• LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Nyss hemkommna efter en vecka i Turkiet med sambon & dottern på 18 månader.
    Olyckligtvis blev dottern magsjuk, hamnade en kort sväng på sjukhus, febrig osv. och det bara efter 3 dagar där nere. Så hela semestern spenderade vi inne på vårt hotellrum.
    Jag & sambon blev också sjuka men har dock inga läkarintyg på detta så för oss kan vi ju inget begära.

Haft kontakt med Folksam idag (reseskydd via hemförsäkring) och dem säger att vi ska få tillbaka en summa för mig som vårdat dottern & för dottern själv. (men hon kostade ju bara 300:- ändå..)

Någon som har en aning om vad det är för slags summa man får tillbaka?
    Handlar det om en tusenlapp eller kan man ha tur & få mer tillbaka?
    Känns så trist iom att resan var snordyr..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?
  • LillaÄrtan
    Majgo skrev 2007-06-14 21:43:15 följande:
    Kollade på pappren precis, vi fick tillbaka 944kr. Skam! Det bästa av allt var att när vi kom tillbaka till flygplatsen hade vi haft inbrott i vår bil oxå...
    Kul... Skrikandes
    Det är ju skamligt att betala tillbaka så lite pengar iom att dem vill ha en självrisk på 1500:- för vårt flrsälringbolag också. Vi kommer ju inte direkt gå + i kassan nånstans om vi får tillbaka mindre än självrisken
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Fru Indosaurie
    LillaÄrtan skrev 2007-06-14 21:43:17 följande:
    Grejjen är väl att varken jag eller sambon får något för OSS utan enbart för dottern + en av oss då för att vi vårdat henne under sjukdomstiden.Och själva grejjen är väl att dottern BARA kostade 300:- men JAG som vårdade henne kostade 7000:-
    hade ni valt reseförsäkring via resebyrån (europeiska) så hade ni fått en ny resa (för två personer) om mer än halva semestern blivit förstörd.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fru Indosaurie
    Fru Indosaurie skrev 2007-06-14 21:46:41 följande:
    hade ni valt reseförsäkring via resebyrån (europeiska) så hade ni fått en ny resa (för två personer) om mer än halva semestern blivit förstörd.
    Den reseförsäkringen har heller ingen självrisk
  • Majgo

Jag tror det var så här: medicinerna +läkarbesöken+förlorad semster-självrisk= 944kr.
    Men det är ju jättedåligt, vår son var typ 1½ år så vi betalade ju också ca 300kr för honom. Men alla tre får ju semestern förstörd, det är ju liksom inte så att en förälder går o badar och roar sig medan den andra är kvar med barnet på hotellrummet...

• LillaÄrtan
    Majgo skrev 2007-06-14 21:49:24 följande:
    Jag tror det var så här: medicinerna +läkarbesöken+förlorad semster-självrisk= 944kr.Men det är ju jättedåligt, vår son var typ 1½ år så vi betalade ju också ca 300kr för honom. Men alla tre får ju semestern förstörd, det är ju liksom inte så att en förälder går o badar och roar sig medan den andra är kvar med barnet på hotellrummet...
    Precis... Ingen av oss hade ju kul. Det var ju inte så att sambon åkte på äventyr medans jag satt på hotellet med sjuk unge......... grr.
    Fru Indosaurie skrev 2007-06-14 21:46:41 följande:
    europeiska?
    Vi reste med Nazar och ville inte ha deras reseförsäkring för typ 400:- per person iom att vi har en bra reseförsäkting som ingår i vår hemförsäkring. Visst, det är självrisk. Men vi trodde ju att den täckte bra & att man hade en chans att få tillbaka lite pengar om något skulle hända... denna försäk. du pratar om nu kan väl ändå inte ha gett oss tillbaka en helt ny resa för att dottern på 1,5 år blev sjuk? Ingen av oss har ju något läkarintyg.......
  • Fru Indosaurie
    LillaÄrtan skrev 2007-06-14 21:54:23 följande:
    europeiska?Vi reste med Nazar och ville inte ha deras reseförsäkring för typ 400:- per person iom att vi har en bra reseförsäkting som ingår i vår hemförsäkring. Visst, det är självrisk. Men vi trodde ju att den täckte bra & att man hade en chans att få tillbaka lite pengar om något skulle hända... denna försäk. du pratar om nu kan väl ändå inte ha gett oss tillbaka en helt ny resa för att dottern på 1,5 år blev sjuk? Ingen av oss har ju något läkarintyg.......
    Det är just det. Alla tror så himla gott om sina försäkringar innan det händer dom något
    Vet inte hur Nazar har det men det är säkerligen europeiska försäkringar som dom anlitar.

Det räcker med att en i sällskapet ska bli sjuk för att man ska få en ny resa för 2 personer.
    Det är ju som sagt inte bara den sjuka som drabbas. Och denne ska ju inte behöva åka helt själv på en ny semester.

Det är en massa bra saker som ingår i försäkringen man köper av resebyrån. Bland annat betalar dom din självrisk vid bilinbrott eller skada på eller i ditt hem som sker under tiden du är borta. (som någon skrev om ett fall ovan)
  • LillaÄrtan

Ojdå. Jaja, tack för tipset... Men tyvärr är det lite sent nu Fundersam
    Folksams står ju också för massvis med olika saker... Förlorad semester osv.
    Men jag hade ingen aning om att man bara får tillbaka 900:- för 3 dagar typ.
    1/14 av resans pris och inte ens det!
    Vi får väl se vad dem säger men jag tänker INTE godta att dem ger oss tillbaka så
    LITE pengar..... Hela familjens semester vart ju förstörd inte bara dotterns.

• hotten

fru indo... nog finns det hemförsäkringar med reseförsäkring (tex res pluss, tur å retur mfl dvs folksam, trygghansa osv) där
    man inte heller har någon självrisk och får en ny resa för hela familjen om en är sjuk mer än halva resan.. som oxå täcker allt de där du skriver om nått händer med bilen, bostaden osv..
    dessutom kostar dessa tillägg i hemförsäkringen bara ca 350,- år å gäller för hela familjer hur många resor som hellst ink avsbeställningskydd! räkna på det...

så jag säger tvärt emot dig, helt klart! många tror resebolagens extra försäkringar är så bra.. bah...
    Resebolagens extra försäkringar finns enbart andledning att teckna om resan är mycket dyr per dag sett, då man i dessa lättare får tillbaka per dag (utan att halva resan blir förstörd) men dessa är väldigt krongliga att göra med å de tänjer verkligen på gränserna och skriver å svarar på frågor väldigt difust tills det gäller...
    Detta har vi själv upplevt och detta har vi många gånger fått bekräftat av tolkar mfl på olika sjukhus i världen.

å ja vi reser flera gånger per år och har fler än en gång fått ny resa för hela familjen (resans pris minus ev avbeställningspris ev försäkrings priser)

Jag ids inte ens gå in på detta utan den som tror sig veta får tro vad denne vill, jag vet å det räcker för mig!

• Jessa med 3

Ni hade inte betalat hela eller delar av resan med Visakort eller Master Card? Då ingår nämligen en riktigt bra reseförsäkring också. (vi har haft glädje av den när bagaget inte kommit fram.)

• LillaÄrtan
    Jessa med 3 skrev 2007-06-14 22:15:52 följande:
    Ni hade inte betalat hela eller delar av resan med Visakort eller Master Card? Då ingår nämligen en riktigt bra reseförsäkring också. (vi har haft glädje av den när bagaget inte kommit fram.)
    Japp med VISA! Men jag pratade med Folksam om den, det är en tillsällgförsäkring den som är på VISA-kortet. Och den gäller försent bagage, försenad ditresa eller hemresa osv.... Den kan inte hjälps oss på något sätt tyvärr
Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?