i vissa arter (präriehundar, till exempel), att storasystrar stannar hemma ett år extra efter att de blivit könsmogna, för att hjälpa sin mamma med småsyskonen. Men det gör ju ALLA storasystrar, i ALLA familjer. Just därför är det uppenbart TÄNKT att det ska vara så.