Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Armenier?!? Nu har du väl ändå slagit alla rekord???

• Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:02:31 följande:

Det står på ett antal ställen att det bara var de tolv som räknades som lärjungar. Hon var ju inte med vid den sista nattvarden, till exempel.
    Har du för övrigt funderat på vilka dessa tolv var? Prova att läsa igenom evangelierna och skriv ner namnen på de tolv...
  • Moxie
    trollbottom skrev 2007-09-09 21:02:17 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 17:37:48 följande:Så du menar att allt arbete den ortodoxa kyrkan och alla dess grenar gör ute i världen inte påverkar så mycket? Det var det dummaste jag har hört.
    Den där missade jag uppenbarligen. Som kommentar till att Katolska kyrkan är kristendomens världslikare är den ju fantastisk i sig - Vad har deras "påverkan på världen" att göra med huruvida de anser Katolska Kyrkan vara deras förebild eller inte att göra - och återigen kanske det visar mest att Gabriella behöver komma ut lite. Nä, Ortodoxa kyrkan påverkar nog inte samhället så mycket...här. Kanske mer lite längre österut. Då.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:08:06 följande:

Bibeln beskriver verkligheten som den var. Det är inte samma sak som att "uppmuntra".
    Där står uttryckligen att en rättrogen man *bör* sälja sin dotter som slav, hellre än att {jag minns inte exakt just nu, men jag har för mig att det är} bli satt i skuld. Uppmuntrar.

Döttrar var ju liksom handelsvara, på den tiden. Därav att den bibliska synen på äktenskapet lätt blir lite konstig när den överförs till nutid. Men det där har vi ju redan dragit rätt många gånger.

Armenier? *förbryllad*
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:10:35 följande:

Ja, och det var väl inte särskilt trevligt heller. Förutom det uppenbara, så var det ju också ett svek mot hustrun. OCH pojken, om han var tvingad till det.
    Nu förutsätter du modern västeuropeisk trångsynt moralitet, igen. Gör inte det.

Det var inte ett dugg uppseendeveckande, på den tiden och i den kulturen. Förutom att det är ett exempel på att den "naturliga" föreningen mellan man och kvinna monogamt i evighet amen är ett ganska kulturlokalt fenomen och inte alls särskilt "naturlig", så var det tänkt som ett motexempel till ditt uttalande att "sånt som homosex och pedofili och annat kunde man väl inte tänka sig på biblisk tid" eller hur det nu var.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:13:51 följande:

Bra att du ger mig hållfasta argument mot lesbianism också! Tack! :) Jo, jag vet var det finns - glömde det bara.
    Du menar du snackade i nattmössan igen?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:11:56 följande:

???Evolutionen ÄR inte bevisad. Den felande länken har aldrig hittats. Och det finns massor med andra saker som inte går att förklara.
    Nej, det är väl klart som f*n att evolutionen inte är "bevisad". Vetenskapliga teorier blir inte "bevisade" på det sättet. Vandra in på en biologiinstitution och säg "evolutionen är inte bevisad!" och se om någon höjer ett ögonbryn?!?

Alltså, allvarligt - Finns det inga gränser någonstans?
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-09 21:15:41 följande:

que?Ligger långt bak i tråden men förstod inte alls varför jag fick ett sånt svar på det jag skrev.Någon skrev att folk är grymmare idag  el liknande, och det lät som att människan trodde jesus levde på stenåldern, därför skrev jag som jag gjorde
    Du skrev något i stil med att "Romarriket var rätt likt oss, de hade vattenklosetter och liknande". Jag ville bara påpeka att det har hänt rätt stora förändringar på idehistoriskt sätt rätt viktiga fronter sedan dess.
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-09 21:15:41 följande:

que?Ligger långt bak i tråden men förstod inte alls varför jag fick ett sånt svar på det jag skrev.Någon skrev att folk är grymmare idag  el liknande, och det lät som att människan trodde jesus levde på stenåldern, därför skrev jag som jag gjorde
    Du skrev något i stil med att "Romarriket var rätt likt oss, de hade vattenklosetter och liknande". Jag ville bara påpeka att det har hänt rätt stora förändringar på idehistoriskt sätt rätt viktiga fronter sedan dess.
  • Moxie
    trollbottom skrev 2007-09-09 21:12:30 följande:
    Oh, här kom det. Jag har suttit och väntat på hur länge det skulle ta innan bilden av Jesus som vit skulle komma. Ja, det är ju därför folk där nere är mörkhåriga men vita i hyn. Inte för att vi blekfisar i väst inte kan tänka oss något annat. Kära nån, ta dig en titt på hur människor ser ut i de trakterna Jesus kom från. Är de mörkhåriga och ljusa i hyn? Knappast...
    För att inte tala om hur skrattretande det är att de afrikanska kyrkorna fattat helt fel - De har ju målat jesus som mörkhyad och krullhårig! Tänk så det kan bli!

Fast egentligen har ju alla fattat fel, för går man in i kyrkor i dalarna så kan man få se att Jesus minsann var rågblond och bar Leksandsdräkt. Så så måste det ju vara. Stallet var dekorerat med kurbitsmålningar också.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?