Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:20:59 följande:

Ja, inte tror jag att någon har förtigit ett antal kvinnliga lärljungar i alla fall. Och ändrat antalet lärljungar till 12... Men visst hade Jesus säkert kvinnor i sitt följe från by till by. Men han skickade inte ut dom att predika, när han skulle gå bort från jorden.
    Återigen, om du kollar hur många namn som nämns på dessa de tolv (och jag är fullt medveten om att det är viktigt att de är 12, det nämns om och om igen, som en del av den talmystik man gärna sysslar med som bibelförfattare) så ser du att den snarast måste ha varit 15-16 stycken, om alla som nämnts ska få vara med.

Hur var det nu - Bibeln är rakt igenom sann och innehåller inga motsägelser?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:22:17 följande:

Men Paulus sa ju "kvinnan tige i församlingen". Han som var den högste efter Jesu bortgång, ville inte heller ha några kvinnliga församlingsledare...
    ...som en instruktion till en församling som hade särskilda problem med särskilda kvinnor (gissningsvis namngivna i kommunikationen *till* paulus, som vi inte har bevarad) som bråkade och trätte under sammankomsterna.

På andra ställen skriver han ju till, eller skickar sina aktningar till, kvinnliga församlingsledare. Men det kanske också är påhittat av "Homosexmaffian" eller "Judarna"?
  • Moxie

Fortfarande: Armenier? Snälla, förklara vilken sorts förvirring som gett upphov till den idén???

Jesus är jude. Det är mycket viktigt att han är jude. Det poängteras explicit att han är av "Davids stam" för att det ska uppfylla Jesajas profetia. I rätt nedstigande led från David också, om vi ska tro skriften.

• Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:30:50 följande:

Om man inkluderar Judas så blir de tolv. De var 13 vid nattvardsbordet inklusive Judas och Jesus. Eller hur menar du..?
    Jag menar att olika evangelister namnger olika personer som varandes med bland de tolv. Huruvida de minns fel (di är ju gamla när de skriver, gubbsen) eller på något sätt försöker placera "sina" favoriter närmare Jesus är inte klart, men de fyra evangelisterna har inte samma uppfattning om vilka som var "de tolv".

Vilket går dåligt ihop med att Bibeln skulle vara perfekt och utan inre motsägelser.

Armenier?!?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:32:45 följande:

Jag sa ju UTAN FÖR SINA EGNA LÄNDER. Jag känner väl till den koptiska kyrkan. Jag har en ungersk brevvän som är med i den, och han berättar mycket.Har även sett mycket från den tidiga koptiska kyrkan när jag varit i Egypten.
    Fast grundtesen från dig var ju att katolska kyrkan var idealbilden för kristenheten, eller nåt. Det har inget att göra med hur de påverkar, utan om de kristna av olika inriktningar anser katolska kyrkan vara idealbilden. Vilket du påstod. Vilket var fel.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:34:46 följande:

Nä, men Jesus hade ju halva sitt fysiska arv någon annanstans ifrån. Läs om "bebådelsen" är du snäll...
    Du menar alltså att ärkeängeln på riktigt pillade in lite gudomliga spermier i Maria? Så att Jesus faktiskt får DNA "någon annastans ifrån"?

Det var ju en intressant tanke. Teologiskt tämligen - Tämligen - oortodox, men intressant
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:36:54 följande:

Jo, manlig homosexualitet har ju alltid varit känt. Och jag är övertygad om att romarinnorna i sitt stilla sinne måste ha tyckt att det var heläckligt, när maken kom till dom och hade haft sn*ppen någon heeelt annanstans tidigare på dagen... D.v.s. om hon visste om det.
    Nu var det ju greker vi talade om här, dårå...Och vad är det som får dig att tro att kvinnorna behövde bekymra sig om var sn*ppen hade varit? Med kvinnor hade man (i de rika kretsar där det här gällde, då) sex för att få arvingar och någon som tog hand om en på ålderns höst. Det var inget man hade för nöjes skull.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:39:45 följande:

Nja... Det följer ju med moral och människosyn och sådant också, med de två olika lärorna. Om man börjar anamma darwinismen, så följer att man måste börja tänka på vilka människor som bör få föra sina gener vidare. Vad som är bäst för arten, och inte individen.
    Varför skulle det göra det? Vad har du missförstått nu?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:41:05 följande:

Men ÅBEROPA inte evolutionen, som om den skulle vara solklart bevisad, då..!
    Men ÅBEROPA inte gravitationen, som om den skulle vara solklart bevisad, då...!

Du begriper inte hur vetenskaplig teoribildning funkar. Därför går du fel i dina argument. Det är ingen som skulle hävda att evolutionen är eller ska vara "bevisad". Evolution i de tidsskalor vi kan observera är lika "bevisad" som gravitation - Den funkar. Hela tiden. Vi har inte hela förklaringen bakom, kanske (fast evolution är ganska välförklarad), men det är inte till det vetenskaplig teoribildning syftar. En teori kan inte bli "bevisad" - Det finns inget sådant som en "bevisad" teori. Det finns teorier som har bättre förklaringskraft än andra, och teorier som ännu inte motbevisats.

Evolution i långa tidsskalor kan inte "bevisas" lika lite som någon annan teori om oobserverbara ting kan "bevisas". Eller någon teori, återigen, kan "bevisas" överhuvudtaget. Men det är den teori som överlägset bäst stämmed med evidensen.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:44:16 följande:

Ja, jag menar att Jesus' utseende förmodligen beskrevs av de första kristna. Så att konstnärerna började avbilda honom på ett visst sätt.
    Du inser väl att Jesusbilder inte dök upp förrän flera hundra år efter jesu liv, långt efter att de som kan ha sett honom dött? Och att de första seklen av jesusbilder är sinsemellan vilt olika, där han i stort sett alltid avbildas som av ett liknande folkslag som konstnären? Det är först iochmed att Turinsvepningen blir uppmärksammad som en "relik" och som en "bild av Jesus" som likriktningen om hur Jesus ska anses se ut slår igenom på allvar, och då snackar vi 1300-tal.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?