Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:36:32 följande:

Men nu ÄR ju inte homovigslar tillåtna i Kyrkan och har aldrig varit, någonsin, under hela kristenhetens långa historia här i landet. Och inte står det om några vikingabröllop mellan samkönade i de isländska sagorna eller Eddan heller, för delen. Inte heller är det tillåtet i hela det stora Kina, eller i de gamla kommuniststaterna - som alla var ateistiska... Eller i hela den muslimska världen... Eller någonstans i bortre eller främre Asien... eller i Afrika...Så det är liksom inte vi som är EMOT det, som har den underliga, avvikande idéen här...
    I antika Rom var det länge förbjudet att vara kristen, liksom i resten av världen på den tiden. Betyder det att det är normen, och att vi borde förbjuda kristendomen idag också alltså? Med samma logik liksom...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:38:24 följande:

Måste förtydliga till dig en gång till. Det handlar alltså inte om att homosexuella ska bli AVSAGDA sina rättigheter för våran skull - för det är "rättigheter" som de _aldrig har haft_!!! Någonsin!
    Jaha. Så homosexuella har inte rätt att ses som jämlika medborgare i ett modernt, demokratiskt samhälle. Då vet vi.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:42:57 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:06:58 följande:
    Fast så är det ju inte heller, att vi inte skulle få säga ifrån när vi ser något fel, bara för att vi är kristna. Så du menar att Jesus skulle se med blida ögon på, att vi t.ex. lät grannfamiljen plåga ihjäl sitt barn utan att vi ingrep, för att vi "inte skulle döma"..? Det tror inte jag.
    Jo. Jesus sa "vänd andra kinden till". Inte "slå, döm, spotta på allt du inte gillar." Jesus kunde ju lätt ha befriat de tu som var korsfästa bredvid honom. Gjorde han det? Nej.

DU SKA INTE DÖMA. Så enkelt står det. Inga om, inga men, inga undantag.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:45:49 följande:

Det går visst aldrig att få dig att fatta. Så här då: jag vet att det förekommer att män skickar efter en anatomisk docka som de har sex med. (Det kanske finns för kvinnor också?) Jag tycker att det är sorgligt och patetiskt, men så länge som de har dockan i hemmet och jag slipper se eländet, så behöver jag inte ta illa vid mig. Jag lär ju inte heller kunna hindra det. Däremot så vill jag inte behöva bli vittne till en vigselceremoni mellan mannen och dockan - klädd till brud -, där prästen står och ler och låtsas att alltihopa är helt som det ska vara. Fattar du då???
    Oj då. Och vilket brott har du begått som att du skall straffas med att tvingas se på varenda vigsel i kyrkan? För du har väl ett VAL att gå dit eller inte?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:46:39 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:08:18 följande:
    Ja, det skulle väl passa dig! Själv har jag passerat apstadiet...
    Heh, med din kunskapsnivå, empati och förståelse undrar jag om du passerat amfibiestadiet. Om vi nu artigt ska utbyta förolämpningar.
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2007-11-03 23:50:45 följande:
    Ok, jag lämnar denna del av diskussionen, nu med övertygelse om att du snackar en massa som du inte har belägg för. Trist, för jag hade verkligen velat ha ett "riktigt" svar.//Emmel
    1) Frågan är OT här.

2) Vad vill du ha för svar? Nej, inget av de större partierna står för en invandrarfientlig åsikt. Det betyder inte att alla partier är likadana, eller har samma åsikter. De som klagar på att "alla partier är PK" har GENOMGÅENDE haft rasistiska åsikter.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:51:40 följande:

...fast han kanske möjligen sa något om att äktenskapet var till för samhällets bestånd, och för att kommande släktled skulle uppfostras? Och att ni skulle föröken eder och uppfyllen jorden..? Men det gäller ju att ha en viss BASAL ordförståelse för att fatta det...
    Det var GT det. I NT står det att man ska undvika att gifta sig och ha sex alls. Något jag upprepat om och om igen, och som alla goda kristna bara slår sig för öronen för och skriker BINGO.
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2007-11-03 23:55:10 följande:
    Jag har absolut inte läst alla inlägg men tror mig ha sett ett mönster. Är det så att de, i denna tråd, som är aktiva i Svenska kyrkan (d v s troende) är de som är mest mot homovigslarna och övriga mest för?
    Nope. De som är aktiva i svenska kyrkan är ganska jämt fördelade mellan för och emot, med några osäkra i mitten. Vi har en präst här som är för (och jag har andra präster i ryggen som inte hänger på Fl som också är för), bland annat.

De som starkast är emot har vägrat att uppge sitt samfund, så vi vet inte om de är med i SK eller inte.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:56:17 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:26:19 följande:
    Det där med nunnorna förstår du inte, så det är ingen idé... (Det är förresten knappt att jag förstår det. Det är just sådana där saker som man nog måste vara född och uppfostrad som katolik, för att helt och fullt kunna ta in.)Angående om man får gifta sig om man inte kan ha sex. Det får du! Att man blir tillåten att göra något är inte samma som att man är tvungen att göra det!Med detta sagt, så gilldes faktiskt inte ett äktenskap förr i tiden om det inte var "fullbordat". Jag vet inte ens om den paragrafen är borttagen - den lär inte tillämpas på etniska svenskar idag, i alla fall...
    Jaha, så man MÅSTE inte. Men då kan ju homosexuella gifta sig om de VÄLJER att inte ha sex, och därmed synda. Precis som heteropar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:58:33 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 23:29:09 följande:
    Jaså, men i det fallet så har de inget stöd i Bibeln. Det står nämligen inte en rad om att blandäktenskap skulle vara förbjudna. Det är jag säker på.
    Johodå. Många rasister menar på att det står att Noaks son, han som råkade se Noaks mandom på fyllan, var svart. Att han därför för alltid skulle vara en slav åt de andra, och inte en jämlike.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?