Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-10-11 18:07:20 följande:

Men då säger jag IGEN: varför dra gränsen just vid homosexuella??? Varför måste vi inte i lika hög grad respektera människor som vill leva som man-och-hustru med grisar..? Varför ska vi inte ge DOM frihet, möjlighet att leva ett gott liv och så vidare..? Frågan om gränsdragningen är inte så självklar som du vill påskina..!
    Jo, gränsdragningen är mycket enkel och så självklar att den inte ens borde behöva diskuteras. Två vuxna människor kan, oavsett kön och sexuell orientering, leva tillsammans i samförstånd och på lika villkor. En gris kan inte uttrycka sin vilja och sina önskningar på samma sätt och därför kan aldrig ett förhållande mellan människa och gris bli jämlikt. Detsamma gäller även sexuella relationer mellan vuxna och barn. Sex mellan vuxna och barn eller människa och gris blir per definition övergrepp.

Att som du ständigt försöka göra kopplingar mellan homosexualitet och pedofili eller djursex är osmakligt, respektlöst och djupt kränkande.
  • bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-11 19:09:01 följande:

Och det är här bristen på respekt visar sig: Ja, homosexuella har rätt mycket rättigheter jämfört med andra länder. Betyder det att det räcker? Ska straighta automatiskt ha mer rättigheter? Ska man då i samma anda sluta kämpa för kvinnors rättigheter, eller barns? De har ju fler rättigheter än i de flesta länder också... Så visst, en del barn far illa, kvinnor får mindre lön och har sämre chans att få inflytande, men hey, vad gör det, det är bättre än i Iran och Sudan, eller hur?
    Och framför allt: Ska vi heterosar sitta här och definiera vad som är rätt och fel och bestämma vad homosexuella får och inte får göra?
  • bbpop
    mindless skrev 2007-10-21 06:56:32 följande:
    Går det att tolka på annat sätt än att när folk får fundera en liten stund och använda det sunda förnuftet, inte kan komma på bra skäl till att vara emot?
    Tja, det beror väl på om man tror på "böglobbykonspirationen" eller inte. Jag tolkar det som du, men jag antar att t ex Gabriella S väljer en annan tolkning.
  • bbpop

För övrigt så är det ju ett riktigt guldläge för att genomföra lagändringen nu. Det finns ett starkt folkligt stöd för den nya lagen, en majoritet av svenska kyrkans stift är positiva och endast ett av riksdagens partier är emot. Så vad väntar vi på? Varför så lång remisstid i den här frågan när t ex a-kasseförändringarna, ett betydligt mer kontroversiellt beslut, klubbades igenom med bara några veckors betänketid?

• bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-21 18:27:38 följande:

Därför att girigheten alltid vinner. De har mycket att hinna med innan deras regering kraschar - och frågan om samkönat äktenskap KOMMER att dra regeringen i sank. Kådis kommer att garantera det, hänsynslöst. De måste alltså hinna roffa åt sig litet till innan de ens vågar ta tag i den här frågan med en tiometerstång.
    Och regeringen vet naturligtvis att förslaget kommer att röstas fram i riksdagen nästa höst alldeles oavsett om alliansen lyckas enas i frågan eller inte...
  • bbpop

Börjar inte homofoberna bli lite desperata här? ALL tillgänglig statistik visar på ett ökat stöd för homovigslar. Det går liksom inte att förneka det i all evighet. Opinionen står inte på homofobernas sida och man kan inte bara förklara bort det med luddiga PK-anklagelser och homolobbykonspirationer. Visa istället på statistik eller opinionsmätningar som faktiskt stöder era påståenden. Om nu opinionen MOT homosexuellas rättigheter är så stark som Gabriella S och Free Spirit m fl tror så borde det ju finnas åtminstone EN undersökning som visar det.

• bbpop

Gabriella S skrev 2007-10-23 13:02:56 följande:

Mikkel Räv: måste säga också, att om du verkligen tror som du säger att du tror - att homosexualla förhållanden kan vara OK inför Gud - så respekterar jag det i alla fall MERA än dom präster som bara jamsar med. För jag är rädd att det för många präster som säger "ja" handlar om att framstå som modern och vidsynt, göra sig populär, känna in vart vindarna blåser, öka sina karriärchanser (biskopen vill inte ha en en kyrkoherde som ställer för höga krav på sina församlingsmedlemmar, så att det blir bråk och otrevligheter - det funkar smidigare med en som jamsar med i det mesta...) med mera ryggradslöst beteende...
    Så trevligt att du nu antagit en ny, ödmjuk, linje inför det faktum att det finns kristna som har en annan syn på saken än du. Jag kan passa på att påpeka att många av de präster som HAR stått upp för homosexuellas rättigheter länge har kämpat i en stark motvind och kan alltså inte på något sätt ses som ryggradslösa kappvändare. Att få Svenska kyrkan att acceptera homosexuella har varit en lång mödosam process som har pågått i flera decennier och saknar på alla sätt likhet med den trendkänslighet och karriärlystnad som du beskriver. Tvärtom är det många som egentligen har velat säga ja till homoäktenskap, men inte vågat eftersom debatten länge har varit alltför infekterad.
  • bbpop

Jag kan intyga att Mikkel är präst i Svenska Kyrkan.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?