Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

BunnyBrown skrev 2007-10-28 23:30:29 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-28 23:06:40 följande:Menar vaddå?
    Kan du ik bare utdype litt hva du mente?
  • Free Spirit
    Mikkel räv skrev 2007-10-29 19:18:39 följande:
    Free Spirit skrev:"Du husker sikkert at Gabriella var innom og snudde i døra på grunn av barnsligeheter som dere bedrev med."???
    barnsligt trams skrev hun..
  • Free Spirit
    honky tonk blues skrev 2007-11-01 12:56:09 följande:
    Majoriteten tycker att dom ska få göra det tydligen..själv har jag lite blandade åsikter om det..giftermål i kyrkan är väl mellan man och kvinna med präst inför gud?har inget emot att homosexuella gifter sig fast tycker inte det passar riktigt med präst å kyrka.. fast saker förändras ju.. förr ansåg man ju att det var skam att få barn som ogift, idag är det helt okej.. folk döper sina barn, konfirmerar sig etc utan att tro på det eller att egentligen veta varför dom gör det.. kul grej? vad vet jag..själv så skulle jag inte döpa mitt barn om jag inte själv va kristen och trodde på det.. skulle inte heller konfirmera mig om jag inte trodde på gud..så om jag var homosexuell skulle jag inte ens VILJA gifta mig i en kyrka vars religion inte accepterade homosexuella.kort sagt:visst homosexuella ska få gifta sig precis som alla andra, men tycker det verkar sjukt att vilja göra det i kyrkan.. dom kanske tror på gud dom också men ändå.. men den guden verkar ju inte gilla dom tillbaka med tanke på att det inte redan är "tillåtet" med giftemål i kyrkan.jag kan inte så mycket om religion tyvärr så jag kanske har helt fel uppfattning.. men som tur är det ju inte jag som bestämmer det här :)
    Synest du skrev meget bra!!
  • Free Spirit
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 20:56:12 följande:
    Men om du inte kan komma åp ett enda skäl till varför homosexuella inte slulle få leva som de är skapta, eller ett enda exempel på vad som skulle gå fel i samhället så finns det ju ingen anledning, eller hur? Att det skulle vara vanligare att homosexuella utnyttjade unga killar om det var ok att gifta sig som homosexuell låter inte rimligt tycker jag. Titta på länder där man inte acceperar homosexuella (typ katolska länder) och jämför med Sverige och bevisa för mig att fler pojkar blir utnyttjade där än här så har du något att komma med kanske!Men jag tycker ändå att hela ditt logiska tänkande har spårat ur någonstans, jag kan inte alls hänga med på din orsak och verkan grej här...Gabriella S skrev 2007-11-02 20:13:24 följande:
    varför homosexuella inte slulle få leva som de är skapta

Men snille du!! Leve som dei er skapt? Hvem har sagt at dei er skapt så?

Men hva med dem som er skapt slik då?

*Bisexuella
    * Transvestiter
    * Masochister
    * Fetischism (såsom mot tex sockar, läder, gummi, päls osv)
    * Exhibitionism/blottare
    * gerontofili (dragning mot äldre personer)
    * nekrofilier (har sex med döda/lik)
    * Sadomasochism
    * zoofili/sodomi/tidelag (sex med djur)
    * Pedofili/Hebefili

Hva skal dei gjøre da ? Skal ik dei få leve ut sinne lyster og "kjærlighet"
    Hvorfor gjøre forskjell på folk?
  • Free Spirit
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 08:45:22 följande:
    Äe du skapt heterosexuell, eller är det något du har valt? Den som är homosexuell är det lika naturligt som du är heterosexuell.Och som svaar på din fråga vad man ska göra med de som är skapta som de på din lista, så är svaret att inte tex. masochister eller blottare är skapta så, utan det är något som hänt i deras sexuella utveckling som gjort att det blivit så. Och allt är ok så länge det inte skadar någon annan. Om en masochist gillar att bli smiskad av sin partner är det inte upp till mig eller någon annan att förbjuda det, det skadar ju ingen och är därför inte ett problem. Blottare begår ju sexuella övergrepp mot andra, så därför är det inte acceptabelt. Nekrofiler skändar lik, lik kan inte gå med på att ha sex med dem, och man får bara ha sex med de som ger sitt medgivande, annars är det skadligt. Orkar inte gå igenom din lista mer förtillfället, men du kanske har fattat poängen?Att två vuxna människor som vill ha sex med varandra ska få ha det om det inte skadar någon. Därför finns det ingen anledning att homosexuella inte ska få leva i ett sexuellt förhållande. Vi har fortfarande inte sett ett enda argument till VARFÖR de inte skulle få det, eller någon förklaring till hur ni tror att det skulle påverka samhället negativt, eller varför det är omoraliskt, eller VEM som är offret, så...Free Spirit skrev 2007-11-03 08:14:38 följande:
    Halloo!! eg er skapt hetro? Ja så klart!! Det er jo slik mennesker er skapt.
    Om det inte hadde vert så hadde jo ik du sittet og skrevet på din data

Något som hänt i deras sexuella utveckling som gjort att det blivit så.

Og hva vet du om ik det gjeder homosexuelle med?
    Men du svarte meg ik på: Hva skal dei gjøre med sine lyster "kjærlighet"? (liste)

Og om du med andre ik har fått med deg/dere så er ik alt rett bare fordi en har følelser for en person på to bein.

Skader samfunnet? Vel som eg har sagt tidligere så den aksept som råder i samfunnet har påvirket mennesker på feil vei. Vi ser at vanlige hetrofile nu våger seg utpå og "prøver" å ha homosex..og noen til og med legger av den naturlige måten å ha sex på på grunn av dette..Halllooo!!!! Kan ik si at DET er en posetiv innvirkning på samfunnet!
  • Free Spirit
    Fjartress skrev 2007-11-03 12:16:31 följande:
    Personligen fattar jag inte ens varför homosexuella vill gifta sig i en kyrka, religionerna är ju direkt diskrimierande mot homosexuella, men om de vill, who not?
    Men om kirken er imot homofili..så går det vel ann å respektere det då?
  • Free Spirit
    Fjartress skrev 2007-11-03 12:25:07 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-03 12:23:57 följande:Tyvärr är jag varken homosexuell eller religiös. Vilket jag är extremt lycklig för. Förstår inte hur någon kan tro på gamla folksägner.
    En ser det hele forskjelligt!

Sager er det endå inte, men viktig historisk dokument!!

Vist du forbinder religion med bud og krav så forstår eg deg meget godt!!
    Men det er mer en så, det er liv!!
  • Free Spirit
    Pinja skrev 2007-11-03 12:45:16 följande:
    Free spirit; kyrkan är INTE emot homosexuella. Den kristna kyrkan är en trosgemenskap där vi alla har vårt centrum i Jesus Kristus - det är INTE en åsiktsgemenskap!Tussiluskan svarade ju redan på din fråga; det är en milsvid skillnad på övergrepp och kärlek i samförstånd. Jag är kristen och tycker absolut att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Att sätta sig till doms över andra människors kärlek och dessutom stöta ut en grupp människor som redan är utstötta i samhället... tror du, Free spirit, verkligen att Jesus hade handlat så?!Om det nu skulle vara så att Gud inte tänkt att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan så tror jag ändå att Han har mer överseende med de som i handlat i kärlek och 'tillåtit' än de som pekat finger...
    Det er i mot kirkens tro!! At prester og diveres folk innom kirken velger å være politisk korrekt eller gir etter for press som samfunnet utøver så går ik det på kirkens lære.

Og uttlale det som Ordet allerde sier ved flere anledninger er å sette seg til doms?
    Hvordan handlet Jesus over for dem som bedrev hor utenfor ekteskapet tex? Han sa:
    GÅ BORT Å SYND IK MER!! Han var aldri tolerant over for synden. Men det mener du og dine tilhengere at vi skal være..Hvor finner du det i Ordet?

Dessuten er det ik snakk om å støtte ut folk som allerde er utstøtt i samfunnet.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-11-03 16:52:49 följande:
    Jag reagerade också på det. Vissa yttrar sig så otroligt tvärsäkert i frågor som även de lärde tvistar om. Det irriterar mig.Och vidare så finns det ingen lag som säger, att allt som är medfött måste levas ut - om det nu skulle vara så heller. Det finns ju många sinnessjukdomar som är medfödda, till exempel. Bara för det, så kan man ju inte låta de personerna göra vad som helst...
    Appluderer!! Go for it!!
  • Free Spirit
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 19:25:18 följande:
    Jag måste erkänna att min norska inte är vad den borde vara, så jag gissar liksom lite vad du skrivit, så det kan hända att mina svar blir lite konstiga, men jag försöker ändå!Du säger att självklart är du skapt hetero, för det är alla? Men hur tänker du då? Om man är skapt hetero (med en dragning åt det motsatta könet), varför skulle man då vilja ha sex med människor av det motsatta könet? Skulle du vilja det?Det finns som jag sagt mycket forskning kring det här med homosexualitet, som jag varmt rekommenderar att du tar del i innan du uttalar dig, så kanske du förstår lite mer. det finns ingen anledning att tro att homosexualitet är något som någon lärt sig i sin sexuella utveckling, de undersökningar som gjort visar att homosexuella kan komma från vilken bakgrund som helst, är inte alls överrepresenterade bland barn till tex andra homosexuella eller ensamma mammor eller bland de som blivit utsatta för övergrepp av en av samma kön i sin barndom. Homosexuella kan själva vittna om hur de liksom vetat sedan de var barn att de kände att de var annorlunda, och hur de kände sig attraherade av samkönade sedan de kommit upp i den åldern då man börjar ha sådana känslor."va skal dei gjøre med sine lyster "kjærlighet"? ": Jag vet inte riktigt vad du menar här. Vad de ska göra med sin läggning? Leva ut den, förstås, det finns väl ingen anledning att man inte skulle det? Och du skriver att den stora faran med att homosexualitet blir accepterat är att det då kan hända att heterosexuella har sex med en samkönad bara för att testa. Och? VAD ÄR DET FÖR FARLIGT MED DET? Vem blir lidande? Vem blir offer? Det spelar väl inte DIG någon roll, eller hur?Free Spirit skrev 2007-11-03 12:15:24 följande:
    Leve ut !! Jaha.. så alle på tidligere liste skal leve ut sin legning..hvilket samfunn får vi da tro?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?