• LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Nyss hemkommna efter en vecka i Turkiet med sambon & dottern på 18 månader.
    Olyckligtvis blev dottern magsjuk, hamnade en kort sväng på sjukhus, febrig osv. och det bara efter 3 dagar där nere. Så hela semestern spenderade vi inne på vårt hotellrum.
    Jag & sambon blev också sjuka men har dock inga läkarintyg på detta så för oss kan vi ju inget begära.

Haft kontakt med Folksam idag (reseskydd via hemförsäkring) och dem säger att vi ska få tillbaka en summa för mig som vårdat dottern & för dottern själv. (men hon kostade ju bara 300:- ändå..)

Någon som har en aning om vad det är för slags summa man får tillbaka?
    Handlar det om en tusenlapp eller kan man ha tur & få mer tillbaka?
    Känns så trist iom att resan var snordyr..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?
  • hotten

maria.. fast du kan ju berätta vad du tycker är så bra med att betala svindyra extra försäkringar när du får allt det där genom en bra hemförsäkring oxå?

• bumbi
    hotten skrev 2007-06-14 23:30:49 följande:
    maria.. fast du kan ju berätta vad du tycker är så bra med att betala svindyra extra försäkringar när du får allt det där genom en bra hemförsäkring oxå?
    inte maria här men svara ändå
    men om man har hemförsäkring så får man ju ligga ute med alla pengar för läkarbesök, pencillin m.m. tills man kommer hem. Har man resebolagets försäkring så får man ersättning direkt på plats eller blir hänvisade till deras läkare så att man inte behöver betala läkarbesöket
    Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Mariajac
    hotten skrev 2007-06-14 23:30:49 följande:
    bumbi skrev 2007-06-14 23:33:50 följande:
    inte maria här men svara ändå men om man har hemförsäkring så får man ju ligga ute med alla pengar för läkarbesök, pencillin m.m. tills man kommer hem. Har man resebolagets försäkring så får man ersättning direkt på plats eller blir hänvisade till deras läkare så att man inte behöver betala läkarbesöket
    * En vanlig hemförsäkring, iallafall inte vår (Folksam), ger en ny resa vid sjukdom.

* Vanliga hemförsäkringar anser ibland inte att vissa sjukdomar eller liknande förhindrar resans planer. En vän till mig var på skidsemester och hennes man bröt armen, men försäkringsbolaget gav honom inte ett öre, för han kunde ju fortfarande vara ute på promenader! Att resan var avsedd för skidåkning och därmed förstörd var det ingen som tog hänsyn till...

* Svindyrt? Nja...1200:- är inte svindyrt i mina ögon! Dessutom är ju självrisken på runt en tusenlapp hos de flesta försäkringsbolag, så det går ju nästan jämnt upp!

* Som sagt: ingen självrisk!

* Inget krångel eller långa handläggningstider - man har varit sjuk, man får pengar. Punkt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Molly & Ludvig ♥¸.?°´¯) ♥
  • jennypennypannkaka

Jag måste hålla med Mariajac

Försäkringsbolag kan vara riktigt petiga..
    Var själv orolig för att inte få ut något från Europeiska, pga det jag blev utsatt för.
    Såhär i efterhand har jag fattat att många åker till Ibiza för att peta i sig både det
    ena och det andra.

Tror knappast att en vanlig reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen skulle gå med på att pröjsa ett öre för mig.

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • LillaÄrtan

Vi har INTE behlvt ligga ute med en endaste krona!
    Läkarbesöken har inte kostat oss något alls på plats i Turkiet!
    Läkaren på hotellet tog ej betalt och ej eller sjukhuset Bilgi i Side/Turkiet.
    Vi fick ambulanstransport gratis till sjukhuset & tillbaka till hotellet.
    Vi har inte fått några medicinder förutom de hon fick intravenöst på sjukhuset så inga utlägg där heller. Mat, dryck osv kostade inget då vi hade ett All-inclusive-hotell så inte att vi fått ligga ute med mer/extrakostnader för detta.

Vi tecknade ej någon annan försäkring iom att vi hade Folksams hemförsäkring med reseförskräing inbakad om man reser kortare änn 45 dagar, vilket vi gjorde. Betalade hela resan med VISA, och via dem och hos Folksam en tilläggsförsäkring men som tyvärr bara täcker försenade resor/bagage osv.

Läkarintyg på att jag & sambon varit magsjuka i 12 timmar under resan får inte att få fram nu. Vi uppsökte aldrig läkare då vi tyckte det kändes onödigt just då på plats. SÅ dåliga var vi ju inte att vi behövde någon läkarvård.
    I dottern intyg står det att hon varit sjuk längre än hon varit. Att hon haft feber, diarre osv fast hon aldrig hade det. Att hon behandlat för allt detta utan att ha ens haft mer änn kräkningar och vägrat att äta & dricka. Vi hade kontakt med SOS International nere i Turkiet som hjälpte oss väldigt mycket att få rätsida vad det var för del på vår dotter då ingen kunde Engelska på sjukhuset. det visade sig att dottern INTE behövde vården dem gav iom att hon blev bättre. SOS rådgav oss att skirva ut oss själva iom att sjukhuset bara ville gräva djupare i fickorna, dvs ha betalt för vård från Folksam i Sverige trots att hon inte ens behövde det.
    Mycket som är luddigt och svårt att skriva ner allt här, man vblir ju så utelämnad!

SOS & Falksam har hjälpt oss väldigt mycket & jag är EVIGT tacksam för den hjälpen vi faktiskt ick därnere.

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan

Tycker att det blivit en väldigt otrevlig ton här i tråden.
    Jag hade lite frågor till er som faktiskt fått tillbaka pengar på förstörd semester.
    Inte bett om olika spekuleringar om ni tror jag får en krona eller ej.
    Jag har varit i kontakt med SOS International & Folksam och givetvis skall vi få ersättning.
    Min fråga var i trådstarten; Hur mycket kan man tänkas få i ersättning?
    Handlar detta om en tusenlapp eller kan man få mer tillbaka på en resa man betalt 14 000:-.

Trist med svar som; "Du kommer inte få ett jota" eller "Räkna inte med ett öre" på ett ungefär...

För en ersättning för vår försötrda semester har dem lovat oss. Dottern + 1vuxen
    Ska skicka in våra biljetter & en kopia på läkarintyget o sedan ska detta fixas sade hon på Folksam i förmiddags till mig.

Ni får kalla mig dum eller vad Ni som helst vill, vi valde ÄNDÅ att INTE teckna någon ytterligare reseförsäkring iom att vi har denna reseförsäkring genom Folksam.

• Mariajac
    LillaÄrtan skrev 2007-06-14 23:53:32 följande:
    Tycker att det blivit en väldigt otrevlig ton här i tråden.Jag hade lite frågor till er som faktiskt fått tillbaka pengar på förstörd semester.Inte bett om olika spekuleringar om ni tror jag får en krona eller ej.Jag har varit i kontakt med SOS International & Folksam och givetvis skall vi få ersättning.Min fråga var i trådstarten; Hur mycket kan man tänkas få i ersättning?Handlar detta om en tusenlapp eller kan man få mer tillbaka på en resa man betalt 14 000:-. Trist med svar som; "Du kommer inte få ett jota" eller "Räkna inte med ett öre" på ett ungefär...För en ersättning för vår försötrda semester har dem lovat oss. Dottern + 1vuxenSka skicka in våra biljetter & en kopia på läkarintyget o sedan ska detta fixas sade hon på Folksam i förmiddags till mig.Ni får kalla mig dum eller vad Ni som helst vill, vi valde ÄNDÅ att INTE teckna någon ytterligare reseförsäkring iom att vi har denna reseförsäkring genom Folksam.
    Det är klart man undrar vad man kan få tillbaka, det gjorde ju jag med såklart! Självklart vill man ha tillbaka så mycket som möjligt eftersom resan inte blev som hade tänkt.

Jag ville egentligen inte teckna en extra försäkring för resan, men min man insisterade på att det kunde vara bra ifall något hände barnen - vilket jag är otroligt tacksam för nu. Så här i efterhand är det verkligen värt pengarna. Tycker absolut inte att du är dum.

Vi hade rätt till en ny resa eftersom dottern, enligt läkarintyget, varit sjuk åtta dagar av fjorton. Hade hon varit sjuk kortare period så får man tillbaka dagsandelar av resans pris. Vet inte exakt vad Folksam har för regler för ersättning, men hoppas att det löser sig för dig/er! Håll oss gärna uppdaterade! Får du samma slags ersättning som vi fick kanske "Hotten" får rätt ändå så det slutas suras där borta!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Molly & Ludvig ♥¸.?°´¯) ♥
  • LillaÄrtan

Självklart förväntar jag inte mig att få tillbaka hela resans belopp eller ens hälften..

Ersättning borde ju utgå efter vad man betalat också.
    Någon som betalat 5000:- för sin resa för 7 dagar kan inte få tillbaka 7000:- på sin försäkring. Då är ju 900:- HELT förståreligt. Vi har betalt 14 100:- för vår resa för 7 dagar, jag förväntar mig mer änn 900:- bara.....

• Rigor

Hur långt tillbaka i tiden kan man begära ersättning om man blivit sjuk under sin chartersemester?

• LillaÄrtan
    Rigor skrev 2007-06-15 00:21:11 följande:
    Hur långt tillbaka i tiden kan man begära ersättning om man blivit sjuk under sin chartersemester?
    Ingen aning!
    Men om du har läkarintyg osv så ska det väl inte vara några problem?
Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?