Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:36:35 följande:

fia sthlm skrev 2007-09-09 12:39:10 följande:Jo, och demokratin hade kommit långt. Kanske FÖR långt. Om Pilatus' inte hade känt att han måste ta hänsyn till det judiska prästerskapet ...
    Din ide om vad som är demokrati är lite skrämmande.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:59:16 följande:

Jag ger mig inte ens in i det, eftersom jag inte kan hebreiska. Jag har själv arbetat som översättare, och jag vet att det inte räcker med att kunna slå upp ord i ordböcker. Men jag tror nog på Svenska Kyrkans översättargrupp där, faktiskt...
    Det vill säga du vet inte och vill inte veta. Naturligtvis översätter översättargruppen som de gör - De har en tradition att falla tillbaka på. På samma sätt som man fortfarande översätter "inte en sparv faller till marken utan att Gud vet det" och därmed sätter iden om den allvetande men okänsliga Guden (varför gör Gud inget åt det, då?), när en rättare översättning, givet grundtexten, är "inte en sparv faller till marken utan att Gud faller (med den)", vilket ger en lite annan Gudsbild...Men Bibeln är inte bara översatt som text, utan också enligt tradition. Vilket gör det ännu löjligare att vara "bokstavstrogen"
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 16:49:15 följande:

Det är ändå Katolska Kyrkan som är den yttersta normen för hela kristenheten.
    *asgarv* joduvisstserru. Så är det

Du får fråga min gamle vän pastor Åkersork, som numera prästar sig i en gammelkalendarisk ortodox kyrka i Uppsalatrakten. Eller mina Filadelfiakyrkavänner som på fullt allvar hävdar att påven är Antikrist och att katolska kyrkan är Den Babyloniska Skökan
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:58:11 följande:

Grekerna som bebodde stora delar av Israel hade lång av vana av just sådant "sjukt", speciellt samkönat sex.
    Man gifter sig men en kvinna, men man älskar en ung pojke. För att ta ett klassiskt grekiskt citat, då.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:21:20 följande:

Evolutionen är inte bevisad (och jag orkar inte diskutera Darwin i den här tråden.)
    Nä, gör inte det. Du pratar alldeles för mycket om saker du inte begriper iallafall.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:21:20 följande:

Evolutionen är inte bevisad (och jag orkar inte diskutera Darwin i den här tråden.)
    Nä, gör inte det. Du pratar alldeles för mycket om saker du inte begriper iallafall. *Inklusive* den tankevurpa det innebär att säga att "evolutionen är inte bevisad" och tro att man uttycker något nytt eller meningsfullt.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:35:03 följande:

Ja, MÄNNEN ja. Och det är manlig homosexualitet som det finns ett uttryckligt förbud mot i Bibeln också.
    Ska vi vara sådan, så att vi nu ska diskutera vilka sorters homosexualitet det finns "förbud mot" i bibeln, så pratar väl ordentligt om både kvinnor som har lustar till kvinnor och män som har lustar till män. Dags att läsa lite Bibel, kanske? Särskilt om du vill basera din argumentation på den, liksom?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 17:45:54 följande:

Det där stämmer ju inte. Ögat fungerar utmärkt som det är. Och belastningsskador får man inte om man lever ett normalt, sunt, omväxlande liv.
    Nu pratar du om vad du inte begriper igen. Ögat fungerar bra (eller, ja, inte jämförelsevis så bra som vissa andra, men bra nog), men det är fortfarande så att vi har en blind fläck där vi inget ser, där synnerven går ut från näthinnan. Och att vi inte ser beror på att nerven går ut från "framsidan" av näthinnan - eller snarare att framsidan av vår näthinna är vänd bakåt. Vanlig enkel konstruktionsmiss - Någon läste fel på pilen som pekade ut "denna sida fram".

Belastningsskador har jag aldrig pratat om. Jag pratar om att våra höfter och knän är sämre än nödvändigt på att bära upp vår vikt när vi står upprätta - De är snarare konstruerade för att gå framåtlutade eller på alla fyra. Gud verkar alldeles i onödan ha stoppat in ett höftben i oss som är gjort för knogsläpande apor. Undras varför?
  • Moxie
    Moxie skrev 2007-09-09 19:33:24 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 17:35:03 följande:Ska vi vara sådan, så att vi nu ska diskutera vilka sorters homosexualitet det finns "förbud mot" i bibeln, så pratar väl...
    ...Paulus, naturligvis.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 20:57:03 följande:

Det sa jag inte. Men då får du fördöma hela islam också. Gifte sig inte Muhammed själv med en nioåring..?
    ...eller så accepterar man att den tidens seder är inte nutidens seder. I både det positiva och negativa fallet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?