Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-03 21:28:47 följande:

Har prøv å si at om en vil diskutere Bibelen så kan en ta det i tråden nevnt over..Dette er OT..Prøver bare å respektere det..så om du vil ha svar på slike innlegg så gå i tråden eg henviste til..Takk!! 
    Nej, den här frågan handlar ytterst om bibelsyn och bibeltolkning och diskussioner kring detta är inte OT utan snarare en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna föra en diskussion. När kristna homofober gång på gång hävdar att de har rätt och alla andra fel måste man kunna klargöra varför man har ett annat synsätt. Om alla andra infallsvinklar på bibeln utklassas somOT blir diskossionen meningslös.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-03 21:38:48 följande:

Bibelen kan vi diskutere i en tråd der det er den som er emnet..
    Ok, då är vi alltså överrens om att homosexualitet inte är intressant ur ett bibliskt perspektiv? Då så.
  • bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 22:02:25 följande:

Lustigt att allt som kan användas emot ert homosexualitetsargument anses som OT. Heh.
    Fascinerande.
  • bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 22:07:45 följande:

Är det bara jag som ser det? Eller var det medhåll jag just fick? För de är pigga på att citera bibeln, men försöker man komma med motargument från samma bok är man "OT" helt plötsligt.
    Beklagar otydligheten. Du vet, amningsgröt i hjärnan. Jo, jag håller med dig och tycker att företeelsen är fascinerande.
  • bbpop
    stina84 skrev 2007-09-04 08:59:26 följande:
    Du kanske inte lästa de andra inläggen som var syftade till det jag skrev. Jag menade på som så att bibeln är en väldigt stor bok som det står en massa saker i, och nu disskuterar vi ju faktiskt om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan, inte allt annat som står i bibeln. Det finns en länk, tror det är 2 sidor bakåt där man kan gå in och disskutera bibeln över lag om man nu vill det.
    Fast, som jag skrev tidigare, den här diskussionen handlar inte bara om enskilda citat och verser. Det är en fråga om bibelsyn och bibeltolkning. Om du inte är intresserad av att diskutera andra infallsvinklar på ämnet än din egen kan jag bara beklaga.
  • bbpop
    stina84 skrev 2007-09-04 09:16:11 följande:
    Jo men som jag sa innan så disskuterar vi om jusst homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan. Om su nu så gärna vill disskutera allt annat som står i bibeln så kan du ju då som sagt gå till den andra tråden
    Allt hänger ihop. Man kan inte bara plocka ut enskilda citat och säga "pang! där ser du! jag har rätt" som du och dina vänner verkar gilla att göra. För att förstå bibelns budskap måste man kunna se till helheten. Jag har inte sagt att jag vill "diskutera allt annat som står i bibeln", jag har sagt att jag inte delar er bibelsyn. Men, som sagt, andra infallsvinklar än dina är tydligen OT.
  • bbpop
    stina84 skrev 2007-09-04 09:19:40 följande:
    Är det verkligen så svårt att förstå?  Vill de gifta sig borgeligt "so go ahead"!
    [/citat]
    Mallan76 skrev 2007-09-04 08:50:06 följande:
    [citat]
    Men bara för att man inte tycker homosexuella ska få ingå ett heligt förbund i kyrkan utan anser att registrerat partnerskap duger alldeles utmärkt, så är man väl homofob antar jag...Suck, alltid samma visa.
  • bbpop
    Speedway skrev 2007-09-04 13:26:17 följande:
    Vad grundar det sig på?
    Subjektivt tyckande.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:05:55 följande:

Men när det gäller ett homopar, så är det uppenbart att det de gör är onaturligt. För det finns inget naturligt alternativ i det fallet.
    Sex är naturligt.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:42:03 följande:

Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så. Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
    Nej, hon skrev att hennes förhållande ser ut lite på det sättet. Att hon inte tänder på alltför "kvinnliga" kvinnor. Inte att alla homopar lever så. Det är fortfarande en fördom och en grov generalisering att säga att de flesta homopar har en "manlig" och en "kvinnlig" part.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?