Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-18 23:28:51 följande:
    Jag och free spirit?? Det finns många,många som tror så! Jag tror att om man inte vill se det som står,ser man det inte.Bibeln talar klart och tydligt om att homosexualitet är emot naturen...
    Naturligtvis finns det många som tror så. Och också många, många som inte tror så. Bibeln talar klart och tydligt om att det är onaturligt att hora med människor av samma (eller olika) kön i avgudatemplen. Frågan om huruvida det är horandet, avgudadyrkandet eller det samkönade som är "det onaturliga", däremot, det får vi ingen ledning till. Det får vi tolka själva.

Därav att så många verkar vara pigga på att klippa ut verserna ur sitt sammanhang. Det blir ju lättare att säga att "den här versen betyder *så*" om man inte har en massa sammanhang att bry sig om...
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-18 23:59:13 följande:
    Det är onaturligt att ha sex men nån av samma kön....
    För att? Vad betyder "onaturligt" här? Jag har fövisso inte läst de senaste typ 800 inläggen eller nåt, men jag gissar att det fortfarande inte getts något svar här, mer än "jag tycker så".

Vilket placerar dig på samma fot som Free Spirit ovan, i lägret som från början *vet* att homosexualitet är "fel" eller "onaturligt" eller vad för ord man vill klä sin fördom i, och sedan väljer att ta till Bibeln för att man inte vågar stå för sina åsikter.
  • Moxie

Vad menar du med "onaturligt"? Vi har redan konstaterat att homosexuella relationer finns "i naturen". Vi har redan konstaterat att argument av typen "men könsorganen passar ihop" är blaha blaha. Har du något kriterium på vad som är "naturligt" och "onaturligt" som inte är "för att jag tycker så"?

• Moxie

Du står inte för dina åsikter när du gömmer din egentliga åsikt - "Jag *vet*, jag känner i mitt inre, att homosexualitet är något fel eller äckligt eller..." - bakom ord som "onaturligt" eller bakom påståenden att just din bibeltolning är den enda möjliga och sanna. Det sistnämnda är uppenbart fel (att det är den enda möjliga) samt utan stöd (hittills har jag inte sett några argument för din position, utöver "men det stär ju så" vilket inte betyder ett smack), och det om "onaturligt" betyder inte ett dugg innan man vet vad du menar. Vilket du vägrar. Gissningsvis för att du inte menar något, utan bara använder det som ett ord som låter bättre än "Nåt jag tycker verkar äckligt".

• Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 00:24:16 följande:
    Som kristen tror jag på syndafallet.Efter det kom hela naturen(och människan) i "obalans"....Varför är det blahablaha detta att könsorganen passar ihop? Vem har konstaterad det då?
    Mannens könsorgan passar ihop med könsorganet på ett får. Kvinnans könsorgan passar ihop med en banan. Säger dig detta att vi är skapade för djur- och fruktsex?
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 00:27:17 följande:
    När jag skriver onaturlig,menar jag altså att dt inte är naturlig..Vad är det som är såå svårt att förstå med det,tycker du? Det finns masser av saker som inte är naturliga i världen.
    ...och hur vet man vad som är "naturligt", då? Hur vet man vad som är "onaturligt"? Vad betyder ordet "naturlig"?

Ska jag hitta någon definition på "naturlig" så skulle jag nog försöka mig på "kommer från naturen" eller "finns i naturen". Den har ju du förkastat, för den stämmmer inte med dina förd...jag menar, den, uh...Den har du förkastat. Så hur avgör du vad som är naturligt och inte?
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 00:35:38 följande:
    På denna frågan svarar jag bara: det är mycket sent nu,och jag skall sova.Finns ingen annat svar på den....
    Så praktiskt att kunna avfärda frågor eller argument med "Sukk" eller "Jag ska sova nu". Det brukar betyda "Jag har inget vettigt svar, så jag hoppas ni glömt det här tills imorgon". För jag fick väl inget vettigt svar på det här förra gången jag frågade det heller, för sisådär tusentalet inlägg sedan?
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 03:09:33 följande:
    Jag skulle faktisk sova,vännen,så där föll din tes om att jag avfärdade dej....Jag har stora problem med min nattsömn....Om du menar din fråga om vi är skapade till djursex,orkar jag inte svara på en så dum fråga,faktisk.Menar du att du har frågat mej detta förut?
    Du "orkar" inte? Lysande.

Jag försöker bara få dig att följa din egen logik.

* Om man och kvinna får ha sex för att deras könsorgan passar ihop, så måste väl samma resonemang vara applicerbart på man och får?

* Om man och man inte får ha sex för att de inte kan få barn tillsammans, så måste väl samma resonemang förbjuda kvinnor att ha sex efter klimakteriet?

Naturligtvis är inte min mening att vi är "skapade för djursex", utan att få dig att förstå att dina argument är kass. Eller snarare - Dina argument är svepskäl, för argumenten du anför leder inte till den slutsats du säger dig vilja ha.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 07:17:49 följande:

"Ja!Det står ju att en man och hans hustru skall vara ett!"

Nope. Eller jo, det står det, men bara i vissa stycken. I andra stycken är kvinnan mannens ägodel, ges råd om polygami, och förklaras att om mannen bara så är en smula svartsjuk så kan han låta stena sin fru. Eller ligga med den hushållsnära tjänsten, om frun är ogin.
    Intressant faktoid, sammankopplat med den parallella tråden om homosexualitet i bibeln: Det ord som används i texten om att man och kvinna ska "bli ett" är exakt samma ord som används när Jonatan och David "ingår förbund" och för den delen när Rut och Noomi gör sammalunda
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 12:24:26 följande:
    Nej,varför då? det är sex mellan två av samma kön som är fel! Inte HUR dom har sex.
    Men nyss var det ju fråga om var snoppen passade, och att mannens könsorgan minsann passade i kvinnans och det visade vad som var naturligt. Uppenbarligen passar snoppen även i kvinnans rumpa - och det är också tillåtet? Enligt samma kriterium? På vilket sätt menar du att en manlig snopp inte passar i en manlig rumpa, som skiljer sig från det sätt den passar i en kvinnlig rumpa?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?