Free Spirit skrev 2007-09-03 20:59:14 följande:
Ik uttlat seg negativt?? Men det betyr ik at dei er for homofili for det..
Det betyder att de inte anser att frågan är intressant. En ickefråga. Homosexualitet är lika ointressant ur ett kristet perspektiv som ur ett ickekristet. Det finns ingen anledning att, som troende eller icketroende, ha en åsikt om vilken sexualitet som är rätt eller fel för andra människor. Jag bryr mig inte det minsta om huruvida min granne är straight eller gay eller transa eller gillar bdsm-sex. Så länge det sker mellan vuxna jämlikar och ingen tar skada på något sätt finns det ingen anledning att döma. Jag är varken för eller mot homosexualitet, men stark motståndare till onödiga och grundlösa fördömanden av andra människors sätt att leva sina liv.
Och framförallt blir jag irriterad när människor använder MIN bibel och MIN gud för att fördöma MINA vänner. Att min bibelsyn skiljer sig från din råder det ingen tvekan om. Men det betyder inte att du har rätt och jag har fel. Det betyder att vi bekänner oss till olika grenar av kristendomen och att vi inte har samma grundsyn på vad bibeln egentligen är. Jag anser liksom du att bibeln är guds ord och att det som står i den är sanning, men jag ser inte bibeln som en monolog från guds sida utan snarare som en öppning till dialog. Jag tror att Gud vill föra ett samtal med oss och inte tala om för oss hur vi ska tycka och tänka.
Jag kan aldrig acceptera att vissa människor anser sig sitta inne med HELA sanningen. Ingen kan någonsin veta säkert vad bibeln står för och vad syftet med den är. Därför måste vi tolka det vi läser och när vi tolkar texten gör vi det efter våra egna förutsättningar och med våra egna erfarenheter i bagaget. Därför är min bibeln inte densamma som din, även om orden är lika.