Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-10 21:31:46 följande:

...men med den logiken skulle man bli tvungen att legalisera incest också. För att de barn som ändå blir till genom incest (och det förekommer) inte ska behöva känna sig annorlunda...
    Hur många barn presenterar sig som "Hej, jag heter Johan och min pappa och min farfar är samma person"?
  • Dorian Ertymexx
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 00:24:57 följande:
    Stopp ett tag!Hur får du ihop "fina och bra människor" med kristallnatten och franska revolutionen?!Och hur kan någon vid sina sinnens fulla bruk- syftar inte specifikt på dig nu- öht tycka att det skulle vara sunt att intelligenta och ordentliga människor röstar på t.ex SD och ND?Att öht rösta på dyligt går väl totalt emot vad som kan klassas som sunt och intelligent?
    Håller med. Men visst, Hitler och den dåtida påven hade ju tyckt att det var helt OK förstås.
  • Dorian Ertymexx

Tant Greta skrev 2007-11-11 00:49:10 följande:

Snälla Gabriella&Free Spirit,sätt er ner nu&läs igenom denna tråd i lugn&ro!Reflektera&tänk till.Har aldrig varit med om mer fördomsfullsfulla inlägg än från er ,och ni kallar er kristna.De kristna jag känner skulle aldrig fördöma människor som ni gör.Ärligt talat, jag tappar hakan,att sk kristna människor hyser ett sådant hat mot människor som nu råkat födas till homosexualitet.Jag tappar hakan för att ni är så enkelspåriga&tror att Bibeln kan efterlevas till punkt&pricka.Jag tycker att det är helt bedrövligt att det år 2007 finns människor som inte kan acceptera homosexuella,både deras  sexuellahandlingar&deras liv.*Känns som att jag blir kräkfärdig*
    ...ska efterlevas till punkt och pricka UTOM på Jesu befallning att inte dömma andra. Den ska man visst bryta emot glatt.
  • Dorian Ertymexx
    emcjoh skrev 2007-11-11 08:54:52 följande:
    Den dagen den kyrka jag är med i viger homosexuella kommer jag att begära mitt utträde.
    Skriv i papprena på förhand, så du har det gjort.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-11 10:59:47 följande:

Men eg har jo sagt til deg før at vi ser det forskjellig. Eg kan ik se at det er noen grunn til å tolke dei versene for det står rakt frem.
    Har du läst originaltexterna på originalspråk? Om inte, så har du inte kunnat läsa vad som står "rakt frem". Och då hycklar du bara, och går efter en tolkning som PASSAR DIG.

Som du säger, bibeln är inte till för att vara människor till lags. Inte ens dig. Vilket du uppenbart struntar i i ditt eviga stenkastande och dömmande.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-11 17:39:08 följande:

Ni som kör med det där "skadar ingen"-argumentet fattar fortfarande inte att det inte räcker, för att något ska vara "rätt" och sanktioneras av kyrkan. Förstår du det här då: om en man skickar efter en anatomisk docka som han har sex med, så skadar det inte heller någon annan människa. Däremot så anser i alla fall jag, att det är SKADAR DEN MANNENS SJÄL. Att han skulle behöva hjälp att i stället lära sig att umgås med levande kvinnor. Och att det därför skulle vara fel av Kyrkan att jamsa med i detta, och låta honom komma till kyrkan med dockan utklädd till brud och vigas vid den. Förstår du..? Kyrkan ska inte vara en instans som ger sin välsignelse till bisarra beteenden som skadar människors SJÄLAR - bara för att det har blivit PK i samhället utanför tycka att det beteendet inte är så farligt, eller till och med helt OK. (Det finns det till och med människor som tycker så om de där dockorna idag. Läste någon sådan där samlevnadsspalt senast igår, där en förtvivlad kvinna skrev att hon hade upptäckt att hennes man hade skickat efter en docka. Samlevnadsrådgivaren tyckte att det inte var någon big deal... Snart har vi männen-som-lever-med-dockor på barrikaderna också, ska ni se...)
    Du kan dra exakt samma argument för att viga rika eller feta i kyrkan. Eftersom deras själar också skadas av att de får tro att det är OK att vara rik eller frossa. SUCK!
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-11 17:43:22 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:40:45 följande:
    Det handlar om att "desperata situationer kräver desperata åtgärder". Och att "adversity makes strange bed-fellows". Och att "mina fienders fiende är min vän". Och att "ont måste med ont fördrivas". Förstår du inte vad jag menar nu, så är det ingen idé...
    Jodå, jag förstår precis.

"Jag ser hellre att vidriga rasister dödar oskyldiga och plågar vuxna som barn, män som kvinnor, unga som gamla än att jag står ut med att homosexuella gifter sig."

Något sådant va?
  • Dorian Ertymexx
    emcjoh skrev 2007-11-11 17:52:37 följande:
    Jag skriver på de papperen när det passar mig, inte på befallning av någon annan, bara så att du vet Dorian Ertymexx.
    Jag gav dig ett råd, inte en befallning. Förstår inte hur du kunde tolkat det som en befallning, skulle aldrig falla mig in att befalla någon, än mindre okända personer på nätet...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:00:13 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:57:42 följande:
    ...så du menar att alla människor i alla tider före 1970-talet (när de här galenskaperna började, fast i liten skala först) har haft Aspbergers syndrom..? Eftersom ingen har kommit på den homovänliga tolkningen tidigare..?
    Jag skrev om syndromet att tro att man inte tolkar bibeln (eller någon annan text eller kommunikation mellan människor). Inte om att folk var för eller emot något.

Och ja, folk som har trott att de har den enda sanna tolkningen, och att de inte tolkar utan ser den nakna sanningen har med all sannolikhet alltid varit fanatiker eller drabbade av asperger - eller både och.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:02:35 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:55:22 följande:
    Nu består ju t.ex. hela Vatikanen av extremt begåvade människor som kan läsa texterna på originalspråket som ett rinnande vatten. Och hittills har jag inte hört något om "intressanta" alternativa tolkningar från det hållet. Har du..?Det är lite intressant också, att det är just i vår Svenska Kyrka, där prästerna är otroligt lågutbildade jämfört både de Katolska och de Grekisk-Ortodoxa, som studerar de bibliska språken i flera år, som den här "alternativa" tolkningen kommer ifrån...
    Skitsnack. Vatikenan består av ett gäng politiker och ekonomer som är mer intresserade av makt än av att tolka bibeln efter vad Jesus tyckte. De skulle annars kasta ut sina dyra sammetsrockar, allt guld, alla statussymboler, och gå ut bland vanligt folk i enkla kläder och predika, såsom Jesus gav bud om.

För att vara kristen har du ibland riktigt dålig koll på vad Jesus sade, vet du det?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?