Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Pinja skrev 2007-11-03 21:29:40 följande:
    Free spirit; Och flere med mig har en annan åsikt - inte för att det är politiskt korrekt, utan en övertygelse - bl.a. svenska kyrkans förre ärkebiskop. Som i motsats till dig faktiskt var vald till kyrkans högsta styrande organ...
    Det säger inget numera, eftersom det är mycket politik med i spelet.
  • Gabriella S
    Emmel skrev 2007-11-03 21:37:19 följande:
    RÄTTELSE: Soc går absolut inte automatiskt in och betalar för flyktingfamiljen. Dels så får "Soc" (d v s kommunen) pengar från stadskassan för kostnaderna för flyktingarna till de fått PUT (=permanent uppehållstillstånd) tror jag att det är, eller om det är visst lång tid. Dels så får flyktingarna en kommunplacering - d v s de placeras i en kommun som lovat ta hand om dem när det kommer till bostad och bistånd (som alltså betalas tillbaka av staten). OM flyktingfamiljen tackar nej till sin kommunplacering får de, precis som alla andra, själva fixa boende. OCH för att de ska få bistånd KRÄVS att de aktivt söker arbete, deltar i SFI (=svenska för invandrare) eller är sjukskrivna... Det är alltså precis samma krav på dem som för "svensson".Det är väl klart som tusan att soc inte kan/ska gå in och garantera hyra för någon. Varför ska de göra det? Människor har väl för tusan ett eget ansvar också. Personen måste ju fortfarande AKTIVT arbeta för sin egen försörjning. Om personer är gifta har de dessutom underhållsskyldighet för varandra till deras skilsmässa gått igenom, det gäller även människor som är sambo (på kärleksbasis, alltså, inte kompisboende). Dessutom är detta inte emot deras policy, det är LAGEN som säger att det ska vara så. Socialtjänstlagen säger nämligen att personer aktivt ska verka för sin försörjning och att par är skylldiga att försörja varandra. OM en person däremot är misshandlad så hjälper socialtjänsten till.
    Ja, det spelar ingen roll eftersom

a) det är lika mycket våra skattepengar vad du än kallar det för

och

b) kommunerna är i praktiken TVINGADE att ta emot flyktingar. Även om kommuninvånarna är emot det. Detta har vi ju bl.a. sett exempel på i Sjöbo.

c) och om att gå in och garantera hyran: ja, så klart att folk ska söka jobb. Men innan de har fått något då. Ska de bo på gatan då (i alla fall om de är svenskar). Kan bli svårt att göra ett bra intryck på anställningsintervjuerna i så fall...

Massor med unga vuxna uppåt 30-årsåldern är också fångar i föräldrahemmet, för att det inte finns varken jobb eller bostäder... Men DÅ hjälper inte soc. till...
  • Gabriella S
    QrazyQuties skrev 2007-11-03 22:57:41 följande:
    Om jag vill gifta mig med min kille/tjej/gosedjur/kylskåp ska väl dessa personer ta och skita i.
    Ja, och det tycker säkert många här att du bör få göra också...
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-03 22:39:27 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 22:31:07 följande:
    Jag förstår inte varför allting ska kretsa runt dig? Ska folk bli avsagda sina rättigheter bara pga att du irriterar dig på dem?Det drabbar ju för tusan inte dig om två människor som älskar varandra vill föreviga sin kärlek inför SIN gud. Det behöver du inte ens tänka på.Varför kan du inte bara se bortom din egna trångsynta världsbild för en gångs skull, och låta människor få ha samma rättigheter som DU har. Bara för att de lever ett liv som är en liten aning annorlunda än din. Bara för att du tycker att det är fel.Acceptera att folk tycker annorlunda än du!Att folk KÄNNER, TÄNKER, VET annorlunda än du.Hur många gånger tror du inte jag och många andra får acceptera saker som går emot våra samveten? Allting kretsar inte bara runt dig. Inte ens kyrkan.
    Men nu ÄR ju inte homovigslar tillåtna i Kyrkan och har aldrig varit, någonsin, under hela kristenhetens långa historia här i landet. Och inte står det om några vikingabröllop mellan samkönade i de isländska sagorna eller Eddan heller, för delen.

Inte heller är det tillåtet i hela det stora Kina, eller i de gamla kommuniststaterna - som alla var ateistiska... Eller i hela den muslimska världen... Eller någonstans i bortre eller främre Asien... eller i Afrika...

Så det är liksom inte vi som är EMOT det, som har den underliga, avvikande idéen här...
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-03 22:39:27 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 22:31:07 följande:
    Jag förstår inte varför allting ska kretsa runt dig? Ska folk bli avsagda sina rättigheter bara pga att du irriterar dig på dem?
    Måste förtydliga till dig en gång till. Det handlar alltså inte om att homosexuella ska bli AVSAGDA sina rättigheter för våran skull - för det är "rättigheter" som de _aldrig har haft_!!! Någonsin!
  • Gabriella S
    Wasabi skrev 2007-11-03 22:51:03 följande:
    För min del får dom gifta sig var dom vill, eftersom alla människor i mina ögon är lika mycket värda, och eftersom min sanning om livet inte nödvändigtvis är andras sanning om hur man ska leva livet.Men det står ju en hel del kritik i bibeln om både homosexuella och trollkonor och annat som i bibeln inte gillas. Så frågan är varför man VILL gifta sig i kyrkan?För min egen del vill jag inte gifta mig där, tycker det är alltför mycket knasigheter som jag inte står för.En del av problemet är väl. Hur mycket kan man radera och ändra i en religion, innan den har blivit till en ny religion?Tror att dom troende i alla religioner brottas med den frågan, och det är därför det blir så seglivat och förvirrat med den här frågan?
    Du har förstått problemen i alla fall! :) Det är många som inte ens gör det...
  • Gabriella S
    QrazyQuties skrev 2007-11-03 23:05:02 följande:
    Förresten så funderar jag på att skriva till påven och kräva att norrmän inte ska få gifta sig i kyrkan. För jag tycker de verkar annorlunda. De skrämmer mig. Jag blir rädd och tänk om de skulle få för sig att omvandla mina barn till att gilla dem!!??!??! *hemska tanke*Nä, shit, fattar inte att de tycker att de borde bli accepterade av samhället. Jag menar, ALLA VET ju att bananer heter "guleböj" i Norge.Jag måste ta tag i det här nu! *mailar påven omgående*
    Jag tror att du behöver läsa på lite om vilken kristen trosriktning som finns i Norge, och vilken som Påven är överhöghet över... Ditt inlägg tyder på en så enorm obildning, att jag slutar läsa dina inlägg från och med nu...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:06:58 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:13:23 följande:
    Men du skall icke heller döma. Sluta synda!
    Fast så är det ju inte heller, att vi inte skulle få säga ifrån när vi ser något fel, bara för att vi är kristna. Så du menar att Jesus skulle se med blida ögon på, att vi t.ex. lät grannfamiljen plåga ihjäl sitt barn utan att vi ingrep, för att vi "inte skulle döma"..? Det tror inte jag.
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-03 23:08:18 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 22:49:54 följande:
    Ja men berätta för mig precis hur det kränker dig att två människor av samma kön som älskar varandra får gifta sig i kyrkan!Hur drabbar det dig??Varför skall du få vara med och bestämma hur de sköter sitt privatliv?
    Det går visst aldrig att få dig att fatta. Så här då: jag vet att det förekommer att män skickar efter en anatomisk docka som de har sex med. (Det kanske finns för kvinnor också?) Jag tycker att det är sorgligt och patetiskt, men så länge som de har dockan i hemmet och jag slipper se eländet, så behöver jag inte ta illa vid mig. Jag lär ju inte heller kunna hindra det.

Däremot så vill jag inte behöva bli vittne till en vigselceremoni mellan mannen och dockan - klädd till brud -, där prästen står och ler och låtsas att alltihopa är helt som det ska vara.

Fattar du då???
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:08:18 följande:

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:12:58 följande:
    Japp. Vår närmaste släkting, bonobon, har ju sex som socialt kitt. Alla har sex med alla, oavsett kön. Det binder dem samman som grupp.
    Ja, det skulle väl passa dig! Själv har jag passerat apstadiet...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?