• LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Nyss hemkommna efter en vecka i Turkiet med sambon & dottern på 18 månader.
    Olyckligtvis blev dottern magsjuk, hamnade en kort sväng på sjukhus, febrig osv. och det bara efter 3 dagar där nere. Så hela semestern spenderade vi inne på vårt hotellrum.
    Jag & sambon blev också sjuka men har dock inga läkarintyg på detta så för oss kan vi ju inget begära.

Haft kontakt med Folksam idag (reseskydd via hemförsäkring) och dem säger att vi ska få tillbaka en summa för mig som vårdat dottern & för dottern själv. (men hon kostade ju bara 300:- ändå..)

Någon som har en aning om vad det är för slags summa man får tillbaka?
    Handlar det om en tusenlapp eller kan man ha tur & få mer tillbaka?
    Känns så trist iom att resan var snordyr..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?
  • LillaÄrtan
    hotten skrev 2007-06-15 10:22:44 följande:
    TS: förlåt jag vet inte varför du tycker jag är otrevlig å vill vara elak?? är faktiskt helt oförstående å lämnar tråden!Har man betalat för att få tex halvpansion så drar ju försäkringen bort den summan från resans pris, att jag då bara skriver att de kanske gör det samma för allinclusive (mat som mat typ??)?? varför är det elakt????(nog måste ni ju ha ätit nått bara för att ni inte varit på sjukhuset)maria..: jag antar att alla förstår att man inte kan få dubbelt upp vad man betalat ?Jag är upprörd över folks okunskap och naivititet (inget med dig eller ts att göra utan allmänt), extra försäkringarnas marknasdföring osv...
    Ätit något?
    Men herregud vi har varit MAGSJUKA i 4 dagar.
    Så nej, vi har druckit vatten.

Du gör bra i att lämna tråden för du har bara varit in här & skrivit väldigt luddigt, otrevligt & rent ut sagt spydigt!
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • hotten

he he vad är skillnaden på att ha betalat för frukost å midda men inte kunnat yttnyja det pgav sjukdom, eller om man haft allinclusive å inte ätit dessa mål?? som sagt vad är otrevligt med den jämförelsen... gahhh he he

• hotten

du skriver att du å sambon var magsjuka i 12 timmar, hur blev det nu 4 dar?

• Maria med 3

Hotten, det är ju så att man är ju färgad över vilka erfarenheter man har. Själv har jag väldigt dåliga erfarenheter av Folksm och skulle aldrig välja dem som försäkringsbolag, men det finns ju folk som tycker de är det bästa bolaget också.

Trist att behöva ligga ute med pengar. Det är ju oftast så att man bara har en begränsad mängd med pengar och sjukvård och mediciner kanske inte är det första man vill lägga de pengarna på.
    Vet att man när vi reste till Frankrike så stod det i papprena från FK att man var tvugnen att betala för sjukvård och sjukvårdsvistelse i förväg och sen få ut pengarna hemma. Fast det var ju med det vanliga grundskyddet man har som svensk medborgare. Jag antar att försäkringsbolaget (SOS i danmark) hade gått in och hjälpt till ifall det hade hänt nåt. Om man måste opereras så är det ju många 10000-tals kronor att ligga ute med och det är ju inte säkert man ens har.

• LillaÄrtan

Men har man en dotter som är jättesjuk o flera dagar så äter man inte själv som vuxen heller. Du hade säkerligen suttit där i en solstol en drinken i handen fastän din dotter legade jättesjuk. Och även fast man kräks i 12 timmar, inte fan äter man då MAT direkt efter en matförtigtning? Inte ens efter en vanlig magsjuka kan man ju äta.. Fattar inte hur du resonerar. Lämna tråden omedelbart!

• hotten

antagligen för att du blir så upprörd över nått du inte har nån andledning till att bli upprörd över så är det väll så löjligt så det inte går att lämna tråden..
    vad har min åsikt med saken att göra? det enda jag sagt är hur försäkringsbolagen agerar ofta i fråga å undrat (just för att du tyckjer det är sådant påhopp av mig) vad du tycker är skillnaden på att inte äta allinclusive mat å inte äta betald lunch, midda å frukost?
    i mitt synsätt är det ju samma mat samma pris,(varför menar du att de andra allternativet skulle förstöra semestern mer än de andra om båda betalat lika mycket för maten de inte kunnat äta) märkligt att bli sårad för det!!!! men vasso go!

ni kanske får allt för det är resans pris inte specat som tillägg, vilket ju är bra för er i såfall, men är inte mat som mat... varför förbannad på mig??

Maria med 3 barn: nej sos går inte in å betalar nått du inte är försäkrad mot

• Moder07

Försäkringsbolag brukar alltid vilja ha sjukintyg som bekräftar att ni varit så pass sjuk att ni har rätt till ersättning.

När vi var i thailand nu i januari så blev vi matförgiftade, for till fritidsresors läkare direkt som fick undersöka oss och ge oss medicin. Blev ordinerad sängläge, jag 3 dagar för jag var gravid och sambon 2 dagar.

För att få ersättning så sa de att det krävs att semesterdagarna blivit helt förstörda, alltså att man inte kunnat ligga och sola eller bada och så.

Vi låg inne på hotellrummet en dag extra än vad vi hade på sjukintyget, så fick ingen ersättning för den dagen. Fick tillbaka pengar för de 5 missade semesterdagarna.

Hur mycket pengar ni ev får tillbaka beror på hur mycket resan kostade och hur många dagar som blev förstöra. Ta tex din resas pris delat i antal semesterdagar, då får du ett snittpris/dag som du ev får tillbaka... tex 7000kr för din resa/7 dagar =1000kr per dag kostar din semester... om du då tex är sjuk 2 dagar så får du tillbaka 2000kr såvida du har intyg, de intyget skickar du med till försäkringsbolaget.

OBS.. om du tex blev sjuk måndagen och fick inte läkarintyg skriven förrän tisdag så är det från tisdag det räknas för att få ersättning.

Så fick vi göra iaf...

• Börnen

Vi hade all-inclusive och vi fick hela resans pris (inkl maten då alltså, då den ju ingick i resnas pris) tillbaka. Kan ju vara så att all-inclusive är något man får vare sig man vill eller inte, medan halvpension är ett aktivt val man gör och som man betalar extra för?

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • LillaÄrtan
    Börnen skrev 2007-06-15 11:47:09 följande:
    Vi hade all-inclusive och vi fick hela resans pris (inkl maten då alltså, då den ju ingick i resnas pris) tillbaka. Kan ju vara så att all-inclusive är något man får vare sig man vill eller inte, medan halvpension är ett aktivt val man gör och som man betalar extra för?
    EXAKT!

Så var det menade Hotten. Att det inte är något vi betalt extra för, inget tillägg... Utan det ingår i resan pris. Vore ju något knasigt att betala 14 000:- för en resa men få ersättningi för kanske 2000:- för bar att maten inte skulle ingå? Det ingår ju som i hela resan, inget vi betalt ectra eller tilläggskostnad.
  • hotten

då har du ju tydligen fattat mig rätt nu iallafall, men varför tycker du det är ett påhopp å ren elakhet av mig att säga att det kan vara så att de gör ett avdrag, presic som de skulle ha gjort om det var ett tillläägg.. sen är det ju ingen som sagt att någon skulle mena att maten skulle ha vart värd 12000,- å resan 2000,-.... (i såfall snarare tvärtom)

sen kan man ju bo olika i allinclusive hotellen, ibland är all inclusive ett tillägg i resans pris...

Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?