-
Tror det var i korinthierna, om man syftar på NT. Och även då är det Paulus som medger att det är HANS åsikt, inte Jesus eller guds.carita1974 skrev 2007-11-04 16:44:55 följande:Vart i bibeln står det ORDAGRANNT att homosexualitet och bisexualitet är en synd????????Gabriella S skrev 2007-11-04 16:43:03 följande:
-
6:9 Know ye not that the unrighteous shall not inherit the kingdom of God? Be not deceived: neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor effeminate, nor abusers of themselves with mankind,
6:10 Nor thieves, nor covetous, nor drunkards, nor revilers, nor extortioners, shall inherit the kingdom of God.
-
"7:8 I say therefore to the unmarried and widows, It is good for them if they abide even as I."
= Gift er inte. Man ska vara avhållsam som jag.
Varför ska då kyrkan stå för vigslar? Paulus, vars efterkommande påvarna är, säger ju att man ska avhålla sig! -
Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:
Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde. Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...Trots det är det exakt vad vissa gör... "Det ska vara OK att ha hemhjälp utan att betala skatt" är ju precis det. Lustigt hur KD kan stötta den sortens hyckleri i vissa lägen men inte andra... -
Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:
Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde. Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...Och ska du stå för biblisk tro ska kyrkan, som sagt, inte stå för vigslar alls. Och har man trots det gift sig ska man inte skilja sig.
"7:10 And unto the married I command, yet not I, but the Lord, Let not the wife depart from her husband" -
Gabriella S skrev 2007-11-04 16:45:10 följande:
Du kan ju inte jämföra kristendomen, eller någon annan religion, med en sexuell avvikelse. Det är väl ingen kristen som säger att muslimer är äckliga eller avskyvärda heller..? Man kan helt enkelt inte jämföra två så skilda saker som du gör nu, det är KRÄNKANDE!Inte? Jag tycker jag sett en hel del kristna kasta sten i glashus mot muslimer här på FL... -
Gabriella S skrev 2007-11-04 16:54:14 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 13:09:35 följande:Byt ut "av samma kön" mot "av olika ras" så har du debatten för några årtionden sedan. För det var inte alltid, eller ens särskilt länge, självklart att äktenskapet var till för folk av olika ras.
Nej, det är inte alls samma sak. Tidigare har det alltid handlat om man och kvinna. D.v.s. de som äktenskapet helt självklart är till för, och har varit i alla tider, och alla religioner, och även i länder utan statsreligion. Att viga människor av samma kön är en oerhört bisarr idé, och det skrämmer mig att det finns människor som faktiskt inte ser hur bisarrt det är. -
Gabriella S skrev 2007-11-04 17:03:58 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:00:59 följande:Du, det är DU som ifrågasätter bibeln här, inte jag. På Jesu tid trodde de att slutet var nära. Så man skulle inte gifta sig. Och kristi tro hade inget med det värdsliga att göra heller, han ville förbereda folk för himmelriket, inte ge en massa nya livsstilar till judarna.
Men GE dig nu med det där. Det är bara dumt. Det är GUD som har skapat oss till man och kvinna och sagt att vi ska föröka oss och uppfylla jorden. Att sedan ett mindre antal starkt troende krsitna, genom historien har valt att inte gifta sig, utan i stället ge hela sig till Gud som t.ex. munkar och nunnor, betyder inte att vi alla bör leva så. Hur skulle det fungera..? Då skulle mänskligheten dö ut, och det var väl knappast Guds mening med att skapa oss..?
Men visst, sätt dig över Paulus du, jag bryr mig föga... annat än att jag avskyr hyckleri och dubbelspel. -
Gabriella S skrev 2007-11-04 17:07:43 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 16:59:31 följande:Så det är OK för kristna att vara omoraliska, så länge de gör det på ett sätt som du kan acceptera?
Ja, det där pigavdraget var då inget jag var för... Men nu är ju inte Kd någon officiell representant för hela kristenheten, heller. De är ett politiskt parti, och då måste de väga in många olika aspekter i sitt partiprogram. Även ekonomi och så vidare. Jag gissar att någon har räknat på det, och fått det till att det ändå blir lönsamt för staten, om en högavlönad person arbetar ute och betalar skatt under den tiden då han annars skulle ha varit hemma och städat, om han inte haft pigan... -
Gabriella S skrev 2007-11-04 17:09:14 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:03:09 följande:Hur visste jag att du skulle säga det...
Det är i så fall dumt. För jag känner i alla fall, att andra krafter är mycket mer farliga för samhällets bestånd än muslimerna. Muslimerna har ju i alla fall sunda åsikter i homofrågorna.