Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Å, men det är många homosexuella par som pratar om "vigsel" och att de "gifter sig" trots att (- eller kanske just därför -) de naturligtvis är alltför väl medvetna om att det inte officiellt och juridiskt kallas så. Jag ser inget problem med detta.

• bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-27 16:55:12 följande:

(med felvänt r för att verka litet sött)
    Det är n:et som är felvänt. Kolla fakta innan du postar!
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-10-28 00:33:40 följande:

Det finns ju många som har vittnat om att de blivit botade genom frikyrkornas program. Jag har ingen källa nu, men det finns säkert om man googlar på det.
    www.beyondexgay.com/
  • bbpop

Jag tror att de flesta av oss ickehomofober hoppas att den här diskussionen ska dö för att aldrig mer uppstå.

• bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-01 00:00:07 följande:

(Och det här tror jag att de begriper, egentligen. Du GÖR dig bara dum nu...)
    På samma sätt som du gör dig dum när du gång på gång jämför homosexualitet med djursex?
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:

(det
    kan alltså finnas en pappa i familjen, men att han är svag och inte en riktig man som pojken kan respektera och forma sin egen mansroll efter)
    Hur definierar du "en riktig man"? Tror du att det finns en unversell definition som alla kan vara överens om? Kan en "riktig man" inte vara homosexuell? Måste man vara "en riktig man" (enligt din definition då) för att vara "en god manlig förebild"?
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-02 16:53:12 följande:

Snabbt svar: nej, en homosexuell man kan VERKLIGEN inte vara en riktig man... Och detta är en anledning till att det skulle vara så vansinnigt med homoadoptioner. Det barn som kom till två bögar, skulle för det första inte få någon mamma som kvinnlig förebild, och det skulle till råga på det inte heller få en pappa som manlig förebild, eftersom en homosexuell man per définition inte kan vara en manlig förebild...

Det skulle vara nästan omöjligt för det barnet att utvecklas normalt psykiskt, när det gäller sådana saker som könsidentiten och sexualiteten.
    Ok. Så "en riktig man" = "inte bög"? Men du skrev ju tidigare att även barn som växte upp med heteroföräldrar där pappan var "svag" och inte tillräckligt manlig kunde sakna en "manlig förebild". Hur definierar du en "riktig man"? Hur måste vi straighta pappor vara för att vara goda manliga förebilder för våra barn? Måste jag slänga ut mina ljusrosa gympaskor sluta baka bullar och spela indisk banjo och börja mecka med bilar och spela fotboll? Är det ok att jag gillar att läsa romaner så länge jag bara läser typ Jan Guilluo och Stephen King och håller mig borta från Sara Stridsberg och Marianne Fredriksson?

Att definiera hur en riktig man eller en riktig kvinna ska vara blir för mig bara löjligt. Det blir ofrånkomligen en märklig schablonbild som egentligen ganska få lever upp till. Att en "riktig man" inte kan vara bög känns mest som en mossig gammal myt utan någon som helst verklighetsförankring. Det kanske var "sant" förr i tiden när homosexuella officiellt "inte fanns". Då man fortfarande trodde på allvar att en bög måste se ut eller bete sig på ett visst sätt. Nu vet vi bättre och jag kan lova dig att det finns många bögar som är mer macho än jag, likaväl som det finns många flator som är 'tjejigare' än du. Världen är inte så svart-vit som du verkar tro.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:35:39 följande:

Om det där är allt du läser, så är du ingen bra intellektuell förebild i vilket fall som helst..! :)
    Ok. Så du har alltså ingen bra definition på vad en riktig man ska vara bortsett från 'inte bög'. Då vet vi.
  • bbpop
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 21:41:08 följande:
    Vad en "manlig man" är, är en annan fråga. Enligt somliga är man inte en riktigt manlig man om man inte kan göra upp en eld i skogen eller om man inte vet hur man lagar en trasig dator. Andra säger att sådant inte spelar någon roll. Så vad vi tycker är en typisk manlig man varierar mellan individer och är inte något som du får bestämma vad hela befolkningen ska tycka. lika lite som du får bestämma att alla som inte har samma sexuella läggning som du är äckliga, onaturliga och fel.
    Precis. Det är lite det jag lite trevande har försökt komma fram till. Jag tror att många blandar ihop sina egna preferenser med det allmängiltiga. I många diskussioner kring könsroller har jag sett mer eller mindre tvärsäkra påståenden om hur en 'riktig man' eller en 'riktig kvinna' bör vara. Oftast baserat på vad man själv tänder på. Typ "min man kan laga bilar och borra i betong. Det kan alla riktiga män". Jag kan naturligtvis ha åsikter om vad jag själv uppskattar hos en kvinna, men jag inbillar mig inte att det är samma egenskaper som uppskattas av alla andra män.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-02 23:28:33 följande:

...Fast låt mig gissa, att du inte uppskattar kvinnor vars huvudmeriter är att kunna laga bilar och borra i betong..? =)
    Uppskattar och uppskattar... Om det hade varit min frus enda intressen så hade vi förmodligen inte haft så mycket gemensamt, nej. Fast hon är faktiskt lite vassare på betongborrning än jag. Men det har inget med kön eller sexualitet att göra. Och hur som helst så tycker jag inte att en kvinna blir mindre kvinna för att hon gillar att skruva på bilar eller borra i betong. På samma sätt som en man inte är mindre man för att han gillar hårsprej och heminredning. Den personliga identiteten sitter förhoppningsvis djupare än så.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?