• LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Nyss hemkommna efter en vecka i Turkiet med sambon & dottern på 18 månader.
    Olyckligtvis blev dottern magsjuk, hamnade en kort sväng på sjukhus, febrig osv. och det bara efter 3 dagar där nere. Så hela semestern spenderade vi inne på vårt hotellrum.
    Jag & sambon blev också sjuka men har dock inga läkarintyg på detta så för oss kan vi ju inget begära.

Haft kontakt med Folksam idag (reseskydd via hemförsäkring) och dem säger att vi ska få tillbaka en summa för mig som vårdat dottern & för dottern själv. (men hon kostade ju bara 300:- ändå..)

Någon som har en aning om vad det är för slags summa man får tillbaka?
    Handlar det om en tusenlapp eller kan man ha tur & få mer tillbaka?
    Känns så trist iom att resan var snordyr..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?
  • Fru Indosaurie
    hotten skrev 2007-06-14 22:11:56 följande:
    fru indo... nog finns det hemförsäkringar med reseförsäkring (tex res pluss, tur å retur mfl dvs folksam, trygghansa osv) därman inte heller har någon självrisk och får en ny resa för hela familjen om en är sjuk mer än halva resan.. som oxå täcker allt de där du skriver om nått händer med bilen, bostaden osv..dessutom kostar dessa tillägg i hemförsäkringen bara ca 350,- år å gäller för hela familjer hur många resor som hellst ink avsbeställningskydd! räkna på det...så jag säger tvärt emot dig, helt klart! många tror resebolagens extra försäkringar är så bra.. bah...Resebolagens extra försäkringar finns enbart andledning att teckna om resan är mycket dyr per dag sett, då man i dessa lättare får tillbaka per dag (utan att halva resan blir förstörd) men dessa är väldigt krongliga att göra med å de tänjer verkligen på gränserna och skriver å svarar på frågor väldigt difust tills det gäller...Detta har vi själv upplevt och detta har vi många gånger fått bekräftat av tolkar mfl på olika sjukhus i världen.å ja vi reser flera gånger per år och har fler än en gång fått ny resa för hela familjen (resans pris minus ev avbeställningspris ev försäkrings priser)Jag ids inte ens gå in på detta utan den som tror sig veta får tro vad denne vill, jag vet å det räcker för mig!
    Jag har inte sagt något annat heller.
    Vad är det att hetsa upp sig över?
    Jag sa bara att folk vet otroligt lite om vad som faktiskt ingår i deras hemförsäkring.
    Det beror ju på vad man har för försäkringsbolag hemma som sagt och det är ju upp till var och en att kolla upp det. Har man INTE en bra försäkring så är det bra att teckna den hos resebolaget. Något annat har jag aldrig sagt.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • LillaÄrtan

Oj kriga inte nu!

Alla har olika uppfattningar. Endel kanske fått bra hjälp av sin hemförsäkring medans andra inte har det. Jag hoppas iallafall på det bsta och tänker absolut inte ens godta 900:- för att hela jäkla semestern vart förstörd för oss. Det kan dem glömma om jag så ska kriga hela livet..... Vi betalade faktiskt 14 100:- för våran utlandsresa till Turkiet för en vecka så några 900:- skull edem bara våga komma krypandes med......

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • bumbi

har inte läst hela tråden men vill bara berätta vår historia
    vi var på Kreta för ca 5 år sen - reste med Fritidsresor och hade tagit deras reseförsäkring, jag blev rejält myggbiten första natten och svullnade upp på armen så att jag inte kunde röra den, gick till Fritidsresors kontor för att få hjälp att kontakta läkare. Blev hänvisad till en läkare som konstaterade att jag fått en allergisk reaktion, fick pencillin och förbud att sola och bada pratade med de på kontoret igen som sa till oss att spara all dokumentaion som kvitton, läkarintyg m.m. När vi kom hem så kontaktade vi FR för att höra vad vi kunde göra, de bad oss skicka all dokumentation och bara nån vecka senare fick vi ett brev hem där det stod att pga att vi båda fick vår semester förstörd så fick vi tillbaks en summa av vår resa - hela 7000 kr (resan kostade totalt 9000 för oss båda) så vi åkte på en ny resa 2 månader senare
    i år ska vi åka med Fritidresor igen och vi har självklart tecknat reseförsäkring för oss alla 

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Thilda

Hade ni ingen reseförsäkring? Utan den är jag nämligen rädd för att ni inte får ett jota tillbaka (förutom de ynka 300 kr för dottern). Det är ju, om jag inte tar helt fel, resebyrån som i så fall är skyldiga er att betala tillbaka resan. Dvs om ni har haft reseförsäkring genom dem.

• mamax3

Min man vart sjuk i Turkiet för fyra år sen. Han fick magsjuka redan första dagen på plats.  Några dagar senare fick jag han äntligen till sjukhuset. ( han kan vara envis) Han fick ligga på sjukhus över dagen, fick dropp och antibiotika. En vecka blev helt förstörd. Vi sparade alla kvitton, från taxin till sjukan, sjukhuset och medicinerna. Nåt sjukintyg från sjukhuset fick vi inte trots tjat. De var hopplösa på pappersarbete.
    Vi skickade in allt vi hade och beskrev allt som hänt. Hur veckan blivit förstörd, sjukintyg som inte skrevs osv.  Min man fick tillbaka halva resans pris (var på en två veckors semester)Och pengar för mediciner, sjukhusbesök och taxiresor. Vi hade If`s hemförsäkring då. Vi vart glatt överraskade minst sagt.

Linus & Emilia mina älskade busisar + bebisen i magen Bf 070928
  • LillaÄrtan
    Thilda skrev 2007-06-14 22:39:10 följande:
    Hade ni ingen reseförsäkring? Utan den är jag nämligen rädd för att ni inte får ett jota tillbaka (förutom de ynka 300 kr för dottern). Det är ju, om jag inte tar helt fel, resebyrån som i så fall är skyldiga er att betala tillbaka resan. Dvs om ni har haft reseförsäkring genom dem.
    Jo genom vår Hemförsäkring har vi reseförsäkring. Men ingen separat som vi betalt extra för.

Och enligt Folksam som jag pratat med idag så skall vi få ersättning föt dottern + en av oss vuxna som vårdat henne under resan. Natruligtvis har vi båda gjort det, men dem kan bara betala ut ersättning för en vuxen per barn.
  • Mariajac

Vi har nyss varit i Grekland i två veckor; jag, min man och våra två barn.

Resan kostade 22.900:- kronor inkl avbeställningsskydd och frukost.

Försäkringen tecknade vi separat, med Europeiska, och den kostade runt 1.200:- kronor.

På resan blev dottern sjuk, hade feber i några dagar och åkte också på en halsinfektion. Givetvis gick vi till läkare på plats - varje dag - och dokumenterade sjukdomens lopp. Inga utlägg, inga kostnader för penicillin, ingenting behövde vi betala. Andra som besökte samma läkare men inte hade reseförsäkring fick betala 100 euro (ca 900 kr) per läkarbesök. Visst får de tillbaka en stor del av pengarna sedan när de kommer hem, men det är ju tråkigt att ligga ute med.

Vi skickade in läkarintyget på torsdagen efter att vi kommit hem, och på onsdagen efter satt det 14.500:- på mitt konto. När vi nu ska boka en ny resa, fyller de på med resterande belopp mot vad vår resa kostade, alltså ca 8.400:- till. Vi fick alltså en helt ny resa, helt otroligt! Ingen självrisk, inget krångel, inga frågor eller tusen extra papper att fylla i. Hur smidigt som helst - och vilken bonus!!! Jag är jättenöjd och superglad. Kommer alltid teckna reseförsäkring med Europeiska!!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Molly & Ludvig ♥¸.?°´¯) ♥
  • hotten

lilla ärta, vad står det i barnets sjukintyg? annars kan ju ingen här säga vad ni kan tänkas få tillbaka,.. står det bara vila så får du typ halva din tillbaka å barnets, står det däremot ordinerad vila på rummet, så är det mer troligt att ni får en ny resa för hela familjen minus självrisk å en del andra kostnader dvs typ - 3000,- (förutsatt naturligtvis att ni alla är skrivna på samma adress) det gör även framgår att barnet har feber osv för att bedömningen skall bli klart vila på rummet ..

de är ju de vanliga men beror ju på hurdan försäkring ni har valt...

sen undrar man ju varför ni inte tecknat extra reseförsäkring genom hemförsäkringen om ni vill vara bra försäkrade? slippa självrisk mm..
    (ännu större frågetecken naturligtvis för de som betalar hutlösa summor för resebolagens extra försäkringar när hemförsäkringen täcker samma sak)

Varför tog ni inte läkarintyg på er själva?
    Är det inget ni kan fixa i efterhand? (har själv gjort det i efterhand genom att ringa till i mitt fall spanien å det var inga problem alls att få, har även faxat å ring till andra länder om jag velat kompletera nått intyg i efterhand)

har ni skickat in andra kvitton, som taxi, medeciner, mat, ökade levnadskostnader osv osv?? helt otroligt men sant man får tillbaka allt sådant oxå (dock efter summa per land som ud har bestämt, vet inte vad denna summa för turkiet ligger på)

• hotten

maria: fast blir det flera läkarbesök (eller innläggning, dyrt) så ringer man ju SOS så de lägger garantier till sjukhusen, inte ligger man ju ute själv med många tusen ...
    Dessutom så täcker tex europeiskas å andra estra reseförsäkringars vanliga försäkring vård enbart upp till 2000.-!!! sen måste man förlita sig på sin hemförsäkring oavsett!!

nä jag skall inte mässa mer alla gör som de tycker..

• jennypennypannkaka

Jag åkte till Ibiza för några år sen.

Var 17 år gammal och blev nerdrogad på tredje dagen.
    Blev riktigt sjuk och fick gå till läkaren X antal ggr, första gången
    kom de till hotellet. Blodtrycket skyhögt och pulsen likaså, fick blodtryckssänkande
    och nåt annat, vad minns jag inte.

I alla fall, jag fick tillbaks pengar för halva resan, samt för läkarkostnader och mediciner.

Hade Europeiska

(Var FÖRSIKTIGA med era glas när ni är ute bland okänt folk, man vet ALDRIG vad som kan hända..)

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?