Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:13:40 följande:

Bare for å gjøre deg klar over en ting på din mangelfulle kunnskap når det glder Bibelen. JESUS VAR ALDRI TOLERANT OVERFOR SYND!!!Han var ei tolerant!! Han sa nemligen at han selv var veien, sannheten og livet!! Det er ik mye tolerant overfor andres tros syn..
    Inte? Så varför kastade han inte första stenen på Maria Magdalena? Varför lovade han tjuven på korset bredvid himmelriket? Varför bjud han in hundratals syndare till picnic vid stranden?

Seriöst, har du läst bibeln på sistone?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:14:57 följande:

Snart er du tom for steiner Dorian..og forhåpentlivis tåpligheten med!!
    Tja, jag är inte som Jesus, så visst kommer jag att tröttna.

Men du kommer inte undan att du syndar om och om igen. Fast du blivit påpekad för att du syndar fortsätter du att synda. Så, enligt din egen logik borde du inte få gifta dig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:28:55 följande:

Han sa som sagt tidligere: Gå bort å synd ik mer..Om du leser hva røveren sa til han der dei begge holdt på å dø..og kanskje om du leserr hva den andre røveren sa og legger merke til deres holdning så finner du svaret ditt.Men at du ik forstår skriften har vi jo tilsammen sett!!
    Du har alltså förstått (tror du), men fortsätter ÄNDÅ att synda?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:31:53 följande:

Fast du blivit påpekad för att du syndar fortsätter du att synda. Så, enligt din egen logik borde du inte få gifta dig.Helt alvorligt, hva tjater du om nu?
    Du syndar, fast du säger att Jesus avskyr synden. Vad gör det dig till?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 09:28:56 följande:

Kirken skal stå for Guds ord ik følge samfunnets nikker i alle retinger.
    Just det. Och om samfundet vill kunna viga samkönade, så ska de alltså följa den "nikken". Eller är det bara DINA "nikker" de ska följa, menar du?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 12:50:33 följande:

Du vil tydligvis ik forstå hva eg skriver..Samfunnet har nu snudd om og beggyner å akseptere homofili, hva blir det neste?Det sprengst grenser over alt i samfunnet og undrer hva det kommer til å ende med.Nu er det mest på vei inn å ha sex åpent på teater scenen..Ser du hur eg mener nu?
    Vad som blir härnest? Det frågade de på den tiden då kvinnor som redan hade barn skulle få gifta sig. När folk av olika religon eller etnisk bakgrund skulle få gifta sig. Varje gång har någon som du kastat sten och frågat sig hur detta ska sluta.

Tja, än så länge har det slutat i demokrati, jämställdhet och lika värde för alla. Det måste bli heeemskt om det fortsätter så här va... *ironi*
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-04 13:06:23 följande:

Hvorvidt folk av forskjellig kulter får gifte seg har da eg ik debatert så den får du stå over..og ik døme meg ut fra noe du ik alls vet noe om.eg snakket om mer moralske alvorlige situasjoner..men siden du er veldig liberal så kan en jo ik vente at du skal forstå hva eg taler om.Like verdi for alle er jo absolutt noe å gå for. Men det i seg innebærer ik at en skal tillat mennesker å få gjøre som dei selv vil slik det passer. Det er to forskjelige sider!!
    Nej, vi har inte diskuterat det - för den diskussionen är redan över. Din sida förlorade, de som alltid är emot att vidga äktenskapets helgd. Men för femtio eller hundra år sedan hade du med stor säkerhet stått på samma sida och tyckt att det vore omoraliskt och emot gud och så vidare. Det har alltid varit huvudargumentet för att förtrycka folk med kyrkans stöd.

Tyvärr är kyrkan inte med på det den här gången.

Nej, det är inte två olika saker. Det är exakt samma debatt, om och om igen, fast med nya aktörer. Ovigda mammor, svarta, ateister, homosexuella...
  • Dorian Ertymexx

liams mammsi skrev 2007-11-04 13:26:38 följande:

tycker att man inte ska lägga sig i hur andra vill göra och i vilka andra är kär i, alla ska få gifta sig med vem dom vill. Det ska ju handla om kärlek intesant. själv skulle jag inte vilja gifta mig i kyrka eftersom jag inte är troende, och det är ju som sagt mitt val precis som de är deras val om dom vill det.
    Precis.

Det är ju roande (i ironisk mening) att det anses värre att djupt kristna homosexuella gifter sig i kyrkan än att hånfulla heterosatanister gör det...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:24:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:34:21 följande:
    Det där vet vi. Det idiotiska är, att alla dessa föräldrar som döper sin son till Noa(h) nu, inte känner till att den där berättelsen inte är lika oskyldig som snapsvisan...
    Nope. Folk har rätt dålig koll på vad namn står för, på det hela taget faktiskt... Tycker att namns betydelse är intressant.
  • Dorian Ertymexx

Och med tanke på att bibeln säger att man inte ska gifta sig borde folk under 2000 år inte ha gift sig alls. Det gjorde de inte så ofta i början heller, men sedan tog kyrkan över tron, och vips blev det en fråga om makt och ekonomi att handha vigslar. Vips vart det en kyrkofråga.

Paulus säger tydligt: Om ni inte är svaga kräk, håll er för fan ifrån sex. Om ni MÅSTE, så gift er. Men fan vad jag ser ned på er då.

Hur man får det till att NT är för giftermål är bortom mig...

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?